Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Reims eller Épernay? Eller något annat?

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Då jag har ledigt nästa vecka (eller kanske kan man säga att jag inte har något jobb, men nu ska vi inte grotta ner oss i detaljer inte) har jag fått för mig att jag skall åka iväg till något roligt, härligt och gott ställe. Eftersom jag aldrig varit i Champagne tänkte jag att det skulle vara en bra idé att sticka dit nån dag. Då uppenbarar sig flera frågor på en gång. Den första är ju såklart, som Kristian Luuk skulle kunna sagt: "Vart bör jag vara på väg till?"

Jag kommer fokusera på att äta gott, dricka gott och glida runt bara. Detta kommer begränsa hur mycket bil jag kan köra. Om det blir som jag tänkt kommer jag nog inte kunna köra bil en enda minut på hela resan! :cigarr:

Kan man tro att Épernay eller Reims är de enklaste och mest tillgängliga ställen att åka till (plus att det är superenkelt att ta tåget dit om jag tolkat franska SNCF-hemsidan rätt.) Eller är det någon annan stans man skall bege sig?

Tacksam för svar från bubbel-entusiaster (även de som är mer fientligt inställda till denna region men har tips får givetvis svara, ni vet vilka ni är!)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Då jag har ledigt nästa vecka (eller kanske kan man säga att jag inte har något jobb, men nu ska vi inte grotta ner oss i detaljer inte) har jag fått för mig att jag skall åka iväg till något roligt, härligt och gott ställe. Eftersom jag aldrig varit i Champagne tänkte jag att det skulle vara en bra idé att sticka dit nån dag. Då uppenbarar sig flera frågor på en gång. Den första är ju såklart, som Kristian Luuk skulle kunna sagt: "Vart bör jag vara på väg till?"

Jag kommer fokusera på att äta gott, dricka gott och glida runt bara. Detta kommer begränsa hur mycket bil jag kan köra. Om det blir som jag tänkt kommer jag nog inte kunna köra bil en enda minut på hela resan! :cigarr:

Kan man tro att Épernay eller Reims är de enklaste och mest tillgängliga ställen att åka till (plus att det är superenkelt att ta tåget dit om jag tolkat franska SNCF-hemsidan rätt.) Eller är det någon annan stans man skall bege sig?

Tacksam för svar från bubbel-entusiaster (även de som är mer fientligt inställda till denna region men har tips får givetvis svara, ni vet vilka ni är!)
Klart du skall åka till Epernay! Hör av dig så öppnar jag nåt trevligt att skölja bort resdammet med.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Varför inte båda?

En helg på bargatan i Reims gör gott för själen även om det underlättar om man undviker discokulaskumpor och redbullbrickor... :)
 

chambertin

Medlem
Är det något som skulle kunna få mig till Champagne så är det din gästvänlighet och överfyllda vinkällare. Värt en resa i sig känns det som. :)
Tycker jag defintivt du skall fundera på.
En mkt generös och trevlig man (och fru) Mr @magnum och vinkällaren verkar definivt innehålla massor med godbitar.:)
Jag lyckade dock decimera den med 2008 Michel Turgy BdB (ung men lysande), 1982 Bonnaire BdB (mogen och fantastiskt bra, inte det minsta trött), Selosse Rose (deg feb-15, levde upp till mina förväntningar med underbar doft av hyacinter, kola och fat, i sin linda men ack så bra ! Inte en äppleskrutt så långt näsan kunde nå. )

Sen är ju regionen i sig värd en eller några semestrar.
Finns massor av producenter och restauranger att utforska. 90min med bil från CDG.
 
Trådskapare
m_trobeck

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Klart du skall åka till Epernay! Hör av dig så öppnar jag nåt trevligt att skölja bort resdammet med.
Låter väldigt trevligt! Om jag kommer iväg hör jag garanterat av mig! Kom lite oväntade projekt som jag är tvungen att ta hand om, men de borde kunna klaras av i början på veckan!
Tror det får bli Epernay, hur trevligt det än låter med redbull och discokulor...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Låter väldigt trevligt! Om jag kommer iväg hör jag garanterat av mig! Kom lite oväntade projekt som jag är tvungen att ta hand om, men de borde kunna klaras av i början på veckan!
Tror det får bli Epernay, hur trevligt det än låter med redbull och discokulor...
Klokt beslut!
 
Trådskapare
m_trobeck

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Så! Nu är det bokat och klart. Kommer till Épernay på onsdag. Bokat ett besök hos Diebolt-Vollois på torsdag förmiddag. Åker tillbaka till Paris på fredagen.
Rackarns va kul det kommer bil!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Så! Nu är det bokat och klart. Kommer till Épernay på onsdag. Bokat ett besök hos Diebolt-Vollois på torsdag förmiddag. Åker tillbaka till Paris på fredagen.
Rackarns va kul det kommer bil!
Fick du tid mitt under skörden?Bra jobbat! Var bor du?
 
Trådskapare
m_trobeck

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Fick du tid mitt under skörden?Bra jobbat! Var bor du?
Jag fick 45 min, det var mer än jag hoppats på!
Jag kommer bo på Hôtel de la Cloche (som jag förstår ligger mitt i stan, nära järnvägen).

Tänkte först göra en klassisk sällskapsresan-kommentar:
Fru Stork - Är det havsutsikt från rummet
Säljaren - Det beror på vart ni bor
Fru Stork - Vi bor i Mjölby..
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag fick 45 min, det var mer än jag hoppats på!
Jag kommer bo på Hôtel de la Cloche (som jag förstår ligger mitt i stan, nära järnvägen).

Tänkte först göra en klassisk sällskapsresan-kommentar:
Fru Stork - Är det havsutsikt från rummet
Säljaren - Det beror på vart ni bor
Fru Stork - Vi bor i Mjölby..
Cloche ligger ca 150m från stationen!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Är det värt och köra ner ett gäng med husbil till champagne? tänker att det är lättare att frakta med sig godset hem då.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Tänker att vi är minst 4 pers o alla köper 4 lådor var typ. Vad spelar producent för roll?
Som ex. Pol Roger kostar mindre i Sverige än i Frankrike. De flesta stora hus håller samma/liknade priser vid köp som butikerna gör. Små producenter har i regel två olika upplägg 1) håller ett högre pris och ger importörer rabatt, att handla på plats ger liten ¨vinst¨ 2) håller ¨samma pris¨ till alla här blir ¨vinsten¨ högre.
Paul Dethune BdN ca 30€/SB 465SEK
Turgy Vintage 21,40€/SN 379SEK
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Som ex. Pol Roger kostar mindre i Sverige än i Frankrike. De flesta stora hus håller samma/liknade priser vid köp som butikerna gör. Små producenter har i regel två olika upplägg 1) håller ett högre pris och ger importörer rabatt, att handla på plats ger liten ¨vinst¨ 2) håller ¨samma pris¨ till alla här blir ¨vinsten¨ högre.
Paul Dethune BdN ca 30€/SB 465SEK
Turgy Vintage 21,40€/SN 379SEK
Tanken är väl småodlare till inköp och besök lite blandat.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tanken är väl småodlare till inköp och besök lite blandat.
VI tänkte ju köra ner först men då ska du lägga två dagar ner och två dagar upp där du ska betala bensin, brobizz mat och massa annat och vi konstaterade snabbt att det blir dyrare än att boka en hyfsat billig plåt med SAS.

Vad gäller priserna så tyckte jag inte att det var någon orgie i fynd utan som @magnum skriver så var en del till och med billigare hemma.
Jag konstaterade snabbt att jag kunde få småodlare för samma pris av Franska Vinlistan som jag betalade där nere. Ibland billigare ibland lite dyrare men det är ju värt en premie att slippa släpa och få det levererat till dörren.
Jag hade gjort plats för att kunna ta 24 flaskor på planet med mig hem men jag köpte inte mer än tolv, självklart hade jag kunnat hitta fler men det kändes inte att det var sånt fyndläge att det var värt att släpa.

Ingen av de andra som var med utnyttjade heller hela sin "ranson" på flyget.

Jag hade hellre flugit ner och lagt de dagarna jag tjänar in på plats och träffa producenter istället för att sitta i en bil.
Sedan hade jag lagt krutet på att äta och dricka gott medans jag är därnere och nöja mig med att ta hem 12-24 flaskor på planet...
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
VI tänkte ju köra ner först men då ska du lägga två dagar ner och två dagar upp där du ska betala bensin, brobizz mat och massa annat och vi konstaterade snabbt att det blir dyrare än att boka en hyfsat billig plåt med SAS.

Vad gäller priserna så tyckte jag inte att det var någon orgie i fynd utan som @magnum skriver så var en del till och med billigare hemma.
Jag konstaterade snabbt att jag kunde få småodlare för samma pris av Franska Vinlistan som jag betalade där nere. Ibland billigare ibland lite dyrare men det är ju värt en premie att slippa släpa och få det levererat till dörren.
Jag hade gjort plats för att kunna ta 24 flaskor på planet med mig hem men jag köpte inte mer än tolv, självklart hade jag kunnat hitta fler men det kändes inte att det var sånt fyndläge att det var värt att släpa.

Ingen av de andra som var med utnyttjade heller hela sin "ranson" på flyget.

Jag hade hellre flugit ner och lagt de dagarna jag tjänar in på plats och träffa producenter istället för att sitta i en bil.
Sedan hade jag lagt krutet på att äta och dricka gott medans jag är därnere och nöja mig med att ta hem 12-24 flaskor på planet...
Hur packar man 12-24 flaskor till en flygresa då? :nagelbitare:
 
Toppen