Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Prisjämförelser på vin mellan Nya Zeeland, Sydafrika och Svedala.

Bastardo

Medlem
Jag tycks inte förmå mig själv att skriva här så ofta, men jag får väl försöka bättra mig! :)

Under helgen har det blivit ett par blandade viner, men det är utan anteckningar och således ur minnet:

2015 De Grendel op die berg Chardonnay:
Blekt citrongul utan några slags gröna stråk alls, trots den ringa åldern. Doften är krämigt jästig med hintar av gamla ekfat, nektariner, ananas och mycket sten. En aning knutet första kvällen och bättre idag; smaken är mycket riktigt så där jästig och fet som man kan få i vissa Chardonnay-viner, men ovanpå finns en så fräsch och skarp syra att det lyfter bort den tunga kroppen. Igår var det mest sötaktig citrusfrukt à la nektarin, idag är det mer nyanserat med citronskal, citronkött, äpple, kalksten, ett eko av ek (tänk ett gammal fartygsskrov) och med mer jäst. Väldigt trevligt faktiskt och till ett ringa pris. Kan säkert bli roligare med ett år eller två i källaren! :)
13,5% känns precis lagom för den här paradoxalt tung-lätta historien!

Det här vinet hade nedsatt pris ett tag sen. Likaså deras Merlot. Det vita vinet är helt ok, men jag skulle aldrig betala 179 kr per flaska för den.
Hur kommer det sig att i Sydafrika kostar vinet cirka hälften vad den kostade förut i Sverige? Och vinerna från Nya Zeeland är ofta även lite billigare i Sverige än hemma vid. I så fall tar importörerna hutlöst betalt för lite bättre vinerna från Sydafrika.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Det här vinet hade nedsatt pris ett tag sen. Likaså deras Merlot. Det vita vinet är helt ok, men jag skulle aldrig betala 179 kr per flaska för den.
Hur kommer det sig att i Sydafrika kostar vinet cirka hälften vad den kostade förut i Sverige? Och vinerna från Nya Zeeland är ofta även lite billigare i Sverige än hemma vid. I så fall tar importörerna hutlöst betalt för lite bättre vinerna från Sydafrika.
Det är väl inte konstigt, eller ovanligt att ett vin kostar hälften på plats jämfört med här? Mellanhänder, skatter, påslag etc.

Att viner från NZ skulle vara billigare här stämmer ju inte.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Det är väl inte konstigt, eller ovanligt att ett vin kostar hälften på plats jämfört med här? Mellanhänder, skatter, påslag etc.

Att viner från NZ skulle vara billigare här stämmer ju inte.
Pris i London för Kumeu River är ca 15% lägre än på plats i NZ (kommer inte ihåg SB pris)!
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Det är väl inte konstigt, eller ovanligt att ett vin kostar hälften på plats jämfört med här? Mellanhänder, skatter, påslag etc.

Att viner från NZ skulle vara billigare här stämmer ju inte.
Det är väl inte konstigt, eller ovanligt att ett vin kostar hälften på plats jämfört med här? Mellanhänder, skatter, påslag etc.

Att viner från NZ skulle vara billigare här stämmer ju inte.
Jag påstår att det stämmer, angående viner från NZ. Har kollat otaliga viner och i många fall är de här en aning billigare än i själva landet där vinerna är producerade. Kanske bara vissa, men så är det aldrig med vinerna från Sydafrika.
Eller de är inte dubbelt så dyra alla fall i NZ som i SA. Hur kan man sälja deras viner billigare här än motsvarande SA-viner? Att ta dubbelt betalt gentemot producentlandet är ocker! :(
Jag kan lägga ut några exempel om forumet kräver … ;) Alltså viner från NZ.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Jag påstår att det stämmer, angående viner från NZ. Har kollat otaliga viner och i många fall är de här en aning billigare än i själva landet där vinerna är producerade. Kanske bara vissa, men så är det aldrig med vinerna från Sydafrika.
Eller de är inte dubbelt så dyra alla fall i NZ som i SA. Hur kan man sälja deras viner billigare här än motsvarande SA-viner? Att ta dubbelt betalt gentemot producentlandet är ocker! :(
Jag kan lägga ut några exempel om forumet kräver … ;) Alltså viner från NZ.
Lägg gärna ut exempel, även på Sydafrika och då helst undvika jämförelser med beställningssortmentet där jag upplever att det ofta är ganska mycket dyrare än via små partier och ordinarie sortimentet.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Lägg gärna ut exempel, även på Sydafrika och då helst undvika jämförelser med beställningssortmentet där jag upplever att det ofta är ganska mycket dyrare än via små partier och ordinarie sortimentet.
Okej, Mattias! Jag kan göra det, men det kan dröja lite. Ska inte ta med så jättemånga exemplar, då det är ändå lite tidskrävande.
Om ni har någon tips under tiden om stora vinbutiker i respektive land, skulle underlätta enormt. Annars väljer jag de affärer som vinet finns först och främst. Ska bli kul! :)
 

Skrutt

Medlem
Ett nästan komiskt NZ-exempel var när pinot noiren 75712 kostade 29 kronor under större delen av förra året, och då handlade det dessutom om ett lagom garderobslagrat vin från 2013. Det antalet flaskor jag inhandlade låg närmare det tresiffriga än det ensiffriga. Men det var ju ett specialfall för halva priset (nu tillbaka på ordinarie pris) så även jag ser fram emot mer relevanta jämförelser.

Tillägg: När jag ändå befinner mig i "Idag dricker vi..." vill jag i största hast nämna att jag druckit en hel del 2015 Enderle & Moll de senaste månaderna, och vill fett rekommendera deras bas-PN för omedelbar konsumtion. Vilken doft, arom och elegant lätthet!
 

Adamanko

Medlem
Jag påstår att det stämmer, angående viner från NZ. Har kollat otaliga viner och i många fall är de här en aning billigare än i själva landet där vinerna är producerade. Kanske bara vissa, men så är det aldrig med vinerna från Sydafrika.
Eller de är inte dubbelt så dyra alla fall i NZ som i SA. Hur kan man sälja deras viner billigare här än motsvarande SA-viner? Att ta dubbelt betalt gentemot producentlandet är ocker! :(
Jag kan lägga ut några exempel om forumet kräver … ;) Alltså viner från NZ.
Det handlar inte om skatter kanske? Att vin är hårt skattat i NZ, mellanskattat i Sverige och väldigt lite skattat i SA? Bara en teori, har ingen aning.
 

Adamanko

Medlem
Finns massvis med exempel från champagne också, billigare i Sverige än på plats!
Är det inte så att vi är ganska ensamma i Europa att skatta på procenten, resten av Europa skattar på priset, och att därmed dyra viner blir ganska billiga i Sverige från ett europeiskt perspektiv.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Är det inte så att vi är ganska ensamma i Europa att skatta på procenten, resten av Europa skattar på priset, och att därmed dyra viner blir ganska billiga i Sverige från ett europeiskt perspektiv.
UK har fast skatt oavsett flaskpriset tror Frankrike har samma.
Tittade på NZ i UK, Kumeu River 15% lägre pris, Felton Road 10% högre pris, än på plats.
 

ChristianB

DipWSET
Det här vinet hade nedsatt pris ett tag sen. Likaså deras Merlot. Det vita vinet är helt ok, men jag skulle aldrig betala 179 kr per flaska för den.
Ok. Jag tycker nog att vinet är värt 179 kr. Att det säljs till halva priset beror nog snarare på att importören vill göra sig av med sitt lager än att vinet skulle vara prissatt till ett slags ocker-nivå...
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Pris i London för Kumeu River är ca 15% lägre än på plats i NZ (kommer inte ihåg SB pris)!
Givetvis finns det undantag. Deras vanliga Estate ligger på 220kr här, de billigare priserna i NZ verkar ligga på ungefär 180kr. Mate's vineyard ligger bra i pris här, 370kr mot ungefär 400kr där.

Jag påstår att det stämmer, angående viner från NZ. Har kollat otaliga viner och i många fall är de här en aning billigare än i själva landet där vinerna är producerade.
Eller de är inte dubbelt så dyra alla fall än i NZ. Hur kan man sälja deras viner billigare här än motsvarande SA-viner? Att ta dubbelt betalt gentemot producentlandet är ocker! :(
Överlag hittar man ju bra priser på NZ-viner i UK och US och visst påslagen är lägre än mot t.ex. sydafrika. Vet ju inte vad det beror på exakt men en gissning är att dom är mer beroende av exportmarknaden och fokuserar på ett dyrare segment av vin (där påslagen inte kan vara så höga procentuellt).
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Okej, Mattias! Jag kan göra det, men det kan dröja lite. Ska inte ta med så jättemånga exemplar, då det är ändå lite tidskrävande.
Om ni har någon tips under tiden om stora vinbutiker i respektive land, skulle underlätta enormt. Annars väljer jag de affärer som vinet finns först och främst. Ska bli kul! :)

Lätt att jämföra priser med Wine Searcher PRO

2014 Reyneke Reserve
Sverige: 399kr SA: 300kr (La Cotte Inn Wine Sales)

2016 The Chocolate Block, Boekenhoutskloof
Sverige: 249kr SA: 120kr (samma butik)

2015† Treinspoor, The Sadie Family
Sverige: 349kr SA: 180kr (samma butik)

Graham Beck Blanc de Blancs Brut 2012
Sverige 159kr SA: 162kr (hos producenten)

Allesverloren Shiraz 2015
Sverige: 109kr SA: 77kr (producenten)

Umbala 2017
Sverige 185kr (3liter) SA: Går inte ens att köpa!!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Är det inte så att vi är ganska ensamma i Europa att skatta på procenten, resten av Europa skattar på priset, och att därmed dyra viner blir ganska billiga i Sverige från ett europeiskt perspektiv.

Tabell över EU-ländernas alkoholbeskattningar finns att läsa här:
https://ec.europa.eu/taxation_custo...ges/rates/excise_duties-part_i_alcohol_en.pdf

UK har ett liknande system som oss när det kommer till skatt på alkoholhaltiga drycker. Först en alkoholskatt (Duty charge) beroende på typ och alkoholhalt (för vin 5,5%-15% är det ca £2,89 per liter eller £2,16 per helflaska, i Sverige är alkoholskatten för motsvarande flaska 26,18kr) sen betalar man precis som här i sverige moms (VAT) på slutpriset (20% på vin).

Alkoholskatten i frankrike är ju lite lägre, €3,77 per hektoliter, alltså drygt 40 öre per flaska. :)

I Sydafrika är alkoholskatten per flaska vin ca 2,6kr (3,94R) och sen moms 14%.
 
Last edited:
Ett nästan komiskt NZ-exempel var när pinot noiren 75712 kostade 29 kronor under större delen av förra året, och då handlade det dessutom om ett lagom garderobslagrat vin från 2013. Det antalet flaskor jag inhandlade låg närmare det tresiffriga än det ensiffriga. Men det var ju ett specialfall för halva priset (nu tillbaka på ordinarie pris) så även jag ser fram emot mer relevanta jämförelser.

Tillägg: När jag ändå befinner mig i "Idag dricker vi..." vill jag i största hast nämna att jag druckit en hel del 2015 Enderle & Moll de senaste månaderna, och vill fett rekommendera deras bas-PN för omedelbar konsumtion. Vilken doft, arom och elegant lätthet!
låter ju grymt bra. har du några bra tips om var hitta Enderle&Moll?
 

Skrutt

Medlem
låter ju grymt bra. har du några bra tips om var hitta Enderle&Moll?
Extrabrut.dk och weinfurore.de
Dock tycks bas-PN vara slut både hos dessa handlare och på alleswein.de där jag handlat. Man kan testa "Liaison" som ligger ett snäpp upp i hierarkin - men det vinet känns väl ungt - eller vänta på 2016.

Alleswein har kvar årgång 2014 av basvinet, "sofort verfügbar". Jag tycker det är bra också men det saknar lite av spänsten hos 2015. Tror på 2016.
 

jrick

Medlem
Dock tycks bas-PN vara slut både hos dessa handlare och på alleswein.de där jag handlat. Man kan testa "Liaison" som ligger ett snäpp upp i hierarkin - men det vinet känns väl ungt - eller vänta på 2016.

Alleswein har kvar årgång 2014 av basvinet, "sofort verfügbar". Jag tycker det är bra också men det saknar lite av spänsten hos 2015. Tror på 2016.
Bas-PN 2016 finns på extrabrut som ”försalg”. 2015 verkar slut överallt ja. Liaison 2015 finns dock och den tycker jag inte behöver mer tid nödvändigtvis.
 
Toppen