Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Personlig smak

Vera Wind

In vini veritas?
Vad har du för vinsmak?
Hur har din vinsmak utvecklat sig över tid?
Själv har jag lite förvånat insett att jag inte är så förtjust i Chardonnay. Efter att ha druckit en massa Chablis i livet. Det ska bli intressant att se om jag ändrar mig angående det i framtiden. :)
 

m3lk3r

Medlem
Alltid gillat när det är funky. Stall, brett, hästfilt och allt det där.. Är något speciellt med det som är så himla gott bara. Gärna i kombination med lätt kropp och rätt hög syra.
Även riktigt jästig champagne. På något sätt inte helt olikt det stalliga.
 
Trådskapare
Vera Wind

Vera Wind

In vini veritas?
Alltid gillat när det är funky. Stall, brett, hästfilt och allt det där.. Är något speciellt med det som är så himla gott bara. Gärna i kombination med lätt kropp och rätt hög syra.
Även riktigt jästig champagne. På något sätt inte helt olikt det stalliga.
Jag är nog med dig i det här! Köpt på mig lite stalliga (enligt andras utsago) viner för att utforska vidare.
Helt klart inne på brödig champagne!
 

Hampe

Medlem
Är en riktig syrajunkie. Svalodlat brukar gå hem. ”Stramt & nyanserat” (plus pinot) & ”Friskt & fruktigt” som SB skulle uttryckt det
 

rnnbck

Medlem
Jag skulle säga att över tid har smaken helt klart gått från kraftigt och fatat till svalt, lätt(are), syrligt i vilket fall på den röda sidan. För vitt har jag konstigt nog inte samma problem med fat där är det mer om det är för varmodlat som jag brukar störa mig på. Ofta för låg syra, hög alkohol och allmänt lite kvalmigt och exotisk frukt på burk i näsan.
 

Kolsyra

Kolsyra
Alltid gillat när det är funky. Stall, brett, hästfilt och allt det där.. Är något speciellt med det som är så himla gott bara. Gärna i kombination med lätt kropp och rätt hög syra.
Även riktigt jästig champagne. På något sätt inte helt olikt det stalliga.
Då måste du älska copertino riserva?
 

gece

Man vänjer sig.
Själv har jag lite förvånat insett att jag inte är så förtjust i Chardonnay. Efter att ha druckit en massa Chablis i livet.
För min del är Chardonnay min go to-druva. Finns inte mycket som inte funkar med en bra Chardonnay. Men - just Chablis har jag aldrig riktigt fastnat för. Visst finns det väl en del schyssta grejer därifrån som kan slinka ner men för mig är det Montrachet-kullen med omnejd som är så som Chardonnay ska smaka på riktigt.
 

Jos

Medlem
För min del är Chardonnay min go to-druva. Finns inte mycket som inte funkar med en bra Chardonnay. Men - just Chablis har jag aldrig riktigt fastnat för. Visst finns det väl en del schyssta grejer därifrån som kan slinka ner men för mig är det Montrachet-kullen med omnejd som är så som Chardonnay ska smaka på riktigt.
Exakt så. Kan uppskatta alla andra druvor då gott vin är ju gott vin men Chardonnay är bara bäst :kyss:
 
Trådskapare
Vera Wind

Vera Wind

In vini veritas?
För min del är Chardonnay min go to-druva. Finns inte mycket som inte funkar med en bra Chardonnay. Men - just Chablis har jag aldrig riktigt fastnat för. Visst finns det väl en del schyssta grejer därifrån som kan slinka ner men för mig är det Montrachet-kullen med omnejd som är så som Chardonnay ska smaka på riktigt.
Då ska jag fortsätta undersöka! :)
 

Bastardo

Medlem
Fantastiskt bra initiativ, Vera Wind!
Jag gillar smaken kryddigt & mustigt vin av röda vinerna. Friskt & fruktigt av vita vinerna. Druvorna får gärna vara syrah/shiraz, grenache, sangiovese, pinot noir, tempranillo, carmenère, petit verdot och flera andra. Vita druvor som jag gillar är riesling, sauvignon blanc, scheurebe, pinot gris, viognier, semillon och även chardonnay i valda stilar, inte generellt. Man kan ’inte’ misslyckas att odla chardonnay, så den brukar alltid bli bra överallt. (Så klart dricker jag ibland även viner som Systembolaget klassar annorlunda, men jag gillar inte supersträva och sura viner och de ska absolut inte ha någonting som har med brett att göra utan måste vara så ’rena’ viner som möjligt.)
Sen gillar jag även roséviner, gärna i stilen som lieblich eller ungefär mellan halvtorr till halvsöt. Tavel går också bra, men inte kruttorra rosé, det samma gäller även vita viner. Inga snustorra viner med skyhög syra!
Min smak har förändrats mest på det sättet att jag inte dricker eller köper längre så billiga viner utan snäppet högre i periferin, ändock sällan viner som kostar över 300 spänn – bortsett från ädla söta viner och starkviner. ;) Inte så mycket mousserande viner, oavsett typen. Om det händer att jag dricker äkta champagne ska det vara helst en årgångsskumpa av Blanc de Blancs, men även NV duger fint.
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Kul att se en vinmotsvarighet till ”hellre äta gröt tillsammans än fläskkotlett ensam”! :) (Citat från filmen Tillsammans, 2000.)
I många länder är det nästan otänkbart att dricka allena, man samlas alltid kring vinet och god mat. Min bästa vän i Finland dricker aldrig ensam hemma. Jag gör det kontinuerligt, men vi är annorlunda på det sättet.
Så klart är det roligare att träffa likasinnade när man dricker vin eller andra drycker, men det är inte alltid så enkelt att fixa. Speciellt inte under dessa tider vi lever just nu, då krogen stänger tidigt på kvällen.
 

Martin F

Medlem
Blivit alltmer tydligt för mig med åren hur viktig syran är. För mig är det som att äta en jättevällagad maträtt med fina råvaror men där man helt glömt bort att salta om syran sviktar. Det spelar liksom ingen roll hur bra det är "egentligen". I samma linje har jag sällan några problem med tanniner. När jag läser om viner som är tokriviga och som behöver ligga till sig för att "tanninerna ska mjukna" så brukar det inte vara några problem för mig att dricka. Mat är heller inte ett krav utan kan njuta lika väl under matlagningen som under själva middagen.

Vet inte om det riktigt var ett svar på frågan... :oops:
 
Trådskapare
Vera Wind

Vera Wind

In vini veritas?
Blivit alltmer tydligt för mig med åren hur viktig syran är. För mig är det som att äta en jättevällagad maträtt med fina råvaror men där man helt glömt bort att salta om syran sviktar. Det spelar liksom ingen roll hur bra det är "egentligen". I samma linje har jag sällan några problem med tanniner. När jag läser om viner som är tokriviga och som behöver ligga till sig för att "tanninerna ska mjukna" så brukar det inte vara några problem för mig att dricka. Mat är heller inte ett krav utan kan njuta lika väl under matlagningen som under själva middagen.

Vet inte om det riktigt var ett svar på frågan... :oops:
Det var det definitivt! Just den sortens olika preferenser, antingen det handlar om egenskaper i vinet, specifika druvor, ursprung, producenter eller något annat är jätteintressant.
 

Johan L

Medlem
Vad som är tydligare för mig än någon särskild druva eller region är att jag framförallt uppskattar vin till eller kring en måltid. Som ren sällskapsdryck tar jag oftast hellre öl, eller möjligen en drink, och som ren kontemplationsdryck tar jag också hellre öl eller möjligen starksprit.
 

lukastollig

Pudelfantast
För min del är Chardonnay min go to-druva. Finns inte mycket som inte funkar med en bra Chardonnay. Men - just Chablis har jag aldrig riktigt fastnat för. Visst finns det väl en del schyssta grejer därifrån som kan slinka ner men för mig är det Montrachet-kullen med omnejd som är så som Chardonnay ska smaka på riktigt.

Håller med, dock med undantaget vällagrad Chablis på 1er eller GC nivå. Minst 10 år, gärna 15 eller mer. Nyanserna av vällagad ost och nötter kombinerat med mineralerna och den jämförelsevis slanka kroppen är riktigt härlig.

Annars blir det väldigt mycket pinot för mig, helst från bourgogne. Gillar också lagrad champagne, halvtorr riesling (Mosel FTW!) och Bordeaux med minst 10 år på nacken. Och Frappato!
 
Toppen