Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Resa till Wurzburg

asdf

Medlem
Hej hej,

Ska på bröllop i Wurzburg nästa vecka, och noterade att det finns en del vin som produceras där, bland annat Juliusspital. Har inte testat själv något från denna producent, men skulle uppskatta ev tips på producenter i området som kan vara värda ett besök?

Tackar!
 

Zingo

Medlem
Har bara varit på "dagsutflykt" där via jobbet, mycket trevlig stad. Min vinkunskap är begränsad men besökte Juliusspital-butiken och köpte några flaskor och har blivit lite av min favoritproducent, brukar försöka lägga beslag på dessa när de dyker upp i små partier.
Kan även rekommendera att ta ett glas riesling/silvaner eller två..., på Alte Mainbruecke (gamla bron) om vädret tillåter, stadens vattenhål.
Att strosa runt bland vinodlingarna runt Marienberg-fästningen var också avslappnande och är man historieintresserad finns det en del Gustav II Adolf referenser.
Nåja, har inget svar på din fråga om ytterligare producenter då det var många år sedan jag var där och för tidigt i min "vinkarriär" för att utforska själv. Men du kanske redan varit där så du känner till staden...
 
Trådskapare
A

asdf

Medlem
Åter efter resan nu. Var lite dumt planerat att vår lediga dag på resan var en söndag, vilket betyder att tex Juliusspital-källaren hade stängt. Har några få vin-relaterade tips:

1. Vingården Weingut am Stein, väldigt trevligt ställe där vi var på bröllopsfesten, som gärna bör besökas då det låg fint till och serverades god mat. Vinet som bjöds på var basic, men det är väl snarare bröllopsbudgeten som var problemet kanske..
2. Weinstuben Juliusspital, restaurant tillhörande vingården. Basic mat men bra utbud på vin från gården. Här kan man även köpa med sig flaskor hem till vingårdspriser.
3. Gjorde utflykt till byn Sommerhausen ca 15 min bilfärd bort, mkt mysigt. Sprang på Weingut Schloss Sommerhausen som rekommenderas. Stort utbud av viner i gemytlig miljö - ingen Engelska alls här dock, så bra om man pratar Tyska. Vinet inmundigas gärna med hembakt Flammenkuchen. (flatbread med topping)
 
Toppen