Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Precisionsvågar.

LarsW

Medlem
Halloj mat- och vinvänner. :)

Har fått ett alltmer påträngande kontrollbehov av att kunna väga ingredienser, kryddor, kaffe och te mer noggrant än vad en vanlig våg tillåter.
Letar efter en vettig precisionsvåg för jobbet.
Krav: Minst 1/10 grams noggrannhet. Behöver inte kunna väga något tungt så övre gräns på några 100 gram går fint.
Har kollat runt men finns en uppsjö av olika vågar från 200 kr till femsiffriga belopp.

Någon med koll och rekommendationer om en bra våg?
Prismässigt helst under 1000 kr men i sann finewines-anda mottas också allt därutöver med tacksamhet! :D
 

Ejdern

Medlem
Halloj mat- och vinvänner. :)

Har fått ett alltmer påträngande kontrollbehov av att kunna väga ingredienser, kryddor, kaffe och te mer noggrant än vad en vanlig våg tillåter.
Letar efter en vettig precisionsvåg för jobbet.
Krav: Minst 1/10 grams noggrannhet. Behöver inte kunna väga något tungt så övre gräns på några 100 gram går fint.
Har kollat runt men finns en uppsjö av olika vågar från 200 kr till femsiffriga belopp.

Någon med koll och rekommendationer om en bra våg?
Prismässigt helst under 1000 kr men i sann finewines-anda mottas också allt därutöver med tacksamhet! :D
Jag skulle kolla efter en Krutvåg/precisionsvåg som man använder oftast när man laddar egen ammunition vid jakt då kommer du ner på så exakt nivå som möjligt.
Jag har själv använt denna
https://www.walterborg.se/product.html/hornady-electronic-scale-gs-1500?category_id=185
Dock så går den bara till ca 100g så om du behöver bara komma ner på 0,1g nivå så skulle jag nog ta någon av dessa här nedan som jag hitta när jag sökte lite på nätet.
https://www.pgw.se/precisionsvag-0-1-g-1-kg.html?___store=svenska_21331622638

https://www.cremashop.se/sv/products/joefrex/digital-coffee-scale/1736

https://www.cremashop.se/sv/products/rhino-coffee-gear/brewing-scale/4039
 

Johan L

Medlem
Vågen ska ju även klara av vikten från kärlet man väger upp i, så ska man använda den i köket ska man nog tänka på att inte ta en som har allt för låga maxvikter, annars blir användarvänligheten rätt kass IMO. I alla fall vill jag kunna väga upp något i samma kärl som jag sen ska använda det i.
 

matage

Medlem
Vågen ska ju även klara av vikten från kärlet man väger upp i, så ska man använda den i köket ska man nog tänka på att inte ta en som har allt för låga maxvikter, annars blir användarvänligheten rätt kass IMO. I alla fall vill jag kunna väga upp något i samma kärl som jag sen ska använda det i.
Personligen håller jag inte riktigt med.
Om jag jobbar med ett recept där vi är nere och labbar med fraktioner av gram så är ju nogrannheten per definition viktig så jag skulle inte vilja riskera att överdosera om något inte tillsätts som första ingrediens.
Jag kör ofta min vanliga våg för att väga upp större vikter och sen min "knarkvåg" för de små specifika volymer som sak tillsättas.
Ett halvt gram fel på 500g citrussjuice spelar ju mindre roll än på 3g agar agar :)
 

Johan L

Medlem
Personligen håller jag inte riktigt med.
Om jag jobbar med ett recept där vi är nere och labbar med fraktioner av gram så är ju nogrannheten per definition viktig så jag skulle inte vilja riskera att överdosera om något inte tillsätts som första ingrediens.
Jag kör ofta min vanliga våg för att väga upp större vikter och sen min "knarkvåg" för de små specifika volymer som sak tillsättas.
Ett halvt gram fel på 500g citrussjuice spelar ju mindre roll än på 3g agar agar :)

Tänkte mest på hur TS ställde frågan och då nämndes t ex kaffe och te. Exempelvis är det smidigt att väga upp kaffebönor direkt i kvarnen. Men det beror ju helt på den tänkta användningen förstås. Tänker bara att det är dumt att begränsa användarvänligheten i onödan.
 
Trådskapare
LarsW

LarsW

Medlem

john b

Medlem
Blev en sån här till slut då jag var sugen på lite andra saker från Kitchenlab också.
Så får vi se hu mycket jag använder vågen om jag ska uppgradera i framtiden.

Tack för alla svar och bra förslag!
:)
En sådan har jag. Funkar jättebra.


Tror jag iaf, svårt att kalibrera och kontrollera såklart. Om man inte heller upp vatten med pipett regelbundet... Man får välja tillit helt enkelt.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Kommer sent till matchen här, men - vilken fantastisk webbshop de har. Har bläddrat runt i nästan en timme och är sugen på att köpa en av varje.
instämmer, deras val utav tomat och olivolja här helt sjukt bra kan jag säga.
jag har haft seriös diskussion med frugan att flytta dit pga lilla napoli, så bra är det.
 
Toppen