Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Pinot Noir och obesvarad kärlek

Ignatius

Medlem
Hej entusiaster!

Mitt vinintresse är både stort och energiskt men fortfarande i sin linda. Efter att ha bokat av en hel del druvor så har det nu kommit till Pinot Noir - en obesvarad kärlek; ibland älskar jag det, ibland inte. Därmed hoppas jag på er hjälp!

Kan ni ge mig lite trevliga tips på SB’s sortiment för PN som är tämligen bra? Som allt annat vore det bra om jag slapp tömma barnens sparkonto men samtidigt behöver det inte kosta en påse pantburkar. Vad skulle ni rekommendera?

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning,
 

Jesper L

Medlem
Här kommer tre alternativ i lite olika prisklasser som jag ofta har hemma men som inte dränerar plånboken..

Ojai Santa Barbara - 299kr, art-nr 5497
Couvent des Jacobins - 149kr, art-nr 5283
Black Stallion - 199kr, art-nr 2235

Ovanstående finns i vanliga sortimentet men sen finns det självklart lite dyrare alternativ om du vill testa det.
 

grondahl

Medlem
Punt Road från Yarra Valley är ett trevligt budgetalternativ. Det och Black Stallion är nog min favoriter under 200.
 
Trådskapare
I

Ignatius

Medlem
Stort tack för era svar! Om man skall våga sig upp mot 4-600:- vad är bra då? Jag har hört (kanske läst?) att druvtypisk PN ligger norr om 400:-, stämmer det eller är kanske en nidbild?

Med vänlig hälsning,
 
Trådskapare
I

Ignatius

Medlem
Här kommer tre alternativ i lite olika prisklasser som jag ofta har hemma men som inte dränerar plånboken..

Ojai Santa Barbara - 299kr, art-nr 5497
Couvent des Jacobins - 149kr, art-nr 5283
Black Stallion - 199kr, art-nr 2235

Ovanstående finns i vanliga sortimentet men sen finns det självklart lite dyrare alternativ om du vill testa det.

  • Calera Nr 87282 269:-
    Årgång 2016 nu men håller jämn hög kvalitet.

+1 på denna. Var riktigt god!

Mitt eget förslag:
Santenay! - Klassisk pinne från Bourgogne (har jag fått för mig, är absolut ingen auktoritet på denna druva/område)


Stort tack för era svar! Om man skall våga sig upp mot 4-600:- vad är bra då? Jag har hört (kanske läst?) att druvtypisk PN ligger norr om 400:-, stämmer det eller är kanske en nidbild?

Med vänlig hälsning,
 

Sebran

Medlem
Stort tack för era svar! Om man skall våga sig upp mot 4-600:- vad är bra då? Jag har hört (kanske läst?) att druvtypisk PN ligger norr om 400:-, stämmer det eller är kanske en nidbild?

Jag var på Bourgogne-provning på SB för någon vecka sedan och fick prova tre olika PN från området. Den billigaste av dessa var Gevrey-Chambertin La Justice för 479kr, nr 5395.-
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/gevrey-chambertin-la-justice-539501
De flesta på provningen tyckte om den och upplevde den som tillgänglig och ganska typisk för området - jordig, rökig och kryddig.
 
några roliga pinnar mellan 3-600 kr som kan vara värda att prövas:

Kershaw Elgin
Lulu (syradriven jura pinne, inte för alla)
Chanin Duvarita
Kutch
Domaine Drouhin Oregon (Laurene och Roserock)
Failla (Keefer kan behöva lagras)
Rhys Bearwallow
Sandhi Sanford &Benedict
Benedict Baltes
Alesia (Rhys)
Albert Morot 1er cru Aigrots
Resonance
Birichino (kan vara litet för tunn för vissa)
Ken Wright (kan vara litet för fyllig för vissa)
Trapet Gevrey.Chambertin
 
Trådskapare
I

Ignatius

Medlem
Stort tack för alla förslag!

Jag är evigt tacksam, i allmänhet för alla tips men i synnerhet för att detta forum är så otroligt hjälpsamt och välvilligt inställt. Jämfört med andra forum är detta det mest välkomnande! Tack för det!!!!
 
Last edited:
Jag är ett stort fan av denna druva med, all ära till de stora franska husen dom kan verkligen hantera denna underbara och sköra druva.
Då den är så slegant och kräver omsorg så krävs det tid och pengar med och detta är fransmännen väldigt duktiga på att ta vara på så om du vill hålla dig i Europa blicka lite mer norrut på Tyskland och österrike dessa två länder tycker jag kan göra en bra pinot som ofta håller ett lite lägre pris.

Sedan är NZ ett utmärkt val felton road som var tipsat är helt otroliga men det finns även producenter som kan komma ner i pris och fortfarande leverera.
Sedan har jag ett tips från när jag var i Australien och drack mig igenom mycket spännande viner, kom då över en pinot från tasmanien där har du ett mycket svalare klimat än övriga australien och här gör dom en helt otrolig pinot. Osäker om det finns på bolaget dock men det är iaf något att hålla ögon öppna efter.
 
Trådskapare
I

Ignatius

Medlem
@Patrik Sellin gav 95592 Felton Road Cornish Point Pinot Noir 90-92p. Bästa pinnen från NZ och brukar alltid leverera riktigt bra. Även om den är fullt njutbar nu kan den nog komma upp ett par pinnar med 2-3 år på rygg. 499 kr. Släpps i morgon, så häng på låset.

Jag som planerade hela morgonen att sitta redo 10.00 inser 10.30 att "det var något jag skulle göra idag! Hmmmm.". Fan!
De missade jag med hästlängder, men tack för tipset.
 

Vingubben

Medlem
Jag som planerade hela morgonen att sitta redo 10.00 inser 10.30 att "det var något jag skulle göra idag! Hmmmm.". Fan!
De missade jag med hästlängder, men tack för tipset.
Hansa och PK-huset har 4 var kvar, men du får nog befinna dig rätt nära om du skall få tag på några. Det är dock inte någon idé att gråta över ett missat vin, det kommer alltid mer.
 

Magikern

Medlem
@Patrik Sellin gav 95592 Felton Road Cornish Point Pinot Noir 90-92p. Bästa pinnen från NZ och brukar alltid leverera riktigt bra. Även om den är fullt njutbar nu kan den nog komma upp ett par pinnar med 2-3 år på rygg. 499 kr. Släpps i morgon, så häng på låset.

Lägg till lite och köp block 3 eller 5 i stället det är värt det. De vinerna kan mycket väl sticka iväg i pris ganska snart dessutom.
 
Toppen