Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Resa till Bordeaux

Hej,

På torsdag (3/10) åker jag och sambon genom Bordeaux. Vi ska då besök någon eller några av alla vingårdar. Jag vill främst undvika turistfällor i den mån det går. Inget behov av de värsta prestigegårdarna, utan mer trevliga och prisvärda gårdar men med bra viner.

Till att börja med, aka jag söka mig till högra eller vänstra sidan floden?

Gärna tips på både specifika områden, vin-gårdar/makare/handlade, som ni har erfarenhet av.
 

glenn_peter

Medlem
Jag och 3 kompisar var i Bordeaux för 2 veckor sedan. Vi besökte:
* Château d'Issan (Margaux)
* Château d'Agassac (Haut-Medoc)
* Château Doisy-Daëne (Barsac/Sauternes)
* Château La Dominique (Saint Emilion)
Så med andra ord lite blandad kompott, vilket var syftet.
Om jag skulle lyfta fram några besök skulle jag ta Château d'Issan för sitt vackra slott, läge och riktigt goda viner (grannar med kända Château Palmer) och Château Doisy-Daëne för klart bästa välkomnande, tour, fantastiska viner och givmildhet. Hälsa Jean Jacques Dubourdieu från mig (Peter Ahlberg) och säg att jag tipsade om dom. :D
 
Trådskapare
J
Jag och 3 kompisar var i Bordeaux för 2 veckor sedan. Vi besökte:
* Château d'Issan (Margaux)
* Château d'Agassac (Haut-Medoc)
* Château Doisy-Daëne (Barsac/Sauternes)
* Château La Dominique (Saint Emilion)
Så med andra ord lite blandad kompott, vilket var syftet.
Om jag skulle lyfta fram några besök skulle jag ta Château d'Issan för sitt vackra slott, läge och riktigt goda viner (grannar med kända Château Palmer) och Château Doisy-Daëne för klart bästa välkomnande, tour, fantastiska viner och givmildhet. Hälsa Jean Jacques Dubourdieu från mig (Peter Ahlberg) och säg att jag tipsade om dom. :D
Kul! Låter helt klart som något att ställa in sig på, lovar att hälsa. Hur tog ni er runt? Är hyrbil det som gäller? Jävligt tråkigt att behöva vara kör-duglig när man besöker vinhus bara?
 

glenn_peter

Medlem
Hur tog ni er runt? Är hyrbil det som gäller? Jävligt tråkigt att behöva vara kör-duglig när man besöker vinhus bara?
Vi hade 2 dagar med inplanerade besök och var 2 som hade körkort så vi tog varsin dag.
Tittade på att ta sig fram kommunalt eller taxi, men blev mycket stökigare och taxi dyrare.
Enda omplaneringen vi gjorde iom hyrbil var middagar som vi flyttade från ett slott till in till Bordeaux för efter en middag var det ingen som ville köra. ;)
 
Trådskapare
J
Vi hade 2 dagar med inplanerade besök och var 2 som hade körkort så vi tog varsin dag.
Tittade på att ta sig fram kommunalt eller taxi, men blev mycket stökigare och taxi dyrare.
Enda omplaneringen vi gjorde iom hyrbil var middagar som vi flyttade från ett slott till in till Bordeaux för efter en middag var det ingen som ville köra. ;)
Inser att det var dumt att skaffa körkort, kanske borde bli av med det.. Men taxi blev alltså dyrare än att hyra bil?
Tänker, hur gör andra? Eller dyker samtliga upp till gårdarna i en varsin bil?
 

glenn_peter

Medlem
Men taxi blev alltså dyrare än att hyra bil?
Tänker, hur gör andra? Eller dyker samtliga upp till gårdarna i en varsin bil?
För oss blev det billigare (och smidigare) iaf eftersom vi var 4 personer som kunde dela på hyrbilen.
Många kommer med bil till slotten, iaf tyckte jag det var så.
 
Toppen