Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Putin: Bara rysk ”champagne” får kallas Champagne

Kaptenen

Medlem
Putin: Bara rysk ”champagne” får kallas Champagne (expressen.se)

Detta var ju stor humor. Snacka om bara 'spela sig själv'... :D
Som liberal marknadsvän är det sällan man befinner sig på samma sida som Putin, men här tycker jag ändå att han sätter fingret på ett stort problem, nämligen det här med geografisk ursprungsmärkning. Det här är ju rent trams och något som vi borde lämnat bakom oss för 150 år sedan samtidigt som skråväsendet gick i graven. Jag kan omöjligen förstå varför man ska åtnjuta statligt eller överstatligt skydd om man nu menar på att man producerar en överlägsen produkt bara för att denna produkt råkar produceras inom ett visst geografiskt område. För mig kommer champagne bara produceras i det franska området Champagne även om renommesnyltande producenter i England, Spanien eller till och med Ryssland marknadsför sina produkter som just champagne. Kvaliteten är det viktiga, inte ursprunget.
 

Esko

Medlem
För mig kommer champagne bara produceras i det franska området Champagne

ja verkligen, hade varit praktiskt om man gav den champagnen av högst kvalitet en märkning eller ett skyddat namn så att de blir tydligt för konsumenten vilken som är bäst.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dagens Omni se:
Moët går med på rysk lag – kallar sitt vin mousserande
Bråket mellan champagnejätten Moët Hennessy och Rysslands president Vladimir Putin ser ut att vara på väg mot en lösning, enligt Bloomberg.

Putin införde i fredags en ny lag som innebär att bara viner som är gjort på ryska druvor får kallas champagne i landet. Moët Hennessy svarade med hot om bojkott.

Men nu ser det ut som att Moët har gått med på att kalla sina champagner för ”mousserande vin” och de säger till Bloomberg att de inom kort kommer börja leverera sina viner till Ryssland igen.


Tror poängen missas lite. Putin leker med en relik från Väst, stärker sin position, irriterar en massa utlänningar och glädjer sitt folk i ett humoristiskt projekt. Vore jag ryss hade jag älskat Putin för detta. För Champagnehusen är det bara att märka om flaskorna eftersom de ju vill fortsätta tjäna pengar på alla världens ekonomiskt fartblinda.

Vore bra för hela världen om dinosauriekonstruktionen ursprungsbeteckning kunde ersättas med BMP, Best Manufacturing Processes. Som man gör i alla seriösa branscher. Ssk som det finns uselt vin fr Champagne och massor med magiskt bra bubblor från andra håll som inte ens avancerade C-nördar kan placera utanför C.

Älskar personligen Conté, Mimoletto, Époisses mfl kvalitetsostar gjorda i tex Hokkaido. Perfekt gjorda!

Erkänn! Det skulle kännas underligt om lingonsylt från Värmland var den enda RIKTIGA lingonsylten medan övriga var tvunget kallas bärsylt. Eller om riktig råolja bara kom från Aramco. Eller om Moderna's vaccin bara är "på riktigt" om det producerats i Massachusetts. Eller om kaffe bara är RIKTIGT kaffe om det dricks i en pappmugg det står Starbucks på...
 
Last edited:
Tycker trots allt att det är intressant att det inte tog så lång tid att backa från ett namn som man slagits om, jagat (stämt antar jag) andra producenter som använt namnet. Nu lämnar man glatt namnet Champagne och kallar sig mousserande vin. Antar att det var för mycket pengar som stod på spel. Eller kommer "champagneinstitutet" eller vad de nu heter att stämma Ryssland?
 

Thirsty

Smygnykterist
Dagens Omni se:
Moët går med på rysk lag – kallar sitt vin mousserande
Bråket mellan champagnejätten Moët Hennessy och Rysslands president Vladimir Putin ser ut att vara på väg mot en lösning, enligt Bloomberg.

Putin införde i fredags en ny lag som innebär att bara viner som är gjort på ryska druvor får kallas champagne i landet. Moët Hennessy svarade med hot om bojkott.

Men nu ser det ut som att Moët har gått med på att kalla sina champagner för ”mousserande vin” och de säger till Bloomberg att de inom kort kommer börja leverera sina viner till Ryssland igen.


Tror poängen missas lite. Putin leker med en relik från Väst, stärker sin position, irriterar en massa utlänningar och glädjer sitt folk i ett humoristiskt projekt. Vore jag ryss hade jag älskat Putin för detta. För Champagnehusen är det bara att märka om flaskorna eftersom de ju vill fortsätta tjäna pengar på alla världens ekonomiskt fartblinda.

Vore bra för hela världen om dinosauriekonstruktionen ursprungsbeteckning kunde ersättas med BMP, Best Manufacturing Processes. Som man gör i alla seriösa branscher. Ssk som det finns uselt vin fr Champagne och massor med magiskt bra bubblor från andra håll som inte ens avancerade C-nördar kan placera utanför C.

Älskar personligen Conté, Mimoletto, Époisses mfl kvalitetsostar gjorda i tex Hokkaido. Perfekt gjorda!

Erkänn! Det skulle kännas underligt om lingonsylt från Värmland var den enda RIKTIGA lingonsylten medan övriga var tvunget kallas bärsylt. Eller om riktig råolja bara kom från Aramco. Eller om Moderna's vaccin bara är "på riktigt" om det producerats i Massachusetts. Eller om kaffe bara är RIKTIGT kaffe om det dricks i en pappmugg det står Starbucks på...
Utvecklingen i samhället går snarare åt att mer och mer märks med ursprungsbeteckning. Kan inte förstå varför det skulle vara ointressant.
Köper du Kobe biff är det det man vill ha och inte en random kossa från ex Sydamerika.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Utvecklingen i samhället går snarare åt att mer och mer märks med ursprungsbeteckning. Kan inte förstå varför det skulle vara ointressant.
Köper du Kobe biff är det det man vill ha och inte en random kossa från ex Sydamerika.
Kobebiff är en hittepåbeteckning av ignoramusar, för ignoramusar. I Japan heter det 和牛、wagyu. Det är helt enkelt en produktionsmetod som ger lika bra resultat oavsett var kossan producerats, i svala Hokkaido eller i varma Miyazaki. Eller, varför inte i Kobe? En "random" argentinsk eller svenne banankossa har inte producerats i enlighet med hur man tar hand om de kossor som skall ge underbart wagyu-kött. Däremot kan den koodlare som så önskar, ta fram Wagyu både i Swe och Argentina.

Har fö ätit riktigt bra Wagyu steak också från US, Australien, NZ och fler länder. Går omöjligt att ta på blindprovnin.

Wagyu är alltså en serie metoder som appliceras på kossor, inte kött från en ssk sorts kossor eller kossor som ätit ett magiskt hö som bara växer på en hemlig plats och skördas av manliga jungfrur.

I min värld är det kvaliteten jag är ute efter, inte att förpackningen eller etiketten skall vara på något särskilt vis eller ha några särskilda ord på sig. Snus är snus och strunt är strunt, om än i gyllene dosor.

Ett bra exempel är tonfisk: det spelar ingen roll var på jorden den fångats, det är kvaliteten som avgör priset, inte ursprunget.

Kommer Moët att smaka sämre av att det står "Mousserande" på etiketten?
 
Last edited:
Tycker ursprungsmärkning är helt korrekt då det visar var varan kommer ifrån. Finns ingen anledning att vin från Spanien eller något annat område ska kallas Champagne.

Vad gäller vilt, fisk eller annat kan också ursprung vara helt avgörande. Om exempelvis ostronen kommer från Sverige smakar de inte som de som kommer från Bretagne. Samma med hummer och andra skaldjur
 

Wintermute

Medlem
Men det finns exempel på varumärken som i begynnelsen betecknade härkomst (denim, frankfurter, pilsner), men som sedan har blivit mer generella begrepp. Är det viktigt att bromsa den betydelseglidningen för t ex champagne? Om man är fri att kalla vad som helst för t ex champagne, hur kan man då enkelt identifiera vad som är gjort efter ett givet regelverk?
 
Men det finns exempel på varumärken som i begynnelsen betecknade härkomst (denim, frankfurter, pilsner), men som sedan har blivit mer generella begrepp. Är det viktigt att bromsa den betydelseglidningen för t ex champagne? Om man är fri att kalla vad som helst för t ex champagne, hur kan man då enkelt identifiera vad som är gjort efter ett givet regelverk?

Inser betydelsen av Champagne kontra champagne men lika lite som att jag vill att mousserande vin från Georgien ska kallas champagne vill jag att man börjar kalla allt annat vin för bourgogne..
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Som liberal marknadsvän är det sällan man befinner sig på samma sida som Putin, men här tycker jag ändå att han sätter fingret på ett stort problem, nämligen det här med geografisk ursprungsmärkning. Det här är ju rent trams och något som vi borde lämnat bakom oss för 150 år sedan samtidigt som skråväsendet gick i graven. Jag kan omöjligen förstå varför man ska åtnjuta statligt eller överstatligt skydd om man nu menar på att man producerar en överlägsen produkt bara för att denna produkt råkar produceras inom ett visst geografiskt område. För mig kommer champagne bara produceras i det franska området Champagne även om renommesnyltande producenter i England, Spanien eller till och med Ryssland marknadsför sina produkter som just champagne. Kvaliteten är det viktiga, inte ursprunget.
Då är du dåligt insatt i ursprungsmärkningens historia, eftersom de har åtnjutit lagskydd betydligt kortare tid än så. Det franska appellationssystemet började införas på 1930-talet, med vissa mer begränsade regionala starter (Champagne, Châteauneuf-du-Pape) decennierna innan. Bakgrund decennierna innan var framför allt vinförfalskningar, inte minst p.g.a. brist på vin från vissa områden genom vinlusens härjningar. För 150 år sedan fanns så vitt jag vet inget lagskydd mot förfalskade beteckningar. Konsumentskyddsregler är väldigt mycket ett 1900-talsfenomen.

Du är väl knappast en klassisk marknadsliberal om du anser att andra ska få ägna sig åt renommésnyltning? Äganderätten till varumärken är väl helig för en äkta libertarian? En libertariansk invändning vore väl mest att det är onödigt att vinbyråkratin kostar skattepengar?
 
Toppen