"Plagiat" av producenters labels

Diskussion i 'Vin' startad av Carinasomm, 11 juli 2019.

  1. Carinasomm

    Carinasomm Medlem

    J.F Clouet på Andre Clouet var riktigt putt, eller rent ut sagt förbannad på Ickeproducenten Alice Bardot, för deras plagiat på hans label. Ser ni några likheter eller? ( #offtopic admin kan ändra till annan kanske mer aktuell tråd.) 0E9F0E8B-6AC5-4EA5-9EEA-BF97BC9E7C40.jpeg
     
    Skrutt, Adamanko, vintomas och 5 andra gillar detta.
  2. Mattias Schyberg

    Mattias Schyberg Administratör

    Tycker inte det är en särskilt uppenbar kopia rent sakligt ”juridiskt”. Färgskalan är samma och helhetskänslan är liknande, men det är också allt.

    Men visst kan man ana var inspirationen till etiketten kommer från. :)
     
    Gradin gillar detta.
  3. Patrik Sellin

    Patrik Sellin fd Innertällmo Bryggeri Provningsskribent

    Alice Bardot (iconic Wines) med på Clouets krav och har numera en annan etikett.
     
    Wintermute gillar detta.
  4. jrick

    jrick Medlem

    Fan har du gått och blivit jurist nu också? ;)
     
    Mattias Schyberg och vinosofi gillar detta.
  5. Vincent H

    Vincent H Medlem

    Någon som kan se vart inspirationen för denna kommer ifrån? ;)
    20181015_201815.jpg
     
    Pontus, feskhandlarn, Carinasomm och 4 andra gillar detta.
  6. Poussard

    Poussard Medlem

    Ca’Marrone tvingades att byta namn till Casa Marrone (”kass Amarone”?) pga för lika namn antar jag - men även labeln är väl snarlik? Kan inte på rak arm säga vilken dock, Masi?
     
  7. ChristianB

    ChristianB Medlem

    Hela syftet med sådana här påhittade vinhus är ju att efterlikna andras etiketter och sälja på någon annans goda renommé. :) Beroende på vem som står bakom originalet så kommer det påtryckningar om att byta, eller ej.

    @Vincent H ; det där måste väl vara en "snylt" på Alma Viva?
     
    Pontus gillar detta.
  8. Vincent H

    Vincent H Medlem

    Ingen aning faktiskt, såg den när jag bodde i Toscana på en av våra lokala vinbarer, efter en snabb googling så verkar den finnas att beställa via "en halv pall".
     
  9. karl.1480

    karl.1480 Denim Demon

    Namnet refererar ju till Aleatico som vinet är gjort på. Etiketten är ju DRC’s. Fanns nån producent i Languedoc som hade ett vin med en ännu mer DRC-lik etikett som jag inte kommer ihåg namnet på.
     
  10. Poussard

    Poussard Medlem

    Det står anno till vänster och en signatur till höger. Vet inte om det är för likt enligt mig.
     
  11. karl.1480

    karl.1480 Denim Demon

    Den svarta ramen och texten längst upp på etiketten har de också gemensamt. Att kalla det för plagiat eller att säga att etiketten är DRC’s är ju lite överdrivet men tycker det finns en rätt tydlig flört med den.
     
    Poussard, Pontus och Wintermute gillar detta.
  12. Vingubben

    Vingubben Medlem

    3A5B3C27-1717-4FA3-AC34-96F658B96DD2.jpeg
    Bild på Andrea som är en härlig lirare och som förutom Aleatico gör trevliga viner på Grechetto. Känns inte som någon som vill göra viner som rider på någon annans framgång. Han tar gärna emot besök så är ni i Rom och har en dag över så passa på att göra ett besök.
     
    Poussard och Vincent H gillar detta.
  13. Stina

    Stina Medlem

     
    vintomas, Ekdahl, Poussard och 2 andra gillar detta.
  14. vintomas

    vintomas Bloggare

    Är det där Alice Bardots aktuella etikett? På SB:s webbplats ser designen mer "avskalad ut", d.v.s. inte lika uppenbart lik André Clouet. Dessutom står producenten på etiketten hos som Maison Burtin (en stor kontraktstillverkare), medan den här står som kooperativet CVCA i Baroville. Alice Bardot har varit uppe förut i diskussioner kring "hittepå-viner" och jag vill minnas att Baroville-kooperativet var den ursprungliga källan till flaskorna, för några år sedan.
     
  15. Crist(al)ian 77

    Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

    Vet inte vad du baserar din slutsats på men immaterialrättsliga bedömningar är komplexa frågor. Även om du skulle ha rätt övertygar du inte.;)

    Håller med om att det inte är någon kopia eller plagiat. Studerar man detaljerna var för sig finns det fler olikheter (typsnitt, text, mönster och geometrisk form) än likheter (färg och layout). Ur ett upphovsrättsligt perspektiv finns det inget hinder för "Alice Bardot"-etiketten.

    Vad som är frågan är istället om det är ett varumärkesintrång. För att hävda intrång krävs att varumärket "André Clouet" är registrerat vilket det är (inarbetning är också möjligt i vissa länder som Sverige och Frankrike). Finns fyra varumärken för Clouet registrerade hos EUIPO varav ett är en etikett av samma art som på bilden.

    Enligt varumärkeslagen 10 § som baseras på varumärkesdirektivet artikel 5 kan det även vara varumärkesintrång när en produkt liknar ett befintligt varumärke.

    punkt 2 förväxlingsrisk
    Finns risk för att produkterna förväxlas är det varumärkesintrång. Bedömningen görs utifrån en tänkt välinformerad genomsnittlig konsument av champagne och helhetsintrycket av etiketten ska beaktas. Enbart att de olika etiketterna påminner om varandra är inte skäl nog för varumärkesintrång.

    Här inverkar också hur känt och särskiljande varumärket är. Hade jag själv bara sett "Alice Bardot" på hyllan hade jag inte reagerat. Enbart texten "Alice Bardot" kan inte förväxlas med texten "André Clouet".

    Utgår från att den genomsnittlige konsumenten vet vad "Andre Clouet" är till namnet men inte exakt hur själva etiketten är utformad. Finns alltså ingen risk för förväxling, d.v.s. att konsumenten tror att de olika flaskorna görs av samma producent. Därmed är det inget varumärkesintrång enligt punkt 2.

    Jämför med "Dom Perignon"-etiketten och flaskan som är betydligt mer välkänd och särskiljande inom champagne. Hade "Alice Bardot"-etiketten och flaskan istället liknat "Dom Perignon" hade utfallet kunnat bli annorlunda. "Dom Perignon" är ett starkare och därmed mer särskiljande varumärke som därför åtnjuter ett större juridiskt skydd. Här inses också det ekonomiska värdet av att ha starka varumärken.


    punkt 3 renommésnyltning
    Är "Andre Clouet" välkänt finns även möjligheten att hävda att "Alice Bardot" snyltar på "André Clouets" renommé som de byggt upp och investerat både tid och kapital i. "Andre Clouet" är en storsäljare på SB och dessutom är kravet på att varumärket ska vara välkänt lågt ställt enligt praxis.

    Undantag görs om det finns goda skäl för att etiketterna liknar varandra. (Exempelvis att "Alice Bardot" hade kommit först men inte registrerat varumärket). Inga goda skäl finns utan det är uppenbart att "Alice Bardot" vill snylta på "André Clouet".

    Alltså är min juridiska slutsats att det är varumärkesintrång. Nu finns det visst utrymme för att hävda motsatsen. Exempelvis genom att hävda att "Andre Clouet"-etiketten är för generisk och likheterna beror på slumpen och att "Andre Clouet" inte är tillräckligt känt för att skyddas av punkt 3. För det ändamålet krävs det dock riktigt bra advokater. Ingen slump att de valt en mindre producent som "Andre Clouet". Tänk om de gjort samma sak med ett hus i LVMH-gruppen...:öga:

    Skönt att det löste sig utanför domstol tillslut.
     
    LarsW, Daniel A, magnum och 10 andra gillar detta.
  16. Mattias Schyberg

    Mattias Schyberg Administratör

    Där kröp juristen in med hela ABC-boken. Gillar det! :)
     
    Tomas Lindblom, Pontus, Wintermute och 2 andra gillar detta.

Dela sidan