Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Resa till Paris samt champange

Har planerat att ta mig ner till Frankrike i sommar.
Tanken är att ta sig runt i Paris samt åka upp till champange för att se mig om där.
Då jag aldrig varit i champange eller paris tidigare så är alla tips välkomna.
Har såklart några favorit hus:
Gosset
C. Heidseck
Deutz
Dessa funderar jag på att besöka om det finns möjlighet för det.
 

bacchus

Medlem
Kan varmt rekommendera Diebolt-Vallois i Cramant. Otroligt trevlig familj och fantastiska viner. Dessutom opretentiöst.
Bonnaire – i samma by – är också en höjdare. De bjuder generöst på bubblorna.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Har planerat att ta mig ner till Frankrike i sommar.
Tanken är att ta sig runt i Paris samt åka upp till champange för att se mig om där.
Då jag aldrig varit i champange eller paris tidigare så är alla tips välkomna.
Har såklart några favorit hus:
Gosset
C. Heidseck
Deutz
Dessa funderar jag på att besöka om det finns möjlighet för det.
Mitt standardtips är alltid Champagne Paul Dethune!
Sophie Detune är en av de trevligaste karaktärerna i Champagne, pratar oklanderlig engelska och har en särskild vurm för svenskar.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Har planerat att ta mig ner till Frankrike i sommar.
Tanken är att ta sig runt i Paris samt åka upp till champange för att se mig om där.
Då jag aldrig varit i champange eller paris tidigare så är alla tips välkomna.
Har såklart några favorit hus:
Gosset
C. Heidseck
Deutz
Dessa funderar jag på att besöka om det finns möjlighet för det.

Finns väl en hel del trådar om resor i Champagne så kolla dessa. Frågar du efter specifika producenter kommer du få många svar... Bättre att försöka med de du själv gillar i första hand.:) Med det sagt så har du fått tre bra tips. Alla har bra viner och är trevliga. Gimonnet är en annan BdB-producent som är trevliga med ett provningsrum med panoramafönster utöver vingårdarna. Nu tycker jag själva miljön är bättre än vinerna men de har drop in och jag är nog i minoritet när det gäller mitt omdöme.


Några generella tips är:
  1. Mejla åtminstone några innan för att vara säker på att få en tid.
  2. Handla inte på de stora husen då det oftast är dyrare än i butikerna runt hörnet!
  3. För odlare gäller det omvända och där är det direkt oförskämt att inte köpa någonting alls.
  4. Boka inte för många besök varje dag. Det tar längre tid än vad man tror och stressa är inte bra för njutningen.
  5. Besök Selosses restaurang. Har både lunch och middag. Bra mat, skön mysig familjär känsla som är genuint äkta. Vinlistan lämnar ingen besviken heller.:D
  6. Engelska funkar utmärkt på de större ställena men för riktigt små odlare kan det vara franska som gäller.
 
Last edited:
Trådskapare
T

TF Nilsson

Medlem
Tack för alla tips ska ta och dra iväg lite mail under helgen eller vecka och se hur det går att komma förbi.
Då jag tycker odlare är lite mer spännande än de stora husen hur är det med drop in besök?
 
Trådskapare
T

TF Nilsson

Medlem
Då är resan till Epernay bokad. Kommer åka upp från Paris den 20 Juli och spenderar 5 dagar i Epernay.
Kommer vara lite bunden till Epernay då vi åker tåg dit och tanken är väl att röra oss runt där, då tänkte jag höra med er om ni har några bra tips på mat och om det är något hos i/runt epernay som sticker ut som ett "måste".
 
Toppen