Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Privatimport och påslag

matage

Medlem
Jag har under ett antal år köpt vin av och till via SB privatimport och ända fram till idag har priserna jag offererat följt restaurangprislistorna hos importören.

Idag fick jag svar på en förfrågan om några olika flaskor Delouvin Champagne men där offerten ligger mellan 65% och 75% över prislistan!!
Jag antar att leverantören inte är så sugen på små beställningar från privatpersoner.

Är detta nån ny trend som nån annan märkt eller hade jag bara otur?

Restaurangprislistan är ju ex moms, så 25% behöver ju läggas på av den anledning. Jämförde prislistorna på några Delouvin-cuveer och fick en skillnad på typ 15-16% på samtliga när jag jämför ink. moms-priserna. Båda prislistorna ligger öppet på importörens hemsida, så du borde ju ha fått en offert på de priserna som finns i "privat-prislistan".

JonasBo

Medlem
Kan också vara att det inte är lagervaror och att det läggs på frakt som då blir mycket mer för att det inte går på samma pall som större beställning?

Trådskapare
matage

matage

Medlem
Restaurangprislistan är ju ex moms, så 25% behöver ju läggas på av den anledning. Jämförde prislistorna på några Delouvin-cuveer och fick en skillnad på typ 15-16% på samtliga när jag jämför ink. moms-priserna. Båda prislistorna ligger öppet på importörens hemsida, så du borde ju ha fått en offert på de priserna som finns i "privat-prislistan".
Jo momsen är jag såklart med på (borde varit tydligare i första posten - skrevs på språng) - däremot hade jag helt missat att de hade en privatkundsprislista för privatimport.
Det har jag faktiskt inte sett förr.

Men angående påslaget:
Perpetuel: 345:- ex moms (431:- Ink moms) vs 565:- för privatperson vilket gör 31% upp.
Semper Fidelis 410 ex moms (512 ink moms) vs 719: gör dryga 40%

Klart det är upp till dem att sätta sina egna priser men jag blev ganska förvånad då det är första gången jag upplevt den typen av kraftiga påslag.
Oh well - det finns andra champagner och handlare att utforska ;)

Jo momsen är jag såklart med på (borde varit tydligare i första posten - skrevs på språng) - däremot hade jag helt missat att de hade en privatkundsprislista för privatimport.
Det har jag faktiskt inte sett förr.

Men angående påslaget:
Perpetuel: 345:- ex moms (431:- Ink moms) vs 565:- för privatperson vilket gör 31% upp.
Semper Fidelis 410 ex moms (512 ink moms) vs 719: gör dryga 40%

Klart det är upp till dem att sätta sina egna priser men jag blev ganska förvånad då det är första gången jag upplevt den typen av kraftiga påslag.
Oh well - det finns andra champagner och handlare att utforska ;)
Perpetuel kostar 390 + moms och Semper Fidelis 499 + moms enl. restaurangprislistan online. Så +16% resp 25%. Kan ju förvisso anses som stort påslag med 25% också. =)

Trådskapare
matage

matage

Medlem

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
@matage vrf ska du köpa Delouvin så bra är dem inte för det relativt höga priset?
Eller du kanske har testat dem förut o gillar dem?

Edit svar på frågan
Jim har ju som regel man måste beställa 6 eller 12 flaskor, har du beställt ojämnt antal lägger han på fraktkostnad kan vara drf

Trådskapare
matage

matage

Medlem
@matage vrf ska du köpa Delouvin så bra är dem inte för det relativt höga priset?
Eller du kanske har testat dem förut o gillar dem?

Edit svar på frågan
Jim har ju som regel man måste beställa 6 eller 12 flaskor, har du beställt ojämnt antal lägger han på fraktkostnad kan vara drf
Det var mest nyfikenhet i egenskap av PM-nörd och när jag dessutom utgick från fel prislista tyckte jag de priserna kunde motivera ett testinköp på 6 blandade flaskor.
Med de korrekta priserna väljer jag dock att avstå :)

mackan92

Medlem
Det var mest nyfikenhet i egenskap av PM-nörd och när jag dessutom utgick från fel prislista tyckte jag de priserna kunde motivera ett testinköp på 6 blandade flaskor.
Hans priser är skrattretande vad gäller påslag. Affärsidén bygger på att bygga upp folks FOMO och att folk tvingar sig själv köpa därefter

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Då måste jag tyvärr avråda dig
Har testat drygt hälften utav Delouvin portföljen och inget vin är särkillt kul.
Och det säger jag för jag tror du och jag har ungefärlig liknande smak

Toppen