Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Pinot Noir från Alsace

Vid ett besök på Helsingborgs nya vinbar så var jag väldigt sugen på en Pinot Noir. Fick prova en bourgogne men inte alls vad jag hade tänkt mig, fick prova ett annat vin som jag tyvärr inte heller kommer ihåg vad det hette. Men då fiskar hon upp en flaska Pinot Noir från Alsace, kul tänkte jag det har vi aldrig provat. Ganska dålig på att beskriva mina smakupplevelser. Men det var i alla fall en Domaine Fernand Engel, Pinot Noir Tradition 2017. Någon annan som har erfarenheter av detta vin eller andra pinot från Alsace?
 

Attachments

  • engel.jpg
    engel.jpg
    55,1 KB · Visningar: 128

jrick

Medlem
Var den bra då? Saknar den informationen. Har druckit någon enstaka pinot noir från Alsace, Catherine Ross till exempel, någon Julien Meyer, men dessa är så fast förankrade i naturvinsfilosofin och urvalet så litet att det är svårt att dra slutsatser. De hör ju definitivt inte till de varmare regioner där det odlas pinot och resultatet är ju lite därefter, väldigt sval, högsyrlig stil med inte så hög alkohol.
 
Trådskapare
Anders Bjurestig
Var den bra då? Saknar den informationen. Har druckit någon enstaka pinot noir från Alsace, Catherine Ross till exempel, någon Julien Meyer, men dessa är så fast förankrade i naturvinsfilosofin och urvalet så litet att det är svårt att dra slutsatser. De hör ju definitivt inte till de varmare regioner där det odlas pinot och resultatet är ju lite därefter, väldigt sval, högsyrlig stil med inte så hög alkohol.
Jag tyckte att den var väldigt bra, inte alls så hög syra som bourgognen (har för mig att det var en av de Mercury som släppts på senare tid). Inte så fruktig vilket jag uppskattade. väldigt behaglig och lättdrucken. Ska försöka köpa på mig ett gäng men har inte hunnit leta klart på var jag kan få tag på den
 
Toppen