Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Prisändringar på Systembolaget

Pomerol

Medlem
Den 1 april är det tillfälle för leverantörerna att justera priser på sina produkter på Systembolaget. Med tanke på inflation och taskig krona så är det väl ingen större överraskning att nära hälften av alla produkter på bolaget går upp i pris. Två procent kommer bli billigare.

Generellt så är det små höjningar; någon krona på vin och 10-60 öre på öl.

Dyrare:

La Grola 149 -> 159
Pol Roger 325 -> 348
Krug gc 1275 -> 1329
Divine Leclerc 429 -> 459
Winston Churchill 988 -> 1028
Delamotte bdb 309 -> 339
Guigal Crozes-Hermitage 154 -> 169
Bollinger 379 -> 385
Langhe Nebbiolo Pio Cesare 107 -> 119
Zenato Amarone 349 -> 369
Ch Mont Redon 215 -> 234
Brolio magnum 219 -> 249

Billigare:

Marquies de Murri Ygay 140 ->129
Amarone Sel Castagnedi 299 -> 249

Som ni förstår kan listan göras hur lång som helst men det blev den inte.

Kanske inte mycket att bråka om men jag tycker vissa viner kommer i fel prislägen nu, men om ett par månader har man väl vant sig...
 
SV: Prisändringar på Systembolaget

Pomerol skrev:
Dyrare:

Krug gc 1275 -> 1329

Kanske inte mycket att bråka om men jag tycker vissa viner kommer i fel prislägen nu, men om ett par månader har man väl vant sig...

Jag blev förvånad över de låga höjningarna men förstod sedan att den stora höjningen kommer i höst då förhandlingarna pågår nu.
Om jag räknar på övanstående med ny valutakurs så skulle priset ha blivit:

Med euro-kurs ändring från 9:40 till 11:55

Krug gc 1275 -> 1566

Så det känns som vi kom billigt undan
 

Elvis

Medlem
SV: Prisändringar på Systembolaget

shorepower skrev:
Med euro-kurs ändring från 9:40 till 11:55

Krug gc 1275 -> 1566

Jo men om svenska importören skulle höja så mycket, skulle nog inte särskilt många köpa Krug på SS längre. Den går ju att köpa utomlands för runt tusenlappen + frakt.
 
SV: Prisändringar på Systembolaget

Elvis skrev:
Jo men om svenska importören skulle höja så mycket, skulle nog inte särskilt många köpa Krug på SS längre. Den går ju att köpa utomlands för runt tusenlappen + frakt.

Så vad du säger är att det varit en ripp-off förut ;D
 
SV: Prisändringar på Systembolaget

shorepower skrev:
Jag blev förvånad över de låga höjningarna men förstod sedan att den stora höjningen kommer i höst då förhandlingarna pågår nu.
Om jag räknar på övanstående med ny valutakurs så skulle priset ha blivit:

Med euro-kurs ändring från 9:40 till 11:55

Krug gc 1275 -> 1566

Så det känns som vi kom billigt undan
Förhandlingarna om oktoberpriserna börjar i maj och skall vara klara i mitten av juni. Prishöjningar lär det bli i vilket fall som helst. Åtminstone för de viner som handlas i Euro eller Dolares.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Prisändringar på Systembolaget

Ja fy fan, det är äckligt att köpa in viner nu...
 
SV: Prisändringar på Systembolaget

El burro grande skrev:
Förhandlingarna om oktoberpriserna börjar i maj och skall vara klara i mitten av juni. Prishöjningar lär det bli i vilket fall som helst. Åtminstone för de viner som handlas i Euro eller Dolares.

Då behöver man bara undvika viner från Frankrike, Italien, Spanien, Österrike, Tyskland, Portugal USA, Argentina och Chile så är man hemma
 

kayaker

Cyklist
SV: Prisändringar på Systembolaget

shorepower skrev:
Då behöver man bara undvika viner från Frankrike, Italien, Spanien, Österrike, Tyskland, Portugal USA, Argentina och Chile så är man hemma
Det blir nästan bara Kullabygdens kvar... ;D
Vi får trösta oss med att Gredos och Claude Val också blir dyrare. :)
 
SV: Prisändringar på Systembolaget

Lade in en beställning på 10 Krug GC... kommer beställa mer innan 1:a April. Tror Systemet kommer höja stegvis, 1:a April är tyvärr antagligen bara första höjningen :/
 

CH

Medlem
SV: Prisändringar på Systembolaget

Se bara till att du hämtar ut dem före den 1 april för annars får du betala det nya priset på dem.
 

Krisman

Medlem
SV: Prisändringar på Systembolaget

Krug skrev:
Ja fy fan, det är äckligt att köpa in viner nu...

ja för importenbranschen är det riktigt äckligt.
Blir liksom inte mkt kvar på marginalen.
 
Toppen