Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Resa till Mosel

johan636

Medlem
Hej! Vi har planerat att resa till Mosel en vecka i sommar, vad är det man inte får missa? Vilka vingårdar är värda ett besök? Vart ska man bo? Vi kommer att ha bil så tips inom rimligt avstånd är välkommet 😊

Det är främst torr riesling som dricks här hemma men ni får gärna ge andra tips också.
 

JonasBo

Medlem
Vi bodde i Bernkastel-Kues, på västsidan. Det är mysigt att hyra cyklar och ta sig längs med floden på båda sidorna.
Bokning av bättre restauranger och vingårdar behövs.

Axplock av producenter
Dr Loosen
Willi Schaefer
Joh Jos Prum
Markus Molitor
Sybille Kuntz

Men för torr Riesling hitta ett annat område 😉
 

Göran

Medlem
Jag skulle säga bo någonstans i mellan Zell och Piesport, finns massor med trevliga byar att bo i. Avstånden mellan byarna är aldrig långa.

Skaffa gärna en moden vinguide, min favorit där är nog Vinum Weinguide Deutschland 2024 som jag tycker är bättre än Gault & Millau och Falstaff. Det är en bra ide att boka besök hos de bönder man vill besöka, de som tar emot spontanbesök är sällan de bästa.

Ett besök på vinoteket i Kues kan ge en bra överblick över Mosel som vinregion. Det är inte längre sant att Mosel inte gör bra torr Riesling, det är t.ex så att i senaste Vinums topp 10 Riesling Trocken i Tyskland är 3 från Mosel, 2 från Rheingau, 2 från Rheinhessen och 3 från Pfalz. Men som alltid är det bäst att prova vad man faktiskt gillar.

Egna favoriterbönder är:
Melsheimer (Reil)
Clemens Busch (Pünderich)
Martin Müllen (Traben-Trarbach)
Hain (Piesport)

Men det finns massor av fler bönder som är värda ett besök.

Ett sista tips är mitt favorit-hangout, Die Mosel, massor med viner från olika vinproducenter, men utvalda med mycket kunnande. Ett skäl att övernatta i Traben-Trarbach kanske Die Mosel

Hoppas det blir en bra resa!
 

Bar57

Medlem
Beror lite på hur länge du ska vara där?
Jag bodde större delen av året i Mosel 2023 och det finns ju både mycket att se och göra.

Om du kommer norr ifrån så skulle jag absolut rekommendera att stanna Winningen precis söder om Koblenz, enligt mig kanske den mest imponerade delen av Mosel och i världen (om man har en förkärlek till terrasserade vingårdar), gillar man att promenera/hajka finns det ett par stigar att upptäcka där man ser vingårdarna. Matthias Knebel håller jag högst där. Många gillar Heymann Löwenstein men det är för alkoholstinna viner för min palett. Finns ett par trevlig restauranger i byn för lunch alternativt Koblenz. Sen skulle jag rekommendera att följa floden ner förbi Bremm, där du enligt utsago har den brantaste vingården i världen Bremmer Calmont, finns en väldigt häftig promenadstig (Klettersteig) genom vingården på ett par timmar, kanske inget för barn dock då det är väldigt höga och branta fall på sina håll.

I Bremm finns Kilian Franzén som gör bra viner om man vill prova där. Cochem som ligger innan Bremm om man kommer norrifrån är ett populärt tillhål för turister, vet dock inte varför. Finns ett slott som är rätt fint men byn är inte mer spektakulär än någon annan och det finns inga bra vinhus där.

Efter Bremm kommer du in i Middle Mosel och här finns det en uppsjö av producenter och byar att besöka. Du passerar Clemens Busch och även Immich Batteriberg påväg mot Traben Trarbach. Som tidigare nämnts är förmodligen Die Mosel en av de trevligaste restaurangerna i hela Mosel och med en mycket bra vinlista. I Traben Trarbach har du även fina producenter som Weiser Kunstler, Martin Mullen, Vollenweider. Personligen skulle jag föredra att övernatta här framför Bernkastel där det är extremt mycket campingmänniskor (vilket tyvärr är en plåga längs hela Mosel).

Påväg söderut kan du stanna hos Molitor, JJ Prüm, Willi Schaefer innan du kommer till Bernkastel där b.la Dr Loosen och Dr Thanisch håller hus m.fl. Skulle förresten inte missa att stanna och kika lite på Urziger Wurzgarten och Erdener Prälat som är riktigt majestätiska vingårdar innan du kommer till Bernkastel.

Fortsätt söderut, förbi Lieser där Schloss Lieser är ett mycket vackert slott. Andra producenter värda att nämna i Middle Mosel kan vara AJ Adam, Fritz Haag, Max Ferdinand Richter, Ansgar Clusserath.

Också väldigt trevligt att cykla här längs med floden. Nu börjar det närma sig Trier och påvägen vill jag nämna Thörnicher Ritsch som är en av de finaste vingårdarna (också) i Mosel. Om du har tid och intresse kan man svänga in i Ruwer där Grünhaus och Karthäuserhof håller till. Kan vara kul att se och testa.

Trier skulle jag absolut ge ett par timmar, och om man gillar gamla romargrejer eller Karl Marx kanske ännu längre. Finns ett par bra restauranger och vinbarer.

Ingen resa till Mosel är komplett utan Saar enligt mig och det skiljer sig en hel del från Mosel så kan rekommendera att åka till Saarburg som är en fin mysig liten stad, där hittar du Zilliken och Dr Wagner, påvägen dit passerar du även Lauer och Van Volxem (som har ett väldigt påkostat bygge). Har du stort intresse åk förbi Wiltingen och spana in Scharzhofberg. Kan även rekommendera ett besök hos von Othegraven i Kanzem som har en väldigt fin trädgård där man kan njuta av en flaska eller två.

Om man fortfarande inte kan få nog kan jag rekommendera att åka till Nittel, du kan slå en järn 9 över Mosel till Luxemburg. Här är jordmånen inte längre skiffer utan primärt kalksten och druvorna byter därför namn till olika Pinot varianter eller den gamla slithästen Elbling. Kan vara kul för att se att Mosel inte bara är Riesling.

Kom ihåg att boka besök i tid. Vissa ställen har drop in men utgå från att så inte är fallet. Trevlig resa!
 
Toppen