Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Råd om vinkyl

Clay

Medlem
Hej!

Jag är på jakt efter min första vinkyl. Har försökt läsa på lite och även kikat i tråden här om vilka vinkylar folk har men det är ju en djungel verkligen. Så jag vänder mig till er som är "proffs" på detta och hoppas kunna slå till under Black Friday, även om den nu sträcker sig en månad nästan.

Budget: 8-12.000kr - Kan möjligen ruckas på om det ger mycket för pengarna.
Zoner: 2
Fristående

Antal flaskor: 60-130 (räknar med att få in ca 75% av angivet antal)

Just nu tittar jag t.ex. på


https://vinlagring.se/p/vinkylar-la-sommeliere-ecs80-2z

Har någon av er tankar om dessa tre? Märken att se upp för?
 

Hardolph

Medlem
Hej!

Jag är på jakt efter min första vinkyl. Har försökt läsa på lite och även kikat i tråden här om vilka vinkylar folk har men det är ju en djungel verkligen. Så jag vänder mig till er som är "proffs" på detta och hoppas kunna slå till under Black Friday, även om den nu sträcker sig en månad nästan.

Budget: 8-12.000kr - Kan möjligen ruckas på om det ger mycket för pengarna.
Zoner: 2
Fristående

Antal flaskor: 60-130 (räknar med att få in ca 75% av angivet antal)

Just nu tittar jag t.ex. på


https://vinlagring.se/p/vinkylar-la-sommeliere-ecs80-2z

Har någon av er tankar om dessa tre? Märken att se upp för?
Grundregel no1 vid köp av vinkyl: köp större än du tror att du behöver.
Det går fort att fylla upp.
 
Trådskapare
C

Clay

Medlem
Ja, det har jag redan tänkt på. I dagsläget har jag ca 30 flaskor och jag är ingen storsamlare. Så att dubblera det och lite till tänker jag borde räcka ett tag.

Men inga tankar om de förslagen jag hade?
 

mackan92

Medlem
Om du vill lagra rekommenderar jag dig att kolla på ett vinlagringsskåp som har fler tekniker, bla vibrationsfritt mm jämfört med en vanlig "vinkyl" som egentligen är ämnad för hålla rätt temperatur för/vid servering.

Har ingen erfarenhet av märkena du länka till så kan tyvärr inte komma med input.
 
Trådskapare
C

Clay

Medlem
Mitt primära mål är inte stt lagra vin under lång tid utan mer för att dricka närmsta åren. Sen vet man såklart inte vad som händer.
 

Le Jonas

Medlem
Det första du ska tänka på - är det viktigt med fönster eller inte. Fönster är sämre men ser snyggt ut - om det bara är för att ha optimal lagring, välj en kyl från tex Liebherr med solid dörr.
Om du vill ha den för att impa så ta en med glasdörr och snygga presentationshyllor men ha i åtanke att dessa är inte så bra för längre förvaring (10+ år). Då är mörk, vibrationsfri miljö med reglerad fuktighet att föredra.
En solid dörr släpper in 0 UV och har bättre isolering.

Köp två: en för längre förvaring och en liten "display"-kyl där du har de viner du tänker dricka inom en månad.
 
Toppen