Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Puligny-Montrachet

GOTT NYTT ÅR önskar vi och här kommer årets första tips !
Puligny-Montrachet, bara namnet ger rysningar. Man kan rada upp adjektiv till de tar slut och ändå räcker det inte riktigt till... Vi har sedan 2012 samarbetat med Philippe Chavy, en liten hantverksmässig producent i Puligny. Ekologisk odling, fritt från tillsatser, odlad jäst och annat som inte hör hemma i en flaska kvalitetsvin, bara kärlek och hantverk. 2015 är egentligen slutsåld men vi har fått möjlighet att erbjuda några få av de sista flaskorna Philippe har kvar i källaren!

Läs mer i butiken:https://butik.franskavinkompaniet.com/category/philippe-chavy
Les-Corvees-168x600.jpg
PhilippeChavy09Folatieres.jpg
 
GOTT NYTT ÅR önskar vi och här kommer årets första tips !
Puligny-Montrachet, bara namnet ger rysningar. Man kan rada upp adjektiv till de tar slut och ändå räcker det inte riktigt till... Vi har sedan 2012 samarbetat med Philippe Chavy, en liten hantverksmässig producent i Puligny. Ekologisk odling, fritt från tillsatser, odlad jäst och annat som inte hör hemma i en flaska kvalitetsvin, bara kärlek och hantverk. 2015 är egentligen slutsåld men vi har fått möjlighet att erbjuda några få av de sista flaskorna Philippe har kvar i källaren!

Läs mer i butiken:https://butik.franskavinkompaniet.com/category/philippe-chavy
Trevligt! Bra grejer. Rätt gröna och skarpa i början men efter något år i källaren blir de ju fantastiska. Undrar om ni började ta in den på tips från mig via min bekant Lars, som jag introducerade för denna producent då vid 2011, och som tipsade mig om ert företag, eller om det var via någon annan källa? Hursomhelst väldigt roligt att få in dessa pjäser i Sverige!
 
Hej Omar, Det var några år sedan jag hörde av Lars men historien stämmer bra vill jag minnas.
Allt gott,
Peter
Så trevligt! Själv fick jag tipset om P. Chavy av Scott Paul som var manager för Pearl Jam innan han började göra och importera vin. Hans Folatieres är ju mycket bra, liksom hans les Pucelles. Men den var kanske slutsåld? Lars har bott utomlands ett par år.
Allt väl!
PS Finns det något annat kul i ert sortiment du vill rekommendera om man gillar inte alltför alkoholstarka/fruktiga/ekade viner?
 
Trådskapare
Franska Vinkompaniet

Franska Vinkompaniet

Leverantör
2015 är slut hos Philippe men 2016 släpps i februari/Mars. Anmäl dig gärna till vårt nyhetsbrev så missar du inte det (maila på info@franskavinkompaniet.com om du är intresserad av det). Jag ska dit igen om ett par veckor och prova den nya årgången, alltid lika spännande. I samma "Bourgogne-strama" stil har vi nog inget som matchar men själv blir jag knäsvag av de vita vinerna från Beaucastel och Vieux Télégraphe. En annan av mina stora favoriter är Gourt de Mautens i Rasteau som gör sagolika viner ”i det tysta”. Just nu är de vita slut men jag hoppas de släpper ny årgång under våren.
 
Toppen