Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Present - en låda champagne

lukastollig

Pudelfantast
Jag har fått ålagt mig att inhandla en låda champagne i present. Överlämnas redan i helgen så har inte tid att beställa något. På mitt lokala bolag hittar jag följande i tillräckliga kvantiteter:
2012 Palmer BdB
2009 Palmer Brut Vintage
2008 Nicolas Feuillatte BdB
2012 Deutz Brut Vintage
2008 Pol Roger Brut Vintage

De två sistnämnda dock betydligt dyrare än de först tre. Har egen erfarenhet av alla husen utom Feuillatte men bara druckit Pol Roger i aktuell årgång. Har gillat Palmer tidigare, senast 2008. Nån som provat? 2012 ska väl också vara ett bra år? Annars lockar det såklart med nån 2008:a. Vilken skulle ni valt? Tacksam för kommentarer.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag har fått ålagt mig att inhandla en låda champagne i present. Överlämnas redan i helgen så har inte tid att beställa något. På mitt lokala bolag hittar jag följande i tillräckliga kvantiteter:
2012 Palmer BdB
2009 Palmer Brut Vintage
2008 Nicolas Feuillatte BdB
2012 Deutz Brut Vintage
2008 Pol Roger Brut Vintage

De två sistnämnda dock betydligt dyrare än de först tre. Har egen erfarenhet av alla husen utom Feuillatte men bara druckit Pol Roger i aktuell årgång. Har gillat Palmer tidigare, senast 2008. Nån som provat? 2012 ska väl också vara ett bra år? Annars lockar det såklart med nån 2008:a. Vilken skulle ni valt? Tacksam för kommentarer.
Personligen har jag väldigt svårt för Nicolas Feuillatte så den hade inte fått vara med. Hade nog köpt 6 Pol Roger 2008!
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Håller med @magnum Feuillatte brukar inte vara det roligaste. Dock har jag inte provat deras 2008. Pol Roger känns som ett säkert kort. Måste det vara en låda av samma eller kan du blanda? Om så är fallet skulle jag blanda Pol Roger med Palmer och Deutz.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag hade fyllt en låda med 2008 Alfred Gratien Cuvée Paradis och låtit jubilaren njuta av en riktigt bra skumpa i nivå med många prestigeskumpor för närmare dubbla priset. Ett av de bättre bubblen i mitt måttligt bubbliga liv. Jag är inte lättflirtad å andra sidan och om jag som inte är champagnenörd inser storheten kanske andra vanliga dödliga gör detsamma! :cigarr:
 

Essle

Medlem
Jag hade fyllt en låda med 2008 Alfred Gratien Cuvée Paradis och låtit jubilaren njuta av en riktigt bra skumpa i nivå med många prestigeskumpor för närmare dubbla priset. Ett av de bättre bubblen i mitt måttligt bubbliga liv. Jag är inte lättflirtad å andra sidan och om jag som inte är champagnenörd inser storheten kanske andra vanliga dödliga gör detsamma! :cigarr:
Hur lagringsduglig skulle du uppskatta att den är? Mycket syra idag?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hur lagringsduglig skulle du uppskatta att den är? Mycket syra idag?
Jag tror den är mycket lagringsduglig. Intensiteten är skyhög och syran är mycket bra. Tycker även balansen är perfekt. Har dock inga problem att uppskatta det redan nu och har egentligen dålig koll på hur det kommer att utvecklas, men lite mognadskomplexitet kommer nog enbart höja upplevelsen ett par snäpp och det finns inget i vinet som tyder på att det kommer att ge upp i första taget.

Syran känns hanterbar, kanske på grund av viss fatkaraktär och bra med dosage.
 

Wintermute

Medlem
Jag hade fyllt en låda med 2008 Alfred Gratien Cuvée Paradis och låtit jubilaren njuta av en riktigt bra skumpa i nivå med många prestigeskumpor för närmare dubbla priset. Ett av de bättre bubblen i mitt måttligt bubbliga liv. Jag är inte lättflirtad å andra sidan och om jag som inte är champagnenörd inser storheten kanske andra vanliga dödliga gör detsamma! :cigarr:
Nu blir ju jag sugen på att köpa fler till källaren, men problemet med att flaskorna inte ryms i vinstället är ett icke-problem om man köper hela lådor...
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag har fått ålagt mig att inhandla en låda champagne i present. Överlämnas redan i helgen så har inte tid att beställa något. På mitt lokala bolag hittar jag följande i tillräckliga kvantiteter:
2012 Palmer BdB
2009 Palmer Brut Vintage
2008 Nicolas Feuillatte BdB
2012 Deutz Brut Vintage
2008 Pol Roger Brut Vintage

De två sistnämnda dock betydligt dyrare än de först tre. Har egen erfarenhet av alla husen utom Feuillatte men bara druckit Pol Roger i aktuell årgång. Har gillat Palmer tidigare, senast 2008. Nån som provat? 2012 ska väl också vara ett bra år? Annars lockar det såklart med nån 2008:a. Vilken skulle ni valt? Tacksam för kommentarer.

Pol Roger utan tvekan. Årgångsdeutz är ok. Övriga skräp i min bok. Allt tjat om Palmer begriper jag inte alls.

Hur lagringsduglig skulle du uppskatta att den är? Mycket syra idag?
Själv är det en av få 08or som jag lagt längst in i skåpet. Alldeles för skarp för mig i dagsläget. Kvaliteten och lagringsdugligheten håller jag däremot mycket högt precis som @Mattias S.
 
Vem skall få flaskorna? Kommer hen att lagra dem eller konsumera dem direkt? Med korrekt lagring skulle jag rangordna dem så här:
  1. 2008 Pol Roger Brut Vintage
  2. 2012 Deutz Brut Vintage
  3. 2012 Palmer BdB
  4. 2008 Nicolas Feuillatte BdB
  5. 2009 Palmer Brut Vintage
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag hade fyllt en låda med 2008 Alfred Gratien Cuvée Paradis och låtit jubilaren njuta av en riktigt bra skumpa i nivå med många prestigeskumpor för närmare dubbla priset. Ett av de bättre bubblen i mitt måttligt bubbliga liv. Jag är inte lättflirtad å andra sidan och om jag som inte är champagnenörd inser storheten kanske andra vanliga dödliga gör detsamma! :cigarr:
Jahapp, så vart det två sådana idag när jag ändå var inne i annat ärende. Det är kostsamt att läsa forumet ;)
 
Trådskapare
lukastollig

lukastollig

Pudelfantast
De hade inga Cuvee Paradis men har lagt en beställning på tre flaskor. Presenten blev 2012 Palmer BdB. Då räckte budgeten till 12 flaskor och ärligt talat tror jag det viktigaste för mottagaren är att det står champagne på flaskan. Nu var jag kanske lite elak ...

Tack alla för synpunkter och tips!
 

Essle

Medlem
Jahapp, så vart det två sådana idag när jag ändå var inne i annat ärende. Det är kostsamt att läsa forumet ;)
Ska vi kalla det finewines-effekten? Kollade saldot på Gårda vid lunch, 5 flaskor, gled in vid 14:00 och då hade någon precis varit inne och köpt alla 5 flaskor dom hade. 100 spänn på att den personen hänger på detta forum! Åkte förbi Sisjön senare och där hade saldot gått från 6 till 3 under dagen...
 
Toppen