Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rådgivning vinkällare

Vem vänder man sig till för kvalificerad rådgivning i att bygga vinförvaring hemma i källaren?
Har växt ur befintlig lösning och hittat en bra yta i källaren för expansion. Mer tänkt som ’lådförvaring ala Grappe’ än någon snygg designlösning i köket. Har läst det mest på forumet & massa andra siter men fastnar på frågor kring isolering, val av dörr till rummet, kylning och andra byggtekniska frågeställningar. Byggvaruhusen har dörrar men förstår inte vinförvaring, Röris kan värmepumpar men förstår inte isolering eller kylaggregat, Isoleringsföretagen förstår inte värmepumpar/kylaggregat etc. Det går bara runt och alla motsäger varandra. Vem i Stockholm har ni hittat som en bra samtalspartner kring det grundläggande i källaren; isolering, temperatur, luftfuktighet, konstruktion, kylning?

Delar gärna med mig av projektet längs vägen/ när det är klart. Vore just nu glad för inspel på vem som kan bidra till att göra rätt från början i min källare.

Har naturligt 10-12gr okt-april, bra luftfuktighet, o mörkt men behöver stödkyla och/eller isolering för maj-aug. Vill börja i rätt
ända och skapa basförutsättningar innan jag börjar bygga inredning. Tips?
 
Toppen