Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rekommendationer Châteaneuf-du-Pape

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag har under många år gillat viner från södra Rhône, främst från CdP men även Gigondas etc. Det har under åren visat sig att jag har noterat att jag mer eller mindre antingen gillar vinet i fråga eller så gör jag inte det. Då man kan tillverka CdP på i stort sett vilket sätt du önskar (fat, ståltank, 8-24 månaders lagring, olika druvsorter m.m.) så har det varit svårt att avgöra vad jag egentligen gillat mest. Så en gång för alla har jag sammanställt en större del av de CdP jag druckit/provat genom åren med vilka druvor som användes, har de avstjälkats, hur länge har vinet lagrats innan buteljering och har fat använts? Jag har inte gått djupare in på om det är nya fat, små fat, etc, det får bli en senare analys om så krävs.

Det jag kommit fram till är följande:
  • Avstjälkning är inte att föredra
  • Lagringstid bör vara minst 18 månader (om det inte är 100% grenache, då kan det vara något kortare)
  • Grenache ska uppta minst 80%
  • Fat är att föredra
Så min fråga till den samlade expertisen på detta forum är vilka viner/producenter som passar in i ovanstående mönster jag bör kolla upp? Några av dessa producenter har jag koll på sedan tidigare:
- Pégau
- Pierre Usseglio
- Guigal
- Les Cailloux (Brunel)
- Jerome Gradassi
- André Mathieu
 

Pontus

Medlem
Jag har under många år gillat viner från södra Rhône, främst från CdP men även Gigondas etc. Det har under åren visat sig att jag har noterat att jag mer eller mindre antingen gillar vinet i fråga eller så gör jag inte det. Då man kan tillverka CdP på i stort sett vilket sätt du önskar (fat, ståltank, 8-24 månaders lagring, olika druvsorter m.m.) så har det varit svårt att avgöra vad jag egentligen gillat mest. Så en gång för alla har jag sammanställt en större del av de CdP jag druckit/provat genom åren med vilka druvor som användes, har de avstjälkats, hur länge har vinet lagrats innan buteljering och har fat använts? Jag har inte gått djupare in på om det är nya fat, små fat, etc, det får bli en senare analys om så krävs.

Det jag kommit fram till är följande:
  • Avstjälkning är inte att föredra
  • Lagringstid bör vara minst 18 månader (om det inte är 100% grenache, då kan det vara något kortare)
  • Grenache ska uppta minst 80%
  • Fat är att föredra
Så min fråga till den samlade expertisen på detta forum är vilka viner/producenter som passar in i ovanstående mönster jag bör kolla upp? Några av dessa producenter har jag koll på sedan tidigare:
- Pégau
- Pierre Usseglio
- Guigal
- Les Cailloux (Brunel)
- Jerome Gradassi
- André Mathieu
Återkommer med ett längre svar. Jag är annars helt enig med dig rent generellt, men det finns undantag, och främst gällande avstjälkningen tycker jag. Sen är 'fat' kanske ett lite för generellt begrepp, som du skriver.
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
och främst gällande avstjälkningen tycker jag
Jag trodde inte heller att det skulle spela så stor roll men faktum är att samtliga viner jag har i toppen har antingen skippat avstjälkning eller kör med delvis. Viner som fyller de andra kriterierna med lagring/fat hamnar längre ned på listan då de avstjälkat.

Ska nog ta en djupare titt på fathanteringen på toppvinerna som du nämner, för att få en mer samlad bild över vad det är jag giller. Återkommer med resultat :)
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Så nu har jag spenderat en halvtimme med att kolla upp fathanteringen. För att få en så jämn balans som möjligt tog jag 8 topp/bra viner, 8 helt ok viner och 8 inte intressanta viner i min sammanställning. Nu ska man tänka på att det skiljer sig mellan en olika mängd årgångar och att alla data jag fått fram kanske inte är 100% tillförlitlig. Men på det stora hela bör man få fram ett resultat över vad jag gillar.

Topp/bra viner: Inte avstjälkat, 80%< Grenache, 12-24+ m lagring, Foudres, demi muids och barrique
Helt ok viner: blandat avstjälkat (svårt att få data på det), 75% Grenache, 12-18 m lagring, blandat fat (olika storlekar) och cement/stål
Inte intressanta viner: Oftast avstjälkat, >70% 10-12 m, liten andel fat (inga nya), mest cement/stål

Noterbart:
- i den sista gruppen hamnar en 90% Grenache men den har endast legat på cement.
- 2 viner i första gruppen har delvis legat på cement men är avstjälkade.
- naturlig jäst förkommer enbart i den första gruppen (om det inte står något förmodar jag att det är kultiverad jäst som används).
- endast en negociant i första gruppen.
- inga kooperativ i topp.
 

Alpha

Medlem
En spontan producent som jag uppskattar och där du kan jämföra två typer från samma hus men med lite skillnad i processen/faktorer för att kanske än tydligare bryta ner vad det är som du uppskattar.

Bosquet des Papes, Chante le Merle- Druvorna avstjälkas inte och vinet lagras på fat om 600 liter och en stor ekliggare på 6500 liter i cirka 18 månader. 90% Grenache.
Bosquet des Papes Cuvée Tradition. 40% av druvorna avstjälkas, lagras dels på stora ekfat, dels på 500 liters fat under 12-18 månader. 70% Grenache.
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
En spontan producent som jag uppskattar och där du kan jämföra två typer från samma hus men med lite skillnad i processen/faktorer för att kanske än tydligare bryta ner vad det är som du uppskattar.

Bosquet des Papes, Chante le Merle- Druvorna avstjälkas inte och vinet lagras på fat om 600 liter och en stor ekliggare på 6500 liter i cirka 18 månader. 90% Grenache.
Bosquet des Papes Cuvée Tradition. 40% av druvorna avstjälkas, lagras dels på stora ekfat, dels på 500 liters fat under 12-18 månader. 70% Grenache.
Cuvée Tradition har jag provat, hamnade i kategoring ok. Chante le Merle har jag bara provat Vieilles Vignes 2001 och det var si sådär, kanske ska ge den en chans.
Tack för tipsen!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Clos des Brusquieres
Domaine de la Jaufrette
Domaine Charvin
Domaine du Banneret
Domaine de Marcoux
Tardieu Laurent

Alla jobbar mer eller mindre traditionellt med ingen, eller delvis avstjälkning och snarare stora, äldre fat än små rostade tunnor. Sen skiljer det ju givetvis en hel del mellan producenternas olika viner.
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Clos des Brusquieres
Domaine de la Jaufrette
Domaine Charvin
Domaine du Banneret
Domaine de Marcoux
Tardieu Laurent
Bra lista, Tardieu har jag för mig att jag har provat men kan inte finna några noteringar om det. Ska kolla upp resten.
 

Pontus

Medlem
Jag trodde inte heller att det skulle spela så stor roll men faktum är att samtliga viner jag har i toppen har antingen skippat avstjälkning eller kör med delvis. Viner som fyller de andra kriterierna med lagring/fat hamnar längre ned på listan då de avstjälkat.

Ska nog ta en djupare titt på fathanteringen på toppvinerna som du nämner, för att få en mer samlad bild över vad det är jag giller. Återkommer med resultat :)
2010 Clos des Papes har du testat den? 100% avstjälkning, men det bästa vinet jag druckit från CNDP (och då har den dessutom utvecklingspotential!). Gillar även St Preferts avstjälkade viner. Annars föredrar jag också vanligen ingen eller delvis avstjälkning, särskilt med lagring. Tilläggas kan väl också att flera som börjat med avstjälkning också övergett större äldre fat (dock ej Clos des Papes).
 

LeChat

Medlem
Jag har under många år gillat viner från södra Rhône, främst från CdP men även Gigondas etc. Det har under åren visat sig att jag har noterat att jag mer eller mindre antingen gillar vinet i fråga eller så gör jag inte det. Då man kan tillverka CdP på i stort sett vilket sätt du önskar (fat, ståltank, 8-24 månaders lagring, olika druvsorter m.m.) så har det varit svårt att avgöra vad jag egentligen gillat mest. Så en gång för alla har jag sammanställt en större del av de CdP jag druckit/provat genom åren med vilka druvor som användes, har de avstjälkats, hur länge har vinet lagrats innan buteljering och har fat använts? Jag har inte gått djupare in på om det är nya fat, små fat, etc, det får bli en senare analys om så krävs.

Det jag kommit fram till är följande:
  • Avstjälkning är inte att föredra
  • Lagringstid bör vara minst 18 månader (om det inte är 100% grenache, då kan det vara något kortare)
  • Grenache ska uppta minst 80%
  • Fat är att föredra
Så min fråga till den samlade expertisen på detta forum är vilka viner/producenter som passar in i ovanstående mönster jag bör kolla upp? Några av dessa producenter har jag koll på sedan tidigare:
- Pégau
- Pierre Usseglio
- Guigal
- Les Cailloux (Brunel)
- Jerome Gradassi
- André Mathieu
Kan för egen del inte se något mönster angående avstjälkning. Producenterna som jag gillar gör väldigt olika. Men om du tror att det är en viktig faktor för att du ska gilla den så kan man lägga till Bois de Boursan, Mas de Boislauzon, Saint Cosme och kultproducenten Rayas (som iofs lirar i en annan liga) till tipslistan.
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Kan för egen del inte se något mönster angående avstjälkning. Producenterna som jag gillar gör väldigt olika. Men om du tror att det är en viktig faktor för att du ska gilla den så kan man lägga till Bois de Boursan, Mas de Boislauzon, Saint Cosme och kultproducenten Rayas (som iofs lirar i en annan liga) till tipslistan.
Boursan och Boislauzon har jag provat, gillade Boursan bäst av de två. Rayas finns på önskelistan med sin 100% stjälkiga grenache :D
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Lägger till Domaine de la Vieille Julienne till listan, ytterligare en favorit för mig. Nordlägen på vingårdarna ger ett lite svalare uttryck. Avstjälkning, men traditionellt i övrigt.
Värt att kolla upp.
 

LeChat

Medlem
Skrev aldrig vilka mina egna favoriter är. Pegau är nog den jag sätter främst men sen gillar jag Saint Prefert, Beaucastel, Clos des Papes, Charvin, Domaine de la Mordoree, Janasse, Le vieux Donjon, vieux Telegraphe, Bosquet des Papes, Mas de Boislauzon och säkert har jag missat någon :). Sen har de lyckats olika bra i de olika årgångarna.
 
Skrev aldrig vilka mina egna favoriter är. Pegau är nog den jag sätter främst men sen gillar jag Saint Prefert, Beaucastel, Clos des Papes, Charvin, Domaine de la Mordoree, Janasse, Le vieux Donjon, vieux Telegraphe, Bosquet des Papes, Mas de Boislauzon och säkert har jag missat någon :). Sen har de lyckats olika bra i de olika årgångarna.

Är det den Beaucastel med nr 95272 på Systembolaget du menar? (Rouge) Tack för alla dina tips!
 
Toppen