Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Resa til Mosel - dricka Spätburgunder?

Jonas Sand

Medlem
Hej.
Vi är några vänner som åker till Mosel (Bernkastel) till hösten. Att besöka 2-4 producenter som gör Rieslingviner ligger i planeringen men vi känner att vi gärna skulle besöka någon som gör vin på Spätburgunder, i högre utsträckning än bara ”något tusental flaskor för skojs skull”. Vi har bil och kan tänka oss att åka någon timme eller så.

Några tips på vinhus att besöka?

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tja, bl.a. Markus Molitor gör väl ett antal olika Spätburgunder. Men är du beredd att "åka någon timme" kan du ju faktiskt besöka Ahr där Spätburgunder står i centrum!

Göran

Medlem
Väldigt många odlare har någon Spätburgunder i sin katalog. Här gäller det lite att välja vilken typ av vinifiering/fathantering man gillar. I stort kan man säga att det finns två skolor, den som jäst längre med skalkontakt (typisk i Ahr) och den mer franskliknande varianten (typisk i Baden). I Mosel varierar detta mycket mellan olika producenter, här måste man att prova sig fram.

Några egna favoriter är till exempel Lehnert-Veit i Piesport, deras Goldtröpfchen pinot brukar jag tycka om även om faten kan vara lite övertydliga när vinerna är unga. Väl i Piesport skulle jag naturligtvis också besöka Hain (andra sidan floden), bra på alla typer av viner!
Fortsätter man uppströms kommer man till Klüsserath där Regnery har ett ganska stort utbud av Pinot Noir.

Nedströms i Erden hittar man Dr. Hermann som också gör spännande Mosel-Pinot Noir. (Han kallar den alltså inte Spätburgunder)
Fortsätter man till Kröv hittar man Hüls, vars Spätburgunder jag brukar uppskatta.

Annars finns Axel Pauly i Lieser (gångavstånd från Kues), kan vara värd att kolla för jag gissar att ni ändå ska besöka Schloss Lieser. Axel är ingen personlig favorit men jag har vänner som alltid åker dit när de är i Mosel för att köpa hans Spätburgunder.

Sen finns ju som nämnts Molitor, också nära Bernkastel-Kues och lätt att besöka.

Trådskapare
Jonas Sand

Jonas Sand

Medlem
Just det ja, såklart. Ahr ligger på vägen ner. Det blir ett nice stopp.
Någon som har tips på producenter?

Trådskapare
Jonas Sand

Jonas Sand

Medlem
Väldigt många odlare har någon Spätburgunder i sin katalog. Här gäller det lite att välja vilken typ av vinifiering/fathantering man gillar. I stort kan man säga att det finns två skolor, den som jäst längre med skalkontakt (typisk i Ahr) och den mer franskliknande varianten (typisk i Baden). I Mosel varierar detta mycket mellan olika producenter, här måste man att prova sig fram.

Några egna favoriter är till exempel Lehnert-Veit i Piesport, deras Goldtröpfchen pinot brukar jag tycka om även om faten kan vara lite övertydliga när vinerna är unga. Väl i Piesport skulle jag naturligtvis också besöka Hain (andra sidan floden), bra på alla typer av viner!
Fortsätter man uppströms kommer man till Klüsserath där Regnery har ett ganska stort utbud av Pinot Noir.

Nedströms i Erden hittar man Dr. Hermann som också gör spännande Mosel-Pinot Noir. (Han kallar den alltså inte Spätburgunder)
Fortsätter man till Kröv hittar man Hüls, vars Spätburgunder jag brukar uppskatta.

Annars finns Axel Pauly i Lieser (gångavstånd från Kues), kan vara värd att kolla för jag gissar att ni ändå ska besöka Schloss Lieser. Axel är ingen personlig favorit men jag har vänner som alltid åker dit när de är i Mosel för att köpa hans Spätburgunder.

Sen finns ju som nämnts Molitor, också nära Bernkastel-Kues och lätt att besöka.
Stort tack för ett väldigt bra svar.

JonasBo

Medlem
Regnery är ett tips. Jag har har druckit deras Pinot Noir (vinet heter så) som legat på ekfat.

Bildbevis:
IMG_20220714_215221.jpg

Rätt kraftig, likt en spärburgunder från Baden, tycker jag.

Bernkastel-Kues är f ö en trevlig ort att bo i när man besöker regionen.

Trådskapare
Jonas Sand

Jonas Sand

Medlem
Fortsatt stort tack för bra info!

Jag snubblade över JJ Adeneuer via lite gammaldags googlande. Någon som druckit från deras portfölj?
Enligt lite efterforskning verkar de främst göra svala, smäckra viner med försiktig fatning.

Skaggs

Medlem
Fortsatt stort tack för bra info!

Jag snubblade över JJ Adeneuer via lite gammaldags googlande. Någon som druckit från deras portfölj?
Enligt lite efterforskning verkar de främst göra svala, smäckra viner med försiktig fatning.
Jag har druckit några olika buteljeringar där 2016 J.J. Adeneuer Walporzheimer Gärkammer Spätburgunder Großes Gewächs var riktigt bra, drack den senast för ett år sedan. Håller med om din efterforskning. Har för mig @David Nilsson var mer skeptisk :)

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Just det ja, såklart. Ahr ligger på vägen ner. Det blir ett nice stopp.
Någon som har tips på producenter?
Det var så länge sedan jag besökte Ahr att jag inte riktigt vet om samma producenter är bra som för 10-15 år sedan, eftersom stilen för tyska GG under denna tid har gått i lättare och mindre ekad riktning, och har i mitt tycke ändrats mer än rieslingstilen. Förr var ett riskmoment för Spätburgunder från de svalare/nordligare tyska områdena att de, särskilt i toppvinerna, använde för mycket ny ek och skördade dem vid lite väl hög druvmognad, så det kunde finnas lite toner av torkade bär eller likör i dem. (Jag tror att de försökte göra ett kraftigt "köttvin" av deras "bästa druvsort" trots att denna druvsort passar bättre för eleganta än kraftiga viner. Baden och Pfalz gick nog tidigare in för en mer burgundisk stil.) Så gissar jag att det inte är numera. Vid denna tid tyckte jag hos många producenter bättre om vinerna i mitten av sortimentet, för de hade koncentration och balans, utan övermognad och för mycket ek, till ett mer rimligt pris. Ahr har aldrig varit blyga med prissättningen eftersom de är en liten pittoresk vinregion som ligger tillräckligt nära Köln-Bonn för att få många dagsbesökare. Det fanns en period när en bra Spätburgunder GG typiskt kostade dubbelt så mycket som en Riesling GG, och då är det inte växelpengar längre. Jag har inte riktigt koll på hur den prisrelationen ser ut numera.

De då (för 10-15 år sedan) sex VDP-producenterna var alla bra, men väger man ihop kvalitet, stil och dåvarande pris tyckte jag nog bäst om J.J. Ardeneuer (solida och i sammanhanget rimligt prissatta) med Kreuzberg (lite mer vildvuxet sortiment med en del rimligt prissatta guldkorn) strax bakom. Jean Stodden framstod som väl dyra, faktiskt ännu dyrare än Meyer-Näkel (som var kvalitetspionjären i Ahr - men har hela prisintervallet). Deutzerhof tyckte jag också var trevliga (men inte alldeles billiga), jag har för mig att jag var lite mer tveksam till Nelles. Det stora kooperativet Winzergenossenschaft Mayschoß-Altenahr räknades då som Tysklands bästa vinkooperativ (å andra sidan är det nog inget av de andra tyska kooperativen som haft särskilt bra rykte...) och hade klart rimliga priser på många viner, men vinsortimentet var väldigt vildvuxet och icke-enhetligt med olika vinstilar och beteckningar, så där måste man definitivt prova innan man köper!

Men om dessa tumregler gäller idag är jag lite osäker på.

Last edited:
Toppen