Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Peppar!

LarsW

Medlem
Halloj mat och vinvänner. :)

Peppar är något jag har försummat att nörda ner mig i av någon anledning. Kom på det nu när jag ska byta en av mina pepparkvarnar som gett upp. Med peppar menar jag nu i första svart- och vitpeppar för pepparkvarnar.

Har dålig koll på olika kvaliteter på svart-/vitpeppar. Vilka producenter hör till toppskiktet? Butiker? Webshoppar?
Kan inte hitta någon etablerad tråd för detta och det känns som vi måste ha på denna del av forumet! Näst efter salt är väl peppar den mest använda smaksättaren i köket.

Tänker jag behöver i första hand en bra bas vit- respektive svartpeppar.
Sen om det finns tips på vilken specialpeppar man ska ha på fisken/köttet/fågeln och inte minst till vilket vin :cigarr: så hade det vart kul att diskutera också.
 

The Wall

Medlem
Halloj mat och vinvänner. :)

Peppar är något jag har försummat att nörda ner mig i av någon anledning. Kom på det nu när jag ska byta en av mina pepparkvarnar som gett upp. Med peppar menar jag nu i första svart- och vitpeppar för pepparkvarnar.

Har dålig koll på olika kvaliteter på svart-/vitpeppar. Vilka producenter hör till toppskiktet? Butiker? Webshoppar?
Kan inte hitta någon etablerad tråd för detta och det känns som vi måste ha på denna del av forumet! Näst efter salt är väl peppar den mest använda smaksättaren i köket.

Tänker jag behöver i första hand en bra bas vit- respektive svartpeppar.
Sen om det finns tips på vilken specialpeppar man ska ha på fisken/köttet/fågeln och inte minst till vilket vin :cigarr: så hade det vart kul att diskutera också.
Märket Sarabar brukar ha rätt bra utbud liksom Werners Gourmetservice. Har för mig att Le Comptoir des poivres har ett bra sortiment av Sarabar, annars är det väl olioli.se som har en del från Sarabar. Som standardsvartpeppar i kvarn (Zassenhaus Frankfurt, helt överlägsen) använder vi svartpeppar P&B (Hötorgshallen), har för mig att de importerar från Java.
En väldigt god pepparblandning är att mortla långpeppar, röd kambojda, vildpeppar, cubebepeppar, sarawak svart och vit, manguette, sichuan, assam, kryddpeppar (Jamaique) och P&Bs svartpeppar, men man får ta det lite försiktigt med sichuanpepparn.
Timutpeppar är rätt trevlig, men har påtaglig grapefruktkaraktär.
Cumeopeppar är också trevlig, men har påtaglig mandarinkaraktär.
 

The Wall

Medlem
Kan tillägga att vi kör vitpeppar från P&B som standardvitpeppar i kvarn.

På temat salt kör vi gros sel de Guérande i kvarn, sen kompletterar vi med några andra lösa saltsorter att strö över maten om så önskas.
 

Sonderlese

Medlem
...
En väldigt god pepparblandning är att mortla långpeppar, röd kambojda, vildpeppar, cubebepeppar, sarawak svart och vit, manguette, sichuan, assam, kryddpeppar (Jamaique) och P&Bs svartpeppar, men man får ta det lite försiktigt med sichuanpepparn.
...
Saknas bara ett korn eller två rosépeppar i den här blandningen...
 
Toppen