Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rekommendera gärna ett gott rödvin från Crozes Hermitage

Bastardo

Medlem
Alla ni, som sitter med kunskap, berätta gärna vilken Crozes Hermitage ska jag köpa. Föredrar lite mer feminina viner som inte har så oerhört mycket tanniner och för kraftig smak. Årgångarna och vinerna som finns på bolis och priset gärna under 200 kronor eller strax över.

Har provat några CH och gillar jättemycket många av vinerna. Men de som är inte riktigt utvecklade eller är för stumma, går inte hem hos mig. Så jag förmodar att någon vänlig själ har alla fall lite bättre koll än vad jag själv har, för det är ett jäkla djungel att gå igenom alla recensioner man lyckas hitta på nätet.
P.S. Jämför bara vad Livets goda skriver om CH: Nästan alla viner befinner sig mellan 90 – 93 poäng. Hur i all världen kan man då bestämma sig vad ska man köpa. Jag ska lagra viner normalt bara några timmar! ;) I enstaka fall även några dagar …
 

gece

Man vänjer sig.
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Var mycket nöjd med 10:an av Domaine des Lises Equis. http://www.johanlidbyvinhandel.se/retail/vintages/1281/
Andra hyggligt säkra kort: Graillot, Yann Chave, Domaine Gilles Robin Cuvée Albéric Bouvet, Paul Jaboulet Aîné Domaine de Thalabert.

Vill testa: Dard & Ribo.
Tack för alla oerhört fina svar! Nu tror jag ha fått mig de bästa tipsen vad jag hade önskat mig. Särskilt du, Pessoa kom med oerhört värdefull information! Hade med tre av dina fyra tips av dem jag tänkte gallra ifrån. :)
Intresserad av de här i första hand:
2013 Crozes-Hermitage Nr 71554 Cuvée Alberic Bouvet 229 kr
2013 Crozes-Hermitage Les Meysonniers (M Chapoutier) 199 kr
2014 Crozes-Hermitage Domaine de Thalabert (Paul Jaboulet Aîné) 199 kr
Vilken av de här hör till lite mindre tanninrika viner, för det är ganska viktigt för mig som kommer inte lagra vinet?
 
Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
För kort lagring ska du nog skippa Graillot och Thalabert. De behöver några år.
Tusen tack, Pessoa! Jag värderar oerhört mycket sådana här tips av folk som kan sin sak. Det sparar mig mycket tid. :)
Nu gäller det bara att koncentrera sig mellan dessa två och försöka hitta en sista gnutt kunskap att bestämma mig.

Jag borde ha sagt det redan tidigare, men jag är en riktig sucker för alla viner som antingen doftar eller också smakar viol! Försöker nästan alltid leta efter dem. Så den som smakar mest viol vinner mitt hjärta … ;)
 

Swedish

Medlem
Håll koll om bolis tar in Domaine les Bruyères igen, framför allt topp-vinerna Georges och Les Croix. Ren syrah essens... verkligen en personlig favorit... såg att deras instegs-crozes Beaumont ligger i BS (ej provad).
Natasha Chave gör också yppigt parfymerad crozes...
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Viol kan väl finnas en del i Nebbiolo också. Offtopic men ändå.
För min del har det ingen betydelse med lite OT. Håller med dig, egentligen kan violdoften finnas i lite varstans, även i vita viner.
Chianti är typisk för violdoft också. Men upptäckte den först i viner gjorda av syrah.
Beställde de här två: Crozes-Hermitage Les Meysonniers (M Chapoutier) 2013 och Bila-Haut Occultum Lapidem 2014 – samma producent. Tack för tipset för båda vinerna! :)
 
Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Hoppas du är införstådd att ovanstående vin INTE är en crozes men en Côtes du Roussillon... Och är en blend syrah, grenache och carignan... importören har missat en del i sin produktbeskrivning... annars ett väldigt trevligt vin...
Tack så mycket att du bryr! :) Jodå, det vinet var bland sådana som folk hade tipsat om här på en annan tråd. Prissänkt ganska kraftigt och med goda vitsord där man kunde hitta sådana.
Nu räcker inte pengarna mycket längre till, men jag noterar vartenda tips och facit hamnar på minhårddisk.
Ska försöka hålla ett anständigt ”minilager” hemma i framtiden. Ett par dussin först, och sen kan man utöka vid behov.
Nästa steg vore att börja laga lite mat också …
 

Swedish

Medlem
Då är allting lugnt...:D däremot fattar jag fortfarande inte hur koalitionen importör/bolis får det till en côtes du rhône...
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Då är allting lugnt...:D däremot fattar jag fortfarande inte hur koalitionen importör/bolis får det till en côtes du rhône...
Man kan inte få allt här i världen … ;) Någon läskunnig borde lätt kunna se vilket vinområde det handlar om. Varför jag ville prova vinet var därför att jag hittade några enastående recensioner om det. Och priser var sänkt ett par snäpp.
Jag strävar efter att hitta sådana doldisar som de allra flesta kan inte hitta.
 
Toppen