Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Professionella vinresor

merlotsmile

Medlem
Jag var på en whiskytrip i Skottland för någon månad sedan. Har aldrig varit på organiserade dryckesresor men fick blodad tand. Det var fantastiskt roligt och inspirerande att åka runt i fem dagar tillsammans med likasinnade dryckesentusiaster. Många av dem jobbade med drycker och resten var intresserade på nerdnivå. Det blir en helt annan sak än att göra en resa på egen hand :). Att resa tillsammans med likasinnade människor ger liksom en extra dimension till hela upplevelsen. Men hur vanligt är det att sådana här "proffs"-resor arrangeras och var hittar man dem?

Det finns ju ett antal aktörer i Sverige som arrangerar vinresor. Här t.ex http://www.munskankarna.se/Vinresor.aspx . Utan att ha testat någon av dem så känns det som att man skulle vilja ha en extra nivå av engagemang och fokus (dvs typ den intressenivå som finns här på forumet). Är det någon som har testat någon av aktörerna? Någon som kan rekommenderas? Finns det bättre arrangörer från andra länder? Vilken typ av vinresor gör ni på finewines? Vi kanske skall sätta ihop en finewinesresa??? :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har aldrig provat att åka på vinsemester med likasinnande, men visst tusan borde det vara en berikande upplevelse. Att arrangera ihop via forumet låter som en mycket trevlig idé. Kan tänka mig att det krävs en eller flera eldsjälar som sköter om en sådan verksamhet dock. :)
 

kayaker

Cyklist
Jag tror att de nördigaste ordnar resorna själv efter kontakter med importörer och andra lämpliga kontakter. De mer professionella svenska arrangörerna vänder sig till en bredare publik med gott om pengar.
Jag tror absolut mer på Finewinesresor. Det finns ju folk här med rätt bra kontakter.
 
Trådskapare
merlotsmile

merlotsmile

Medlem
Ja en finewinesresa vore spännande men tveksamt om någon har tid att arrangera :).
Men verkar dåligt med tips på researrangörer på "finewinesnivå" så jag antar att man får sätta ihop sina resor själv.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Men verkar dåligt med tips på researrangörer på "finewinesnivå" så jag antar att man får sätta ihop sina resor själv.
Skulle väl då vara de tämligen unika resor som Richard Juhlin arrangerar, men där går nog inbjudan bara ut till medlemmarna i hans Champagneklubb. Prisnivån på dem är... rätt ambitiös om vi säger så.
 
Trådskapare
merlotsmile

merlotsmile

Medlem
Skulle väl då vara de tämligen unika resor som Richard Juhlin arrangerar, men där går nog inbjudan bara ut till medlemmarna i hans Champagneklubb. Prisnivån på dem är... rätt ambitiös om vi säger så.
Aha, "Pengar är till för att rulla" är en devis jag lever efter :rolleyes:. Man kanske skulle gå med i den där champagneklubben :cool:. Frågan är bara vad det är för folk som är med på resorna :)
 

kayaker

Cyklist
Jag arrangerar mina och, åtminstone delvis, en del kompisars cykelresor och längdskidresor så jag kan tänka mig att lägga lite tid på att försöka få ihop något. Jag har dock inte så mycket kontakter som en del andra.
 
Trådskapare
merlotsmile

merlotsmile

Medlem
Jag arrangerar mina och, åtminstone delvis, en del kompisars cykelresor och längdskidresor så jag kan tänka mig att lägga lite tid på att försöka få ihop något. Jag har dock inte så mycket kontakter som en del andra.
Det vore ju verkligen super :):) . Vore ju hur kul som helst!!! För visst borde det finnas intresse????
 
Trådskapare
merlotsmile

merlotsmile

Medlem
Inledde med att länka till ett antal resor i första inlägget ( bl.a de du nämner). Frågan var om dessa är tillräckligt "proffsiga" för att passa en person med nerdigt intresse på finewinesnivå. Men du tycker alltså det??
Det finns ju flera som anordnar, bara att välja och vraka.

BKwine kör ju hela tiden, Grappe ordnar ibland, Juhlin ordnar, Munskänkarna, mfl mfl... Bara att Binga lite. Hittade Din Vinresa här
http://www.dinvinresa.se/oppna-vinresor/

http://www.bkwinevinresor.com/
 
Last edited:

kayaker

Cyklist
Arrangörerna är nog proffsiga - jag vet att en del av dem absolut är det. Problemet är väl att kunderna nästan uteslutande är icke-nördar.
 
Trådskapare
merlotsmile

merlotsmile

Medlem
Ja det var det jag menade med att referera till min whiskyresa där alla var proffs eller amatörnerd ... finns dessa resor och hur får man tag på dem :)
 
Last edited:

Jos

Medlem
Inledde med att länka till ett antal resor i första inlägget ( bl.a de du nämner). Frågan var om dessa är tillräckligt "proffsiga" för att passa en person med nerdigt intresse på finewinesnivå. Men du tycker alltså det??
Njaaa.... kanske. Men jag kanske missförstod frågeställningen. Jag antog att vinresor per definition är på tillräckligt hög nivå för de flesta men jag kanske bör läsa ditt inlägg lite mer bokstavligen. Som proffs har du väl således något/några specialområden och då handlar det väl snarare om att du kanske först och främst ska titta på resor till områden som ligger lite utanför ditt profession för att ha maximalt utbyte.

Om du exempelvis är proffs på Champagne med åtskilliga besök i byarna, hos de flesta husen och hos de kändaste odlarna i bagaget tror jag det blir svårt att få något större utbyte av en "lyxig Champagneresa" som anordnas av Juhlin, - även om det säkert blir kul.
 
Toppen