Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Resa Tyskland Frankfurt Dusseldorf

b_hammock

Medlem
Hej!

Mitt första inlägg här efter en längre tids lurkande. Fantastiskt forum det här!

Jag är i färd med att planera en kundresa till Tyskland där vårt företag har sitt säte. En mindre stad som heter Ludenshied. På denna resa skulle jag vilja ta med kunderna på en eller flera vingårdar. Jag har inte planerat i detalj hur trippen ska vara eller hur många nätter vi ska vara borta men max blir det två nätter. Det jag behöver lite rådgivning i är vart jag bör åka :)

Ludenshied ligger ca 1h från Dusseldorf. Men efter fabriksbesöket skulle vi kunna ta oss till en vingård närmare Frankfurt och flyga hem därifrån. Moseldalen har jag varit i och är fantastiskt, men tror tyvärr att det blir lite väl lång tid i bil. Alla tips på byar, vingårdar, restauranger, övernattningsmöjligheter är välkommet! Jag skulle gärna vara på en vingård där man kan få lite utbildning i traktens viner. Jag tänker att Rheinhessen eller Rheingau ligger ganska strategiskt till?

En till fråga när kan man senast åka dit på hösten och det fortfarande är behaglig temperatur. Jag tänker mig i september någon gång.

Tack på förhand för hjälpen!
 

kimnyblom

Medlem
Kan rekomendera https://www.fitz-ritter.de/de/ . Har varit där med jobbet för några år sedan, vi var ett större sällskap om ca 30 pers och det var inga problem. Var våra tyska kollegor från regionen som hade arrangerat detta och vi fick en schysst visning av produktionen o deras gamla källare följt av en bra provning och därefter middag som de hade fixat i en fin gammal lokal på egendommen. Schyssta viner och ett par bubbel som imponerade lite. Bör även ligga ganska bra i linje med dina önskemål geografiskt.
 
Trådskapare
b_hammock

b_hammock

Medlem
Kan rekomendera https://www.fitz-ritter.de/de/ . Har varit där med jobbet för några år sedan, vi var ett större sällskap om ca 30 pers och det var inga problem. Var våra tyska kollegor från regionen som hade arrangerat detta och vi fick en schysst visning av produktionen o deras gamla källare följt av en bra provning och därefter middag som de hade fixat i en fin gammal lokal på egendommen. Schyssta viner och ett par bubbel som imponerade lite. Bör även ligga ganska bra i linje med dina önskemål geografiskt.

Tusen tack för förslaget! Jag ska höra med dem om de kan ta emot oss :)
 
Trådskapare
b_hammock

b_hammock

Medlem
Hej. Jag har ev några kontakter som kan hjälpa er..
Hur många personer rör det sig om? Hur lång restid från Frankfurt kan ni tänka er?

Hej! Tack vad snällt! Vi skulle nog vara ett gäng på ca 10st skulle jag tro..
Jag skulle nog vilja hålla mig inom 1h från Frankfurt. Skulle du säga att september är bra att åka? Är Oktober för sent? Vill ju att det ska vara behaglig temperatur och så :)
 

Kalle A

Medlem
Hej. Bad Durkheim ligger ca 1 timme från Frankfurt. Där känner jag Stephan på Hanewald-Schwerdt som gärna skulle ta mot er och ge er rundguidning och provsmakning. Där finns också ett B&B om ni önskar sova över. (Är dock inte säker på hur många sängplatser det har) Odlar Riesling och Spätburgunder/Pinot Noir, men också Weissburgunder, Sauvignon Blanc mm. (Ni bara måste få prova deras Herrenmorgen Riesling! Styrelsen i Munskänkarna var hemma hos mig för lite sedan och kommentarer som "den kan man nästan köra bil på" blev nämnt:). eftersom den hade så tydliga petroleum och gummi-toner) Stephan pratar bra engelska och är väldigt lättsam och trevlig så jag är säker på att ni skulle bli väl mottagna där. Säg till om det kan vara något så sätter jag er i kontakt för att kolla datum och detaljer. Detta är i Pfalz och ska ni hinna med fler besök så har ni en bra utgångspunkt härifrån. Nu är det lika tidig sommar där som här så de räknar med en väldigt tidig skörd i år. (Så förhoppningsvis ska det inte krocka med ert besök)
Men återkom om förslaget känns värt att kolla vidare på. Mina andra kontakter ligger lite längre än 1 timme från Frankfurt så detta är mitt bästa tips.
 
Last edited:
Toppen