Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Plantera vinranka

buteljen

Medlem
Jag har nyss byggt ett superflott orangeri/växthus som jag mest skall sitta och dricka vin i :). Jag har tänkt mig att gräva ner en vinranka där i ena hörnet, mest för trivselns skull. Men vad skall man välja för sort? Såg att det fanns Muscat, Rondo, blå burgunder ... men kan man plantera Pinot? Chardonnay? Solaris? Vill ju ha något coolt. Någon som har tips?:) Alla tips eller erfarenheter är välkomna!!!


Den behöver inte växa så här kraftigt :D
overvuxet-vaxthus-vinplanta.jpg
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Blå burgunder borde väl vara just Pinot Noir? Det kompletta tyska namnet är just Blauer Spätburgunder, i Österrike ofta skrivet Blauburgunder? Trodde i och för sig att det var vanligare att odla den mycket närbesläktade Frühburgunder i Sverige.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Snyggt men du glömde lägga till att 2022 är århundradets årgång!:D

Har en kompis som är hos Mugnier och gör en skörd. Överst till vänster nyskördad 2022-klase från Musigny, nederst från Les Amoureuses och till höger från Knickarp :D. Same same haha
1662289178083.jpeg


Vore kul att plantera en liten vingård. Jag har ju mark. Men då lär det bli Solaris typ. Är dock för lat för att bli vinbonde …
 

Johan L

Medlem
Jag börjar tro att Riesling nog kan komma på tals i Sverige framöver med värmeförändringarna. Och Riesling är ju kung.;)

Bara att plantera nu så man har gamla stockar när det blivit varmt nog att göra bra vin :cool:

Vet inte hur känsliga just vinrankor är för det, men man ska komma ihåg att även hur många ljusa timmar per dag det är påverkar många växter och det kommer inte förändras med klimatförändringar.
 
Toppen