Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Powered by finewines.se – forumvinet

Mattias Schyberg

Administratör
Det slog mig som en blixt från klar himmel igår. Det hela började här med en skämtsam snilleblixt från @Grapeskull

Hur häftigt hade det inte varit om vi hade lyckats få till ett samarbete med någon lämplig importör och lyckats få till ett riktigt bra vin som marknadsförs med forumets goda rykte, lite på samma sätt som kändisviner i allmänhet? Visst, vinet kommer såklart inte att nå ut till folkhemmet på samma vis som Sven Ingvars med mera, men det är ju heller inte syftet. Som jag ser det så handlar det snarare om att nå vinnördar som söker kvalitet och få ut forumets namn i bredare kretsar.

För att det ska lyckas bli så bra som möjligt så borde det möjligen inte innefatta Systembolaget (även om jag känner osäkerhet här), utan snarare gå via distanshandel på något vis.

Nu är jag fullt medveten om alla svårigheter som finns kopplat till det hela, men om vi lyckas hitta några eldsjälar med rätt kontakter så tror jag det kan bli verklighet i vilket fall som helst. Några pengar lär knappast finnas att tjäna, mer goodwill och möjligheten att nå ut till vinnördarna i landet (och skapa nyfikenhet och intresse).

Kom nu inte in här det första ni gör och grusa alla drömmar innan ni har tänkt till. ;) Jag ser verkligen potential i konceptet! Jag menar, kan Sven Ingvars ha sina nunor på mer eller mindre plonk så skall väl även vi kunna pryda en flaska kvalitetsvin? En småskalig producent, en vettig importör/distanshandlare, en duktig marknadsförare och någon som kan ta investeringen, är nog allt vi behöver. Därefter handlar det såklart om forumet och någon form av kvalitetssäkring. Stora ambitioner såklart, men det tycker jag att vi borde ha som ledande vinforum i Sverige.

Är jag bara en naiv drömmare?

Två personer som blir oerhört viktiga om denna idé skall ha en chans att få vingar är nog @Jimmy Forsman och @Anders Landström. Utöver dessa så vet jag att det finns en hel del andra kompetenser på forumet.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Det slog mig som en blixt från klar himmel igår. Det hela började här med en skämtsam snilleblixt från @Grapeskull

Hur häftigt hade det inte varit om vi hade lyckats få till ett samarbete med någon lämplig importör och lyckats få till ett riktigt bra vin som marknadsförs med forumets goda rykte, lite på samma sätt som kändisviner i allmänhet? Visst, detta vin kommer såklart inte att nå ut till folkhemmet på samma vis som Sven Ingvars med mera, men det är ju heller inte syftet. Som jag ser det så handlar det snarare om att nå vinnördar som söker kvalitet och få ut forumets namn i bredare kretsar.

För att detta skall lyckas bli så bra som möjligt så borde det möjligen inte innefatta Systembolaget (även om jag känner osäkerhet här), utan snarare gå via distanshandel på något vis.

Nu är jag fullt medveten om alla svårigheter som finns kopplat till detta, men om vi lyckas hitta några eldsjälar med rätt kontakter så tror jag det kan bli verklighet i vilket fall som helst. Några pengar lär knappast finnas i detta, mer goodwill och möjligheten att nå ut till vinnördarna i landet (och skapa nyfikenhet och intresse).

Kom nu inte in här det första ni gör och grusa alla drömmar innan ni har tänkt till. ;) Jag ser verkligen potential i detta! Jag menar, kan Sven Ingvars ha sina nunor på mer eller mindre plonk så skall väl även vi kunna pryda en flaska kvalitetsvin? En småskalig producent, en vettig importör/distanshandlare, en duktig marknadsförare och någon som kan ta investeringen, är nog allt vi behöver. Därefter handlar det såklart om forumet och någon form av kvalitetssäkring. Stora ambitioner såklart, men det tycker jag att vi borde ha som ledande vinforum i Sverige.

Är jag bara en naiv drömmare?

Två personer som blir oerhört viktiga om denna idé skall ha en chans att få vingar är nog @Jimmy Forsman och @Anders Landström. Utöver dessa så vet jag att det finns en hel del andra kompetenser på forumet.
Champagne?
 
  • Like
Reactions: Jos

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag tycker att det är en jätterolig idé! :D:D
Jag har inget konkret att bidra med.. Men när flaskan väl finns att köpa så kan jag göra mitt bästa för att sprida ryktet i Stockholm!

Hur stor är själva processen? Vilka olika steg ska man gå igenom? Var börjar man?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tycker att det är en jätterolig idé! :D:D
Jag har inget konkret att bidra med.. Men när flaskan väl finns att köpa så kan jag göra mitt bästa för att sprida ryktet i Stockholm!

Hur stor är själva processen? Vilka olika steg ska man gå igenom? Var börjar man?
Ja du, det är jag inte rätt man att bedöma. Har ingen aning. Marknadsföring förstår jag mig på till viss del, men ekonomi och avtal med mera har jag ingen aning om.

Kul att du tror på idén, det är en bra början. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag är jäkligt tänd på tanken med ett "blindvin" helt utan överflödig design förutom "finewines.se" i blindskrift. Druva, land, region och liknande ska vara helt okänt för konsument. Enbart den information som måste finnas enligt lag skall finnas med. :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Kul att du tror på idén, det är en bra början. :)

Man måste börja någonstans :)
Jag kommer att följa den här tråden med stort intresse om det blir på riktigt. Jag skulle vilja se allt. Frågor som ni kommer att ha till leverantörer/vinproducenter, kopior på e-mail, avtal som ska läsas igenom, marknadsföringsstrategier, hur man kommer överens om prissättning, osv osv.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Vad tänker du för prisninvå?

Typ 279:- ?

(och 800:- för trelitersboxen)
Jag tänker mig nog ett pris runt 300 kr (helflaska) och ett vin som snittar kvalitetsmässigt runt 90p (MVG) när en finewinesmedlem bedömer det blint.

Rött, vitt eller mousserande spelar ingen roll - druva, land och region är irrelevant. Allt handlar om blind råkvalitet i världens coolaste och otraditionella design. Ja, jag vet att jag snart skiter ner mig av pretentioner. :D
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
...fortsatta dagdrömmar...

Urvalsprocessen sker genom att ett hanterbart antal av forumets medlemmar (en bra mix) träffas på lite olika platser i landet och provar offerter blint med målet att poängsätta och beskriva proverna med avslutande omröstning om vilket prov som är bäst. Ingen avtäckning sker överhuvudtaget utan proverna kodas med enbart ett nummer. Vinnande offert går ut till remiss hos ett något större urval av forumet för kvalitetssäkring.
 

Sörplarn

Medlem
Nu är jag fullt medveten om alla svårigheter som finns kopplat till detta, men om vi lyckas hitta några eldsjälar med rätt kontakter så tror jag det kan bli verklighet i vilket fall som helst. Några pengar lär knappast finnas i detta, mer goodwill och möjligheten att nå ut till vinnördarna i landet (och skapa nyfikenhet och intresse).

Intressant och god idé.

Så om vi tar ett vin som skall säljas för sig runt 279 riksdaler som föreslaget, får man räkna lite på procent som någon skall ta ut och skatter på kalaset, om det inte är tänkt att det skall vara inräknat redan.

Att lagerföra är ju ett stort problem och kräver en massa pappers-arbete och tid, så det kan vi nog slå ur hågen om man vill göra det lätt för sig.

Personligen skulle jag tro att små-odlare från Österrike kan vara en idé vi har ju en god kännare på forumet @Peder, som har kontakt nät etablerat redan samt lagt mycket tid, och på ett "smart" sätt beställa hem lite olika typer av diverse små-odlare och köra en sådan bedömning du nämner @Matlen inklusive blind-provning såklart, där bör man ta första steget som du säger att hitta den produkt som förtjänar att få stämpeln "fynd" och "köp" med just finewines, för att sedan gå vidare med det praktiska.

Om man nu går samman ett gäng från forumet för att beställa ett större parti olika viner för bedömning blir ju då inte så farligt, för man vill väl hålla kostnader nere?

Då bör man kanske räkna på en total, etiketter etc om drömmen blir sann löser ju producenten.

Edit* Såg att jag repetera lite nu och gör lite ändringar.
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
...drömmer vidare...

Jag ser framför mig en stor batalj där sveriges importörer/distanshandlare tävlar om våran gunst i ett gäng blindprovningar vi arrangerar (enda kravet är att bidraget vid vinst skall kunna säljas för max 300 kr). Kanske skall det vinnande vinet säljas blint till en början för att sedan avtäckas med pomba och ståt och sedermera fortsätta att säljas med producenten som avsändare med enbart ett emblem klistrat på flaskan, typ: "approved by finewines.se" eller något fyndigare? Vägen fram till avtäckningen kommer att bestå av allehanda spekulationer kring vinets ursprung och innehåll. Hela vinsverige kommer att engagera sig!

Vi går därefter vidare med nästa vin...

Jag tror att denna aktivitet skulle kunna få otroligt stor uppmärksamhet i media om det görs på rätt sätt och om vi kan undkomma nykterhetsrörelsen. ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Intressant och god idé.

Så om vi tar ett vin som skall säljas för sig runt 279 riksdaler som föreslaget, får man räkna lite på procent som någon skall ta ut och skatter på kalaset, om det inte är tänkt att det skall vara inräknat redan.

Att lagerföra är ju ett stort problem och kräver en massa pappers-arbete och tid, så det kan vi nog slå ur hågen om man vill göra det lätt för sig.

Personligen skulle jag tro att små-odlare från Österrike kan vara en idé vi har ju en god kännare på forumet @Peder, som har kontakt nät etablerat redan samt lagt mycket tid, och på ett "smart" sätt beställa hem lite olika typer av diverse små-odlare och köra en sådan bedömning du nämner @Matlen inklusive blind-provning såklart, där bör man ta första steget som du säger att hitta den produkt som förtjänar att få stämpeln "fynd" och "köp" med just finewines, för att sedan gå vidare med det praktiska.

Om man nu går samman ett gäng från forumet för att beställa ett större parti olika viner för bedömning blir ju då inte så farligt, för man vill väl hålla kostnader nere?

Då bör man kanske räkna på en total, etiketter etc om drömmen blir sann löser ju producenten.

Edit* Såg att jag repetera lite nu och gör lite ändringar.
Håller med om mycket av det du skriver, men att utgå från ett ursprung riskerar att bli för smalt och lite av grejen riskerar att gå förlorad. Väl värt att fundera vidare på dock. :)
 

Sörplarn

Medlem
Håller med om mycket av det du skriver, men att utgå från ett ursprung riskerar att bli för smalt och lite av grejen riskerar att gå förlorat.

Tja tänkte att man måste ju börja nånstans och göra det enkelt för sig, man börjar litet för att sedan göra drömmen storskalig och går man med ett "eget" vin så får man större spelrum, alternativ så jobbar man upp sig ett eget rykte, men det kräver stort engagemang av ett fåtal här att gå på leverantörers provningar som redan valt ut sina viner.

Där man skapar kontakter för framtida stämpel och göra smyg reklam hela tiden för forumet, det finns ju sälj argument kan jag tro då många registrerade medlammar och leverantör samt även gäster besöker detta forum.

Börja småskaligt, behöver ju inte gå på 300 riksdals klassen direkt, för en trolig succé.
Tror det krävs något lite billigare vin till att börja med pga kostnader, och det finns ju bra viner i 100-200 kronors klassen.

Skulle vara kul om vi har en leverantör på forumet som kan säga sitt faktiskt skulle detta var av intresse, eftersom det är ju även en chansning som kan bli en flopp, det får man inte utesluta.

*Edit.

Man kan även göra så här, plocka fram ett vin en 90-poängare, så kan faktiskt forumet bära kostnaden om man redan kan visa att 1000 flaskor av detta vin kommer att säljas (förväg) av en vald distansförsäljare, tror inte dom säger nej till det pga snabba cash då man beställer dessa flaskor i förtid, här kan man göra en småodlare en tjänst och då även med ett gott hjärta. Då sprider man kostnaden utöver forumet och alla får en unik flaska "finewines", som man kan ta med sig och prata om lokalt, ta bilder på och sprida över sociala medior?

Blir det en efterfrågan, ja då kan man gå vidare.
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Tja tänkte att man måste ju börja nånstans och göra det enkelt för sig, man börjar litet för att sedan göra drömmen storskalig och går man med ett "eget" vin så får man större spelrum, alternativ så jobbar man upp sig ett eget rykte, men det kräver stort engagemang av ett fåtal här att gå på leverantörers provningar som redan valt ut sina viner.

Där man skapar kontakter för framtida stämpel och göra smyg reklam hela tiden för forumet, det finns ju sälj argument kan jag tro då många registrerade medlammar och leverantör samt även gäster besöker detta forum.

Börja småskaligt, behöver ju inte gå på 300 riksdals klassen direkt, för en trolig succé.
Tror det krävs något lite billigare vin till att börja med pga kostnader, och det finns ju bra viner i 100-200 kronors klassen.

Skulle vara kul om vi har en leverantör på forumet som kan säga sitt faktiskt skulle detta var av intresse, eftersom det är ju även en chansning som kan bli en flopp, det får man inte utesluta.

*Edit.

Man kan även göra så här, plocka fram ett vin en 90-poängare, så kan faktiskt forumet bära kostnaden om man redan kan visa att 1000 flaskor av detta vin kommer att säljas (förväg) av en vald distansförsäljare, tror inte dom säger nej till det pga snabba cash då man beställer dessa flaskor i förtid, här kan man göra en småodlare en tjänst och då även med ett gott hjärta. Då sprider man kostnaden utöver forumet och alla får en unik flaska "finewines", som man kan ta med sig och prata om lokalt, ta bilder på och sprida över sociala medior?

Blir det en efterfrågan, ja då kan man gå vidare.
Mycket intressanta tankar!
 
Toppen