Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Råd om DRC Echezeaux

lukastollig

Pudelfantast
Planerar en lyxigare middag till hösten med några vänner där ett av huvudnumren är en flaska DRC Echezeaux. Har fördelen att kunna välja på tre årgångar: 2012, 2013 och 2014.

Har läst på lite och 2013 verkar inte direkt tillgänglig ung, så i första hand står valet mellan 2012 och 2014. Vilken hade ni tagit?

Och ja, jag är medveten om att detta är barnarov på högsta nivå...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Generellt för röd Bourgogne skulle jag säga att 2012 är i lite mer tillgänglig stil än 2014.
Dessutom indikerar både Decanter- och Parker-beskrivningarna av DRC:s årgång 2014 (inkl. Échézeaux) att de är stramare och mer "långlagringsviner" än väntat.
Så tveklöst 2012.
(I andra fall kan det vara så att senaste och näst senaste årgång är lite mer öppna, medan vinerna sedan "stänger ner" i några år, ibland med undantag av varma årgångar.)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Planerar en lyxigare middag till hösten med några vänner där ett av huvudnumren är en flaska DRC Echezeaux. Har fördelen att kunna välja på tre årgångar: 2012, 2013 och 2014.

Har läst på lite och 2013 verkar inte direkt tillgänglig ung, så i första hand står valet mellan 2012 och 2014. Vilken hade ni tagit?

Och ja, jag är medveten om att detta är barnarov på högsta nivå...
Älskar DRC Echezeaux! Det är en fantastiskt vin som liksom är hela domänen förklarad i ett vin.
Den har power, kryddigheten, den där härliga grönheten och en viktlöshet som man får från dom bästa bourgogner.
2012 hade jag valt, helt klart en årgång som tåls att dricka ungt. 2013 är lite "ruffigare" och kommer behöva mer tid än
både 12 och 14.
Öppnade faktiskt just 12:an förra året, helt klart spelbar om än ung (såklart). Men ge den 3-5 timmar i karaff innan så är det inga problem.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Älskar DRC Echezeaux! Öppnade faktiskt just 12:an förra året, helt klart spelbar om än ung (såklart). Men ge den 3-5 timmar i karaff innan så är det inga problem.
Håller med Kostjan här. Jag drack 2013 förra Juli, och den är på tok för ung, trots det kraftpaket DRC vinerna besitter efter 5-7 timmar i karaff. Tror 2012.an håller en högre klass och en klart mognare upplevelse för er.
Dock så känns det inte som att en DRC kan gå fel...
 
Toppen