joakimhirschberg
Medlem
Någon som vill dela med sig av vintips på viner under 200:- som just nu finns på systembolagets sortiment?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Trevligt nog finns det intressanta viner i de flesta prisklasser. Jag tror dock att ganska få här har referensramar som innebär att viner runt 300-350 kr är "håll klaffen-viner" (om jag tolkar uttrycket rätt). Den prislappen är snarare vardagsviner eller möjligen "bättre vardagsviner" för många här, och den räcker tyvärr knappt längre för att köpa instegschampagner. Klassiska "finewines" ligger i de flesta fall tyvärr ganska mycket högre än så i pris. Sedan finns det de på FW som gärna håller sig i lägre prisnivåer också, men de utgör inte ett dominerande inslag på forumet.Tack för intressanta tips, och skulle ni sitta på något håll klaffen vin, även om det är runt 350:- vore det såklart intressant.
Tack för intressanta tips, och skulle ni sitta på något håll klaffen vin, även om det är runt 350:- vore det såklart intressant.
Ett bidrag till, om än kanske inte "håll-klaffen"-viner så i alla fall tre vita i olika stil, på olika druvor och från olika regioner som jag tycker varit riktigt bra i tidigare årgångar. Har inte provat dem i aktuell årgång, så ännu en liten basklapp där, utöver samma som @vintomas nämner ovan.För övrigt är det väldigt svårt att ge tips utan att veta vad du har för vinsmak.
Jag är förtjust i vita Rhoneviner både från norr och söder och gillar Saoumas reduktiva stil. Köpte lådvis med Inopia 2021 som var helt i linje med min smak och dessutom inte led av låga syror som vita rhonedruvor ofta gör. Har bjudit på den flera gånger men den har aldrig gått hem hos någon som inte uttryckligen gillar stilen. 2022 har lägre syror och känns lite kvalmigare. Kanske kommer på plats till slut men inget jag bunkrat.Ett bidrag till, om än kanske inte "håll-klaffen"-viner så i alla fall tre vita i olika stil, på olika druvor och från olika regioner som jag tycker varit riktigt bra i tidigare årgångar. Har inte provat dem i aktuell årgång, så ännu en liten basklapp där, utöver samma som @vintomas nämner ovan.
Visa bifogad bild 37347
Visa bifogad bild 37348
Visa bifogad bild 37350
Bra att veta om Inopia! Har samma erfarenhet som du av 21:an, och har tack och lov även en låda kvar av den, så hoppar över -22 då låter det som.Jag är förtjust i vita Rhoneviner både från norr och söder och gillar Saoumas reduktiva stil. Köpte lådvis med Inopia 2021 som var helt i linje med min smak och dessutom inte led av låga syror som vita rhonedruvor ofta gör. Har bjudit på den flera gånger men den har aldrig gått hem hos någon som inte uttryckligen gillar stilen. 2022 har lägre syror och känns lite kvalmigare. Kanske kommer på plats till slut men inget jag bunkrat.
Kontentan är väl att det gäller att veta vad man gillar.
Har köpt en låda 2024 EP, min fotöljanalys är att årgången är lovande baserat på vad jag vill ha ut av vinet.Bra att veta om Inopia! Har samma erfarenhet som du av 21:an, och har tack och lov även en låda kvar av den, så hoppar över -22 då låter det som.
Lita inte på försäljarna på bolis, de har inte tid att hålla koll på alla möjliga viner, som ’ganska många’ här på forumet gör.Tack för intressanta tips, och skulle ni sitta på något håll klaffen vin, även om det är runt 350:- vore det såklart intressant. Pratade med en säljare förra veckan som kändes relativt påläst som var upp över öronen över en Barbera d'Alba Le Colline 2019 för 149:- så det ska bli intressant att pröva.
Jag förstår vad du menar, och ”håll käften-vin” var förstås mer ett uttryck för upplevelsen än en vedertagen kvalitets- eller prisklass.Trevligt nog finns det intressanta viner i de flesta prisklasser. Jag tror dock att ganska få här har referensramar som innebär att viner runt 300-350 kr är "håll klaffen-viner" (om jag tolkar uttrycket rätt). Den prislappen är snarare vardagsviner eller möjligen "bättre vardagsviner" för många här, och den räcker tyvärr knappt längre för att köpa instegschampagner. Klassiska "finewines" ligger i de flesta fall tyvärr ganska mycket högre än så i pris. Sedan finns det de på FW som gärna håller sig i lägre prisnivåer också, men de utgör inte ett dominerande inslag på forumet.
För övrigt är det väldigt svårt att ge tips utan att veta vad du har för vinsmak. Vill du ha svulstiga röda (och i så fall snarare druvmogna/solbakade eller tanninstinna), eller eleganta röda, eller strama vita, eller fylliga vita, eller söta viner eller...? Är du särskilt intresserad av vissa druvsorter eller vissa ursprung, eller finns det sådant som du vill undvika? Vill du dricka dem direkt eller vill du lagra dem? O.s.v. Personligen har jag t.ex. aldrig någonsin blivit upp över öronen av någon Barbera, så om du gillar 149 kr-vinet är det förmodligen inte mig du ska fråga om tips.
Ett bidrag till, om än kanske inte "håll-klaffen"-viner så i alla fall tre vita i olika stil, på olika druvor och från olika regioner som jag tycker varit riktigt bra i tidigare årgångar. Har inte provat dem i aktuell årgång, så ännu en liten basklapp där, utöver samma som @vintomas nämner ovan.
Riktigt spännande tips, tack! Är generellt svårflörtad av Sydafrikanska viner även fast man stött på ett och annat guldkorn!![]()
Perfekt! De brukar alltid leverera men priset har nog ökat dubbelt senaste 10 åren. Blir helt klart bevak på den.Jag skulle fästa blicken på Beaujolais Cru.
Lägg in datumet 11:e september i kalendern:
Morgon Marcel Lapierre, 2020
Nyanserad, bärig, något kryddig smak med inslag av fat, skogshallon, jordgubbar, viol, sandelträ, blåbär och färska örter.www.systembolaget.se
Verkar som att Bolis har lagt in helt fel årgång. Ska vara 2025 som släpps om man kollar på bilder som Patrik tog från provningen.Jag skulle fästa blicken på Beaujolais Cru.
Lägg in datumet 11:e september i kalendern:
Morgon Marcel Lapierre, 2020
Nyanserad, bärig, något kryddig smak med inslag av fat, skogshallon, jordgubbar, viol, sandelträ, blåbär och färska örter.www.systembolaget.se