Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rekommendationer julbord

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Förra året tog jag och brorsan med vår mamma på lunchjulbord ombord på en av Strömmas båtar. Att tuffa runt i en båt i Stockholms skärgård var en höjdare. Det blev så lyckat att vi tänkte försöka oss på ett nytt julbord i år. Har kollat runt lite men de flesta verkar vara ganska standard så min fråga till det allvetande forumet är vilka julbord ni kan rekommendera som är något utöver det vanliga och som har lunchsittning.
 

Gradin

Medlem
Tyrols har varit väldigt bra de gånger jag varit där med företags julbord, stor variation och väldigt roligt fokus på olika köttsorter och annat skoj!
 

gece

Man vänjer sig.
Oaxen är väldigt bra, klassiskt på ett bättre sätt. Trevligt att vara på Djurgården också.

Undvik M/S Vindhem ;)
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Tyrols har varit väldigt bra de gånger jag varit där med företags julbord, stor variation och väldigt roligt fokus på olika köttsorter och annat skoj!

Hotell Reisen har skaldjursjulbord som går att få som lunch! En hundralapp dyrare än Strömmas men trots allt med dyrare grejer (antagligen)!

Oaxen är väldigt bra, klassiskt på ett bättre sätt. Trevligt att vara på Djurgården också.
Undvik M/S Vindhem ;)

Tack för tipsen (både för och emot), ska kolla upp dessa.
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Efter många turer så föll valet på Rinos Bodega. Anledningen är att jag själv velat gå dit (systerhak till Aloe) och när de nu lanserade julbord så kändes det givet. Det stod mellan Rinos och Operakällaren, den senare tar vi nästa år.
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
I går kväll besöktes Rinos bodega för deras första årliga julbaluns. Det var en sittning med 5-6 olika tallrikar + smått efteråt där det var en rejäl bergochdalbana smakmässigt med en hel del lyckade kombinationer men även några magplask. Det som dock var mest negativt var dryckesutbudet. De hade några olika "dryckespaket" som man kunde beställa eller enstaka glas till bordet. Jag bad om uppgifter om vad det var för "rött" och "vitt" och svaret var en pinot noir får USA och chardonnay :confused:. Julölen var tydligen Estrella. Jag chansade på chardonnay bara för att ha något att sippa på (hade redan hunnit med några glas på vägen till Rinos så var inte helt uttorkad) men det visade sig vara särdeles tråkigt (drack inte upp). En i sällskapet provade pinnen men det var inte heller någon höjdare. Vi höll oss till nubbarna istället där den med saffran var klart bäst även om jag gillade NickeNinjas Bergamott variant.

La inte ner alltför stor möda på att försöka memorera alla olika små rätter som ställdes fram men några stack ut. Jansons frestelse i en skål var lysande, så även den lilla men men mycket fina biten lax. Även skålen med tärnad lax med chips var fantastiskt trevlig och Rinos julskinkeburgare satt fint. Däremot förstod jag inte riktigt idén med det tunt skivade ankbröstet. Smaklös och lätt gummig. När mitt sällskap önskar ett glas rött till men helst inte samma så fanns det helt plötsligt ett annat vin att dricka, någon GSM från Frankrike. Ett allmänt rörigt intryck blev det kring dryckerna. Maten däremot kom in i precis rätt tid varje gång i ett lagom tempo.

Som avslutning fick vi förflytta oss till övervåningen för kaffe, ris á la Malta, godis, nötter m.m. Ris á la Maltna var god men resten lämnade mycket att önska. Största besvikelsen var när jag bad om en nötknäppare, två skålar med blandade nötter stod framme), och då får svaret att det inte finns någon. "Du får försöka med händerna eller stampa på golvet" var svaret! Illa.

På det hela så var det en annorlunda upplevelse som troligtvis hade fungerat bättre i ett större sällskap (typ julbord med jobbet). Servisen var bra, ett extra plus till den äldre herren som jag fick känsla av hade hoppat in extra för att hjälpa till i rushen (någons pappa?). Han var extremt positivt och gjorde sitt bästa för att kunna svara på frågor eller presentera maten.

Rekommenderar jag det? Ja, med viss tvekan. Kul, annorlunda med sin brister. Tror nog att nästa års julbaluns kommer ha skärpt till sig.
 

sunqan

Vinös
Vi var på deras julbord på cafe opera på julafton förra året - total katastrof. Ingen visste vad maten innehöll (barnbarnet kunde inte äta nånting, trots att vi kollatinnsn). Ölen tog slut, det blev kö för att de inte hann fylla på mat,det blev kö för stt de inte hann fylls på kaffe. De hann inte fylla på porslin och kaffekoppar osv. Osv.
Jag skulle faktiskt aldrig komma på tanken att gå på något av deras julbord (vet inte om de spridit ut sig på tre eller fyra olika ställen på operan).
 

Jos

Medlem
Vi var på deras julbord på cafe opera på julafton förra året - total katastrof. Ingen visste vad maten innehöll (barnbarnet kunde inte äta nånting, trots att vi kollatinnsn). Ölen tog slut, det blev kö för att de inte hann fylla på mat,det blev kö för stt de inte hann fylls på kaffe. De hann inte fylla på porslin och kaffekoppar osv. Osv.
Jag skulle faktiskt aldrig komma på tanken att gå på något av deras julbord (vet inte om de spridit ut sig på tre eller fyra olika ställen på operan).
Låter inget vidare, får hoppas Operakällaren är mycket bättre. Låter ju som det med tanke på övriga kommentarer och recensioner.
 

Keen

slan
Låter inget vidare, får hoppas Operakällaren är mycket bättre. Låter ju som det med tanke på övriga kommentarer och recensioner.


Den beskrivningen lät milsvid från det jag hört om själva Operakällarens. Så du behöver inte vara orolig. Låter som skillnaden mellan finlandsfärja och finkrog.

Jag tror dock Sunqan gör ett enormt stort misstag att avfärda hela Operans utbud baserat på den upplevelsen. Allt jag hört pekar på att Operakällarens är ett av de bästa. Men med viss förståelse för att dylik upplevelse kan få en att surna till totalt.
 

sunqan

Vinös
Den beskrivningen lät milsvid från det jag hört om själva Operakällarens. Så du behöver inte vara orolig. Låter som skillnaden mellan finlandsfärja och finkrog.

Jag tror dock Sunqan gör ett enormt stort misstag att avfärda hela Operans utbud baserat på den upplevelsen. Allt jag hört pekar på att Operakällarens är ett av de bästa. Men med viss förståelse för att dylik upplevelse kan få en att surna till totalt.
Det är samma kök, delvis samma personal.

De gjorde en missbedömning och det gör att de slipper se mig eller nån i min familj där.
 
Toppen