Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Provning Bdx 2014

Vino fino

Medlem
För alla er som bor i eller nära Eken, eller de som kan tänka sig en liten tur till Hufvudstaden, så vill jag tipsa om en större Bdx-provning på Münchenbryggeriet den 3:e september.

Evenemanget kostar 495 kr och det ser ut som en ganska gedigen laguppställning med flera av de tyngre namnen som kommer dit. Förutom '14 tar slotten även med sig en äldre årgång.

Provningen ordnas av Winefinder och hittas på deras hemsida. http://www.winefinder.se/vin/bordea...ryggeriet-3-september-2015-winefinder-u114076

Jag vill poängtera att jag inte har några kopplingar dit. (Om något så tycker jag att det är en ganska risig leverantör). Däremot skulle det vara kul att träffa andra forummedlemmar på plats--- därav detta inlägg. Vore roligt om vi kunde köra en liten samling där eller i anslutning (kanske middag efteråt?).
 

ChristianB

DipWSET
Jag fick intrycket av att det bara var för journalister och media med koppling till branschen, så jag funderade inte så mycket på det... Men om det är öppet för alla så ska jag absolut kolla upp det! :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag fick intrycket av att det bara var för journalister och media med koppling till branschen, så jag funderade inte så mycket på det... Men om det är öppet för alla så ska jag absolut kolla upp det! :)

Tror inte att branschfolk har lust att betala 495:-. Det är helt klart ett jippo för allmänheten - avsikten är att sälja primörer, vilket är rätt så ointressant för restauranger.
Jag har varit där 3 utav de 4 senaste åren (förra året var det 2013 och det kändes tämligen ointressant) och det brukar vara ganska kul - klart värt att gå. Standarden har sänkts lite sedan första gången, men det är fortfarande en hel del intressanta slott med.
 

ChristianB

DipWSET
Tror inte att branschfolk har lust att betala 495:-. Det är helt klart ett jippo för allmänheten - avsikten är att sälja primörer, vilket är rätt så ointressant för restauranger.
Jag har varit där 3 utav de 4 senaste åren (förra året var det 2013 och det kändes tämligen ointressant) och det brukar vara ganska kul - klart värt att gå. Standarden har sänkts lite sedan första gången, men det är fortfarande en hel del intressanta slott med.
Jag kommer att vara där faktiskt, i sällskap med en eller ett par vinintresserade föräldrar också!
 
Trådskapare
Vino fino

Vino fino

Medlem
Trevlig tillställning igår tyckte jag med bra representation och en del slottsägare på plats också, inte bara marknadsfolk. Jag såg ett par ansikten från Finewines och det skulle vara kul att höra vad herrskapet tyckte?

För egen del så var det kul att konstatera att Bdx i allra högsta grad lever och har hälsan i behåll. Det var en stund sedan som jag blev så upprymd på den här typen av provningar. Fatprover är alltid svårt, det vi kan säga är väl att 2014 verkar vara en årgång med bra frukt och bra syra. Relativt öppna viner, med vissa undantag förstås, men dagsformen avgör mycket när vinet är så pass ungt.
När det gäller buteljerade viner hade många med sig sina 2012:eek:r, en hel del 2006:eek:r presenterades, och även några ex av de stora årgångarna 2010, 2009, 2005 och 2000.

Några iakttagelser från mitt håll:

De röda 12:eek:rna smakar bra nu och, hör och häpna, det fanns vissa viner med lite av fyndstämpel. Bra valuta i Bdx? Jo, faktiskt, på sina håll. Jag skulle lätt ställa de mest prisvärda mot motsvarande prisklass i Nya världen och det skulle bli en hård match. (Som Bdx skulle vinna ;)).

Och trots en del tidigt gnäll från kritiker så ser 2013 ut att bli en väldigt fin årgång för torr vit Bdx. Jag blev mycket imponerad, framförallt av syran. De kommer hamna i min källare.

2010 är stängd nu, men det visste vi redan; 2009 fortsätter att vara en övervärderad alldeles för hårt extraherad årgång, visserligen öppen, men med spritiga toner, en massa fikon, dadlar och annan mörk frukt som inte hör hemma i Bdx (tack Råbert!); 2006 är ingen höjdare men vinerna är drickfärdiga nu och inte oävna.

Sauternes 2014 verkar bli mycket bra och överhuvudtaget gav de söta bra ifrån sig på provningen (men det gör de alltid).

Slutsats: det blir till att öppna på lädret. Jag kommer köpa en del '14 en primeur, en del vit '13, och fynda underskattade röda 12:eek:r.

FullSizeRender-3.jpg

FullSizeRender-4.jpg

Hufvudstaden visade upp sig i all sin prakt i bakgrunden. En strålande dag gav fin inramning och bra reklam för Sthlm.
FullSizeRender3.jpg
 

magnum

Epernay, Frankrike
Trevlig tillställning igår tyckte jag med bra representation och en del slottsägare på plats också, inte bara marknadsfolk. Jag såg ett par ansikten från Finewines och det skulle vara kul att höra vad herrskapet tyckte?

För egen del så var det kul att konstatera att Bdx i allra högsta grad lever och har hälsan i behåll. Det var en stund sedan som jag blev så upprymd på den här typen av provningar. Fatprover är alltid svårt, det vi kan säga är väl att 2014 verkar vara en årgång med bra frukt och bra syra. Relativt öppna viner, med vissa undantag förstås, men dagsformen avgör mycket när vinet är så pass ungt.
När det gäller buteljerade viner hade många med sig sina 2012:eek:r, en hel del 2006:eek:r presenterades, och även några ex av de stora årgångarna 2010, 2009, 2005 och 2000.

Några iakttagelser från mitt håll:

De röda 12:eek:rna smakar bra nu och, hör och häpna, det fanns vissa viner med lite av fyndstämpel. Bra valuta i Bdx? Jo, faktiskt, på sina håll. Jag skulle lätt ställa de mest prisvärda mot motsvarande prisklass i Nya världen och det skulle bli en hård match. (Som Bdx skulle vinna ;)).

Och trots en del tidigt gnäll från kritiker så ser 2013 ut att bli en väldigt fin årgång för torr vit Bdx. Jag blev mycket imponerad, framförallt av syran. De kommer hamna i min källare.

2010 är stängd nu, men det visste vi redan; 2009 fortsätter att vara en övervärderad alldeles för hårt extraherad årgång, visserligen öppen, men med spritiga toner, en massa fikon, dadlar och annan mörk frukt som inte hör hemma i Bdx (tack Råbert!); 2006 är ingen höjdare men vinerna är drickfärdiga nu och inte oävna.

Sauternes 2014 verkar bli mycket bra och överhuvudtaget gav de söta bra ifrån sig på provningen (men det gör de alltid).

Slutsats: det blir till att öppna på lädret. Jag kommer köpa en del '14 en primeur, en del vit '13, och fynda underskattade röda 12:eek:r.

Visa bifogad bild 4857
Visa bifogad bild 4858
Hufvudstaden visade upp sig i all sin prakt i bakgrunden. En strålande dag gav fin inramning och bra reklam för Sthlm.
Visa bifogad bild 4859
Vilka Bdx 2012 skall man köpa?
p.s Parker är inte den enda som satt höga betyg på 2009;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag föll ju förstås för grupptrycket och köpte mycket från 2009, får väl se om det var så lyckat... Får trösta mig med att jag köpte på mig bra med 2010 också innan mitt intresse för BDX hamnade på sparlåga...
-Trevligt reportage i övrigt, Huvudstaden är en vacker plats!
 
Last edited:
Trådskapare
Vino fino

Vino fino

Medlem
Vilka Bdx 2012 skall man köpa?
p.s Parker är inte den enda som satt höga betyg på 2009;)
Nä jag vet, jag bara gillar att jävlas med Råbert.;)

De 12:eek:r som stack ut i prisvärdhet var Clos Fourtet och framförallt Latour Martillac. Jag tyckte det senare påminde väldigt mycket om Pontet-Canet '12 och diskuterade detta med den yngste herr Kressman (tror jag det var). Väldigt fina vita därtill ('13, '14).

Camensac, Baron de Brane, och Chasse-Spleen var också bra i "budgetsortimentet" av 12:eek:r.
 
Trådskapare
Vino fino

Vino fino

Medlem
Jag föll ju förstås för grupptrycket och köpte mycket från 20009, får väl se om det var så lyckat...
Alla 9'or är inte dåliga, långt ifrån! Finns många jättebra viner som verkligen speglar en fantastisk årgång. Men också ett antal som har extraherat för hårt.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
De röda 12:eek:rna smakar bra nu och, hör och häpna, det fanns vissa viner med lite av fyndstämpel. Bra valuta i Bdx? Jo, faktiskt, på sina håll. Jag skulle lätt ställa de mest prisvärda mot motsvarande prisklass i Nya världen och det skulle bli en hård match. (Som Bdx skulle vinna ;)).
-Blev tvungen att spontanbeställa lite BDX 2012 bara för det...
 
Trådskapare
Vino fino

Vino fino

Medlem
Igen, vill jag gärna ha några exempel!;)
Exempel på 09'or som är bra? Ja inte fanns det några på gårdagens provning. Generellt styr jag undan från allt från Graves, Pessac-Leognan, St Estephe och högra flodbanken. 15,4% alkohol (LMHB)? Nej tack. Men det finns förstås undantag, som alltid, i dessa kommuner.

Pauillac, Margaux och St Julien tycker jag är alldeles fantastiska på sina håll. Baronen och grevinnan, ettorna utom Latour som jag inte provat, Leovillerna (utom Poyferre som är Parkersaft), Batailley....
 
Toppen