Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Prisvärdhetsekvation?

Uncle_Bob

Medlem
Jag tror som flera andra att objektiviteten i vivinobetyg är tämligen tveksam, betyg sätts förmodligen utifrån alldeles olika förutsättningar. Sen är det väl även så att vid första anblick av ett vin på vivino är det ett samlat betyg över årgångarna, men väljer du en specifik årgång får du ett snitt för den årgången som säkerligen kan bestå av betyg efter olika lång lagringsperiod som även flera andra nämner.

Men intressant frågeställning och kul initiativ, skall följa det med intresse!
 

Wintermute

Medlem
Om det till äventyrs skulle finnas ett objektivt betyg (baserat enbart på smak, doft, konsistens och utseende), som entydigt går att översätta till ett korrekt pris; skulle det innebära att vi dessutom kan sätta en prislapp på de andra attribut som påverkar priset (allt under antagandet att allt som säljs, säljs till rätt pris). Då skulle vi äntligen kunna se värdet av att flaskan ser ut som en snögubbe, eller att Th Jeffersson har ägt den. Bara en tanke...
 
Trådskapare
C

Carl

Medlem
Insåg nu att tråden har spårat ut en aning i sann finewines-anda. Ber om ursäkt för det, @Carl. :oops: Som du förstår finns det en del att fundera på rörande dina ekvationer. Jag tror till exempel att du bör separera olika vinstilar och kanske till och med enbart jämföra inom samma region. Sen har vi ju det att ju högre upp på kvalitetsstegen man kommer desto mer stålar kostar det. Varje pinne blir bara dyrare och dyrare och det behöver man nog ta hänsyn till i ekvationen också för att inte allt som råkar ha ett lågt pris ska få ett orättvist högt prisvärde.
Tack för att du knöt ihop säcken. Alltid kul att höra hur folk ser på prisvärdhet.
Man kan konstatera att det finns lika många åsikter om detta som det finns vindrickare. Efter att ha läst tråden här är jag mer övertygat att det blir rättvisare att dela in det i de fyra priskategorierna för att göra någon form av bedömning. Som med mycket är det en linjär anpassning av en olinjär verklighet.
 
Trådskapare
C

Carl

Medlem
Efter en liten paus har jag tagit tag i detta igen. Denna gång släpper jag funktionen "topplistan" där man kan skriva in ett specifikt släppdatum så får man se vilket vin i släppet som är mest "prisvärd".
Perfekt inför morgondagens släpp där man klart ser att vinnaren sett till betyg är ingen chocker, Ornellaia, medan den då hamnar nästan längst ned i "prisvärdhet".
https://toppvin.se/topplista/ är länken.

Vidare kommer en fråga:
Det var en del synpunkter på modellen här i tråden, jag har precis läst en kurs i avancerad statistik och filtrering och spann vidare in tanken att man borde kunna utöka modellen med väderdata/årgångspoäng, t ex ta en viktning av systembolagets och wineenthusiasts värden för respektive distrikt, eller finns det bättre modeller? Vad för typ av årgångsdata gällande väderförhållanden är mest rättvisande?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Efter en liten paus har jag tagit tag i detta igen. Denna gång släpper jag funktionen "topplistan" där man kan skriva in ett specifikt släppdatum så får man se vilket vin i släppet som är mest "prisvärd".
Perfekt inför morgondagens släpp där man klart ser att vinnaren sett till betyg är ingen chocker, Ornellaia, medan den då hamnar nästan längst ned i "prisvärdhet".
https://toppvin.se/topplista/ är länken.
Det fungerar inte. Skriver in datum enligt kravet (vilket är bökigt) men får inga träffar. Valde morgondagens släpp som datum. Google Chrome.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det var en del synpunkter på modellen här i tråden, jag har precis läst en kurs i avancerad statistik och filtrering och spann vidare in tanken att man borde kunna utöka modellen med väderdata/årgångspoäng, t ex ta en viktning av systembolagets och wineenthusiasts värden för respektive distrikt, eller finns det bättre modeller? Vad för typ av årgångsdata gällande väderförhållanden är mest rättvisande?
Hur kan ett vin med 5.00 i betyg ha ett lägre prisvärde än vad vinet verkligen kostar?
 
Trådskapare
C

Carl

Medlem
Hur kan ett vin med 5.00 i betyg ha ett lägre prisvärde än vad vinet verkligen kostar?
Det är för att modellen ger ett värde på vinet där 5.0 motsvarar 985.97 kr. Vilket gör att modellen kommer göra alla viner över det beloppet "oprisvärt". Men som jag nämnt tidigare tycker jag det är mer relevant att ställa likvärdiga viner mot varandra. Testa t ex regionsidan där du ställer alla Röda Bourgogner i prisklassen 1000 kr och uppåt mot varandra. Då får man en mer jämförbar bild tycker jag.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Sorteringen fungerar nästan, om man väljer pris kommer ex 1199 före 139 etc. Samma sortering man får i Excel.
 
Trådskapare
C

Carl

Medlem
Sorteringen fungerar nästan, om man väljer pris kommer ex 1199 före 139 etc. Samma sortering man får i Excel.
Ja, jag har fått in en annan som upptäckt detta också, tack för att du rapporterar in. Ska kolla in på det mer i helgen.
 
Toppen