Rotari Flavio Riserva, ellerNågon som sitter på en trevlig mousserande (ej champagne) i max 300:-? Min go to mousserande har varit Langlois men vill höra om ni sitter på något guldkorn ?
Ferrari Perle
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Rotari Flavio Riserva, ellerNågon som sitter på en trevlig mousserande (ej champagne) i max 300:-? Min go to mousserande har varit Langlois men vill höra om ni sitter på något guldkorn ?
”Clotilde Davenne, vinolog och vinmakare, är baserad i Préhy i Yonne-regionen, några kilometer från Chablis .Om man vill ha bubbel i "någorlunda champagnestil" tycker jag generellt att Crémant de Loire (som t.ex. Langlois som du redan brukat köpa) och Crémant de Bourgogne brukar vara bra om man undviker de billigaste massproducerade exemplaren upp till kanske 150 kr. Allt fler högkvalitativa odlare och mindre vinhus i Bourgogne verkar "lägga till sig" med Crémant under senare år (på en prisnivå motsvarande ungefär deras enklaste stilla viner), och flera av dem finns numera i Sverige.
Ett konkret tips - ett Bourgognebubbel från en pålitlig Chablisproducent som sålts länge på SB, och tidigare fanns i vissa butiker (när det var billigare?):
![]()
Clotilde Davenne Crémant de Bourgogne Blanc de Blanc, 2022
www.systembolaget.se
Underskattad pärla!Rotari Flavio Riserva, eller
Ferrari Perle
Klockrent tips! Tack!Vinatis.com
Philipson/ meny/ vin tillbud/ de sista flaskorna. Där är det 2 eller 3-pack med lite ålder, kan finnas ”fynd”.
Hittade massa trevligt på vinatis!Klockrent tips! Tack!![]()
Ultreia är ju sällan fel, kul att du hittade en laddning!Hittade massa trevligt på vinatis!
Kännarvin, så klart.Ultreia är ju sällan fel, kul att du hittade en laddning!![]()