Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Prisvärt vin till hjort

Hej!
Jag och min sambo ska gifta oss och till bröllopsmiddagen kommer vi äta vår absoluta favoritmat, hjortfilé!
Denna serveras med timjansrostad färskpotatis, sparris, vitlöksbakade körsbärstomater, basilikaaioli och ruccolacreme. En massa gott och mycket örter alltså.
Drömmen vore ju en riktigt fin barolo till detta men då vi har en snäv budget och vår catering tar ut fullt restaurangpåslag måste vi hamna på ett vin motsvarande 150 till högst 200 på systemet. Sitter någon inne på ett bra tips som kan passa till detta?
Stort tack på förhand!
/ Anders och Matilda
 

Pontus

Medlem
Hej!
Jag och min sambo ska gifta oss och till bröllopsmiddagen kommer vi äta vår absoluta favoritmat, hjortfilé!
Denna serveras med timjansrostad färskpotatis, sparris, vitlöksbakade körsbärstomater, basilikaaioli och ruccolacreme. En massa gott och mycket örter alltså.
Drömmen vore ju en riktigt fin barolo till detta men då vi har en snäv budget och vår catering tar ut fullt restaurangpåslag måste vi hamna på ett vin motsvarande 150 till högst 200 på systemet. Sitter någon inne på ett bra tips som kan passa till detta?
Stort tack på förhand!
/ Anders och Matilda
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/montirius-9133201
eller om ni går lite över budget:
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/domaine-montirius-9293801
 

LeChat

Medlem
Om du gillar Rhoneviner så kan du nog få hyfsad kvalitet för under 200:- Ett annat förslag som jag kom att tänka på är Côtes du Rhône Mon Coeur Jean-Louis Chave Sélection. Har inte provat den själv på några år men man bör få ett bra och anständigt vin. Säljs nu i bra årgångar från 2016 och 2017 för 159:-. Köp en av varje och prova.
 

Dejzan

Medlem
Jag fortsätter på rhonespåret med Guigal Crozes Hermitages. Finns alltid att få tag på och pålitlig kvalitet.
Men i ärlighetens namn tror jag att de flesta röda vinerna med lite struktur, frukt och tanin kan funka, det är ju bara sparrisen som ställer till vinvalet. Är du sugen på Barolo kan ju ett alternativ vara Langhe Nebbiolo, där finns mycket gott till inte så mycket pengar.
 

Per Stade

Lege artis
Hej!
Jag och min sambo ska gifta oss och till bröllopsmiddagen kommer vi äta vår absoluta favoritmat, hjortfilé!
Denna serveras med timjansrostad färskpotatis, sparris, vitlöksbakade körsbärstomater, basilikaaioli och ruccolacreme. En massa gott och mycket örter alltså
/ Anders och Matilda

Gratulerar och jag önskar er lycka till!
Och vid ett sånt här tillfälle så hoppas jag att det inte blir vinet ni kommer att minnas.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Om funderingarna går mot Barolo, varför inte Le Tense (199 kr), brukar vara ett pålitligt vin av samma druva från ”coronafästet” Lombardiet (DOC Valtellina)? Just nu 2016 enligt SB, en toppårgång i Piemonte så förmodligen även i grannregionen.

För övrigt tycker även jag att Rhône borde passa bra för vilt om man siktar på denna prisklass. Eller varför inte Rioja? Jag håller också med om att sparrisen nog gärna får flyttas till förrätten, den kommer inte att göra livet enklare för vinet.
 

The Wall

Medlem
Jag fortsätter på rhonespåret med Guigal Crozes Hermitages. Finns alltid att få tag på och pålitlig kvalitet.
Men i ärlighetens namn tror jag att de flesta röda vinerna med lite struktur, frukt och tanin kan funka, det är ju bara sparrisen som ställer till vinvalet. Är du sugen på Barolo kan ju ett alternativ vara Langhe Nebbiolo, där finns mycket gott till inte så mycket pengar.
Eller Gilles Robin Papillon.
Langhe Nebbiolo är rätt bra alternativ, tex Pio Cesare.
 
Trådskapare
Anders Nordwall
Åh, fantastiskt fint med så mycket hjälp, vad snälla ni är!
Vad skönt att kunna ringa in några bra alternativ, det behöver vi verkligen. Nu blir det ett par testmiddagar framöver med några besök från Rhonedalen och Lombardiet :)
Tusen tack för alla tips!!
 

Kalle A

Medlem
När vi gifte oss för 3 år seden hade vi också hjortfile. Vi hade då ett Priorat-vin till och det var perfekt. Vi hade klassiska tillbehör som bla. rotgrönsaker och rödvinssås. Har tyvärr inte helt koll på utbudet på SB längre då jag bor i Norge nu..
 

The Wall

Medlem
Kanske en Rosso di Montalcino skulle fungera till hjorten? Värt att testa. Och när man ändå håller på; Viti Nuove från Poliziano kan vara värt att prova.
 
Hej!
Jag och min sambo ska gifta oss och till bröllopsmiddagen kommer vi äta vår absoluta favoritmat, hjortfilé!
Denna serveras med timjansrostad färskpotatis, sparris, vitlöksbakade körsbärstomater, basilikaaioli och ruccolacreme. En massa gott och mycket örter alltså.
Drömmen vore ju en riktigt fin barolo till detta men då vi har en snäv budget och vår catering tar ut fullt restaurangpåslag måste vi hamna på ett vin motsvarande 150 till högst 200 på systemet. Sitter någon inne på ett bra tips som kan passa till detta?
Stort tack på förhand!
/ Anders och Matilda
 
Tänker spontant på norra Rhône som många andra till hjorten. Delas ”les launes” är trevlig i det spannet. Men sen så gör ju era tillbehör att jag då tänker på Toscana och sangiovese. Kanske som någon skrev en rosso. Col d orca har ju en rosso för 150 kr. Har inte provat den själv men verkar vara en publik friare. Brancaia s tre kan jag tänka mig passar. La spinetta, il Nero di Casanova. En lite fruktigare sangiovese kan nog också gå fint.
 

chambertin

Medlem
Som @vintomas skriver så tror jag tradtionell Rioja kommer att sitta som en smäck till viltet här och du kan nog hitta ngt i ditt prisintervall dessutom (eller väldigt nära).

Personligen mer skeptisk till Rhône då mycket som erbjuds här i prisklassen är tokungt och ganska simpelt.
 

lukastollig

Pudelfantast
Om funderingarna går mot Barolo, varför inte Le Tense (199 kr), brukar vara ett pålitligt vin av samma druva från ”coronafästet” Lombardiet (DOC Valtellina)? Just nu 2016 enligt SB, en toppårgång i Piemonte så förmodligen även i grannregionen.

För övrigt tycker även jag att Rhône borde passa bra för vilt om man siktar på denna prisklass. Eller varför inte Rioja? Jag håller också med om att sparrisen nog gärna får flyttas till förrätten, den kommer inte att göra livet enklare för vinet.

Le tense är en gammal favorit jag inte druckit på många år. kanske läge att prova en flaska på nytt. I alla fall har jag i stort sett bara positiva minnen av vinet och det kan säkert funka till hjort.
 

The Wall

Medlem
Le tense är en gammal favorit jag inte druckit på många år. kanske läge att prova en flaska på nytt. I alla fall har jag i stort sett bara positiva minnen av vinet och det kan säkert funka till hjort.
Le Tense kräver lite ledtid; finns enkom i BS numera, vilket med tanke på sovjetbolagets ovilja att skicka flaskor mellan butiker kanske är en fördel.
 
Toppen