Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Piquepoul - ostronvinet!

Piquepoul de Pinet är en egen AOP i södra Languedoc. Vinodlingarna ligger precis vid ostronbankarna vid medelhavet. Detta är gamla vinodlingsområden, redan romarna lät anlägga vägar (Via Domita) igenom Côtes de Thau. Druvan Piquepoul är alltså mycket gammal och dess vin har alltid ansetts vara det perfekta vinet till ostron, hummer och andra färska skaldjur. En av mina första kunder var Restaurang Gabriel i Feskekyrka i Göteborg. Johan Malm (flerfaldig svensk mästare i ostronöppning), köpte ett antal lådor av det vita Poule de Pic. Läs mer om vinet på min hemsida!

ostron.jpg


Viner på Piquepoul är verkligen inte vanliga i Sverige och därför är jag mycket glad över kontakten jag fått med Domaine la Grangette i Castelnau-de-Guers. Vingården är den enda i området som tillverkar både vitt, rosé och rött vin på Piquepoul-druvan. Det röda (CocoriKo - gjord på druvan Piquepoul Noir) är verkligen ett unikt vin (jag vet, uttjatat ord!). Skall serveras kylskåpskallt som alternativ till rosé. Ovanligt och ovanligt gott! När detta släpptes i slutet av maj genom Gbg Vinhus, så såldes 120 flaskor slut på bara några dagar!

Christelle%20och%20Michele%20small.jpg

Domaine la Grangette drivs av det unga paret Christelle och Michele.
I våras så fick de i tävlingen Grands Vins du Languedoc guldmedalj för både Poule de Pic och CocoriKo!


Till slut... Visste du att namnet Piquepoul (Poul de Pic) kommer sig av att hönorna på vingården gärna åt av druvorna (se etiketten). Piquepoul förekommer mest i Languedoc, men är även en av de 13 godkända druvsorterna i Chateauneuf-du-pape. Druvan förekommer också i liten utsträckning i Spanien (Picapoll Negro).

DomaineLaGrangette-2%20small.jpg
 
Toppen