Reduktiv vinmakning

Diskussion i 'Böcker, tidningar, poddar, föreläsningar m.m.' startad av Crist(al)ian 77, 4 april 2021.

  1. Crist(al)ian 77

    Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape Moderator

    Fråga från en annan tråd:
    För de riktigt nördiga.

    Jamie Goode har en bra artikel som beskriver reduktion på en mer grundläggande nivå.

    Förklarar bland annat varför man kan få reduktiva aromer med ekfat.
     
    Mats, thunberg, LarsW och 5 andra gillar detta.
  2. Mattias Schyberg

    Mattias Schyberg Administratör

    Väldigt lärorik artikel. Jag inser hur vanligt det är att begreppen används felaktigt. Så även på forumet många gånger.

    Tycker det var extra intressant att ett vin både kan uppvisa reduktiva och oxidativa inslag samtidigt, vilket jag tycker mig ha upplevt en hel del gånger och likaså att utgå från att vin med reduktiv karaktär inte nödvändigtvis härstammar från reduktiv vinmakning.

    Vet också många exempel på att vinnördar sammankopplar svaveldioxid med reduktiva aromer, vilket också verkar vara fel enligt artikeln.

    Tack för delningen. Jamie Goode kan sina grejer! :)
     
    Crist(al)ian 77 gillar detta.
  3. Jos

    Jos Medlem

    Svavel och krut är ju lite standard för reduktiv vinmakning iofs...

    Ja det är najs med både och, Charles Heidsieck är ett praktexempel på ett bubbel som både kan vara reduktivt och oxidativt
     
    KockJohan och Mattias Schyberg gillar detta.
  4. Crist(al)ian 77

    Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape Moderator

    Själv har jag alltid varit förbryllad över Krug som kan visa upp båda sidor.

    Svavel (grundämne = S) har ett samband med kruttoner men är inte den primära orsaken. Nästan alla viner har tillsatt svavel och bara vissa är reduktiva. Däremot skyddar svavel mot oxidation och det var kanske det du menade.

    Reduktiva aromer kommer kommer av flyktiga sulfidföreningar (VSC:s) som i sin tur är reducerat svavel (sulfid).

    Sulfiderna bildas primärt när jästen stressas (inte får kväve). Mängden är även beroende av typ av jäst. Därför är industrijäst att föredra om man vill ha en stabil och förutsägbar process. Finns även tankar om att en del vildjäst som finns i vinerierna bidrar till krutaromerna. Det kan förklara varför vissa vinmakare får reduktiva aromer men inte andra.

    I boken "Flawless" nämner Goode att svavel kan reduceras direkt till sulfid men att det sker i ringa omfattning och är underordnat jästens inverkan både under och efter jäsning. "Roulotmetoden" innebär exempelvis att vinet tappas över på ståltankar sista månaderna efter jäsning för att få fram krutaromerna.

    Nu är det här ett svårt ämne och alla processer är inte kända. Själv är jag ingen kemist så jag reserverar mig för att jag missuppfattat något. Kanske @vintomas har koll på det här med.:)
     
    Thirsty, magnum och Mattias Schyberg gillar detta.

Dela sidan