Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Reseberättelser från Australien [utbrutna från annat ställe]

Mats

Gone todash....
Kom nyligen hem från en 5 veckors road trip i Australien med en campervan och när jag åkte var planen att dricka en herrans massa roliga viner där som man kunde rapportera om här men det blev till slut inte många flaskor druckna alls. Detta dels för att vin känns ganska dyrt där (minst +25% jmf SB på alla jag jämförde) men det kunde ju i och för sig kompenseras med ett stort och intressant utbud, så framförallt var det för att när det är 30-35° varmt och man bor i en campingbuss utan sådan lyx som AC är man inte direkt sugen på vin utan levern får nöja sig med stora mängder kall öl.

Det enda vinet som levererade riktigt riktigt bra var De Bortolis Noble One 2008. Reades ut för halva priset, ca 200 kr, och var god redan när den öppnades men efter att ha skumpat runt halvfull i campingbilens kylskåp i 3 veckor var det helt sanslöst gott! Hade stigit från ca 90 till ca 95-96 p. Fantastisk stark botrytis och en massa söta frukter som aprikos, persika mm. Bra sötma men ett bra sött vin måste ju ha ordentligt med syra för att balansera upp sötman och tyvärr tyvärr föll det här vinet där och med bättre syra hade det nog där och då legat på 98-99 p.
Noble.jpg


Sen är det ju klart, har man hängt på FW senaste åren och är i Australien finns det ju ett vin man måste prova och då menar jag inte Grange eller Hill of Grace utan självklart YTPN! Smakupplevelsen var väl som väntat ingen höjdare. PN smak men med en lite bitter och kemisk bismak. Otroligt lättdrucken lätt kyld, på två tömde vi flaskan på ca 20 min. Inget man någonsin köper igen men gav det 80 p för sin svalkande lättdruckenhets skull, men det är möjligt att den poängen var lite sockrad av platsen och situationen.
YTPN.jpg



Sen blev det några viner till som te.x. en smått vidrig Sparkling Shiraz (Hardy 202 Main Road) men dessa har jag i stort sett förträngt så nu sitter man här hemma och fryser i sin post-rese-depression och planerar för vart nästa resa ska gå, kanske någonstans som är mer gjort för vindrickning men samtidigt vill man ju inte missa värmen!
 

anders

Medlem
Eftersom Mats rapporterade från Australien så ska jag addera till den trendspaningen.
Fick tag på en biljett för 6000 spänn Zürich - Sydney tor med Qatar Airways. Bra pris.
Jag åkte dock inte runt som Mats utan höll mig till Sydneyområdet, närmare bestämt Manly, där jag bodde hos en polare så de fasta resekostnaderna var alltså minimala.
DSC_0568.JPG

Jag var dock "taktisk" då jag åkte i november innan det blev olidligt varmt och kunde därför dricka en hel del vin förutom bira.
hot in australia.jpg

Drygt två veckor blev det med några utfärder norr- och söderöver.
Generellt så måste jag uppvärdera de australiensiska vinerna riktigt rejält efter den här visiten.
Det produceras ytterst eleganta viner fast de verkar fortfarande svåra att få tag på utanför Australien.
Polaren känner vinmakaren på Freeman, en producent i Hilltops, så vi tog tåget i 4,5 timmar söderut och stannade över natten.
Det var allt annat än varmt kan jag lova så att producera eleganta viner här är inga problem.
Området är inte välkänt (hade du ärligt hört talas om det innan jag nu nämnde det) men har en enorm potential.
Freemans viner är riktigt, riktigt bra men vinkällaren är väldigt liten vilket innebär att de tyvärr säljer det mesta av sitt vin på bulk till stora producenter som Penfolds. Dock har de planer på att bygga en ny källare så vi håller tummarna för att de kommer att producera tillräckligt under egen etikett för att börja exportera. Notera att de använder typiskt italienska (!) druvor. De gör den enda rosé som jag någonsin har gett betyget "riktigt bra".
Ger onekligen en viss spänning att vandra runt i vingården samtidigt som vinmakaren berättar om när en brunorm (en av världens absolut giftigaste ormar) dök upp... Man tittar verkligen extra noga var man sätter fötterna...
Och så är där flugor till förbannelse! Och det är verkligen riktigt irriterande kryp, långt värre än de svenska husflugorna. Helt plötsligt förstår man varför man ser de här hattarna med korkar hängande i snören.
fly translantions.jpg

Så nästa gång ni avnjuter ett vin från Australien så skänk en tanke till alla de stackare som slavat för att sätta drickat på bordet.
Vi åkte också upp till Hunter Valley genom Wine Country Tours där en mycket kompetent gentleman guidar. Besök på två vinfirmor ingick.
Den ena, Hungerford Hill, fann jag ganska ointressant. Tyrrells å andra sidan har riktigt bra viner, i synnerhet de röda.
DSC_0447.JPG

I Sverige är det Carovin som är importör men efter vad jag kan se på hemsidan så tar de inte hem de bästa vinerna. Synd.
Sammanfattningsvis så håll ögonen öppna och ha lite tålamod för den här elegantare stilen på vinerna borde börja levereras till Europa så småningom.
För övrigt blev det naturligtvis en hel del besök på anständiga krogar.
Här följer några aptitretande bilder med tillhörande kommentarer:
DSC_0449.JPG

Här ser vi lunchen som jag hade framför mig efter besöket på Tyrrell's. Lite fläsk med tillbehör i all enkelhet. I glaset en sangiovese. Bra kombo. Restaurangen var Muse Kitchen, lillebror till Muse (japp, de har samma hemsida).
DSC_0468.JPG

Förrätten på Pilu at Freshwater: kingfish. Huvudrätten var helstekt griskulting, restaurangens paradrätt, väldigt rustik, väldigt läcker. Till griseknoen stod en cannonau (grenache) från Sardinien. Hur god som helst. Föga förvånande att de har ett bra vin från Sardinien då restaurangen är tungt influerad av sardisk matlagning.
DSC_0579.JPG

Signaturrätten på Tetsuya's: confit på havsforell. Som en vansinnigt elegant sashimi.
Det påstås att detta kan vara världens mest fotograferade maträtt och jag såg till att göra +1 på räknaren.
För att knyta tillbaka till tidigare i rapporten så ingick ett av de vita vinerna som jag provade provade på Tyrrell's i vinpaketet.
Dock. De hade mage att ta AUD 40 för ett glas helt vanlig Taittinger. Det motsvarar 260 pix det. Ingen bra måltid är komplett utan bubbel så nog fan köpte jag ett glas men jag måste säga att det priset har passerat anständighetens gräns.
Det var ett axplock av mina mateskapader.
Jag fick en guide av vinmakaren på Freeman över de 100 bästa restaurangerna i Australien och den var rejält utnyttjad under min tid down-under (restaurangerna ovan är alla nämnda i guiden).
 

Bouzy

Medlem
Även jag är precis hemkommen från Australien. Skulle ha åkt till Ayers Rock men fick vända halvvägs då de fick en störtskur som inträffar vart hundrade år. Vinmässigt blev det bara några besök i Adelaide Hills. Bland annat provade jag Ashton Hills Sparkling Shiraz som faktiskt var svinbra!

Köpte på mig rejäla mängder vin varav hälften dracks upp på plats och hälften fick följa med hem. Ett urval av det som surplades upp i 35-gradersvärmen:

15873437_10154868723097594_171838327741264999_n.jpg
 
Trådskapare
Mats

Mats

Gone todash....
Eftersom Mats rapporterade från Australien så ska jag addera till den trendspaningen.
Fick tag på en biljett för 6000 spänn Zürich - Sydney tor med Qatar Airways. Bra pris.
Jag åkte dock inte runt som Mats utan höll mig till Sydneyområdet, närmare bestämt Manly, där jag bodde hos en polare så de fasta resekostnaderna var alltså minimala.
Visa bifogad bild 9114
Jag var dock "taktisk" då jag åkte i november innan det blev olidligt varmt och kunde därför dricka en hel del vin förutom bira.
Visa bifogad bild 9115
Drygt två veckor blev det med några utfärder norr- och söderöver.
Generellt så måste jag uppvärdera de australiensiska vinerna riktigt rejält efter den här visiten.
Det produceras ytterst eleganta viner fast de verkar fortfarande svåra att få tag på utanför Australien.
Polaren känner vinmakaren på Freeman, en producent i Hilltops, så vi tog tåget i 4,5 timmar söderut och stannade över natten.
Det var allt annat än varmt kan jag lova så att producera eleganta viner här är inga problem.
Området är inte välkänt (hade du ärligt hört talas om det innan jag nu nämnde det) men har en enorm potential.
Freemans viner är riktigt, riktigt bra men vinkällaren är väldigt liten vilket innebär att de tyvärr säljer det mesta av sitt vin på bulk till stora producenter som Penfolds. Dock har de planer på att bygga en ny källare så vi håller tummarna för att de kommer att producera tillräckligt under egen etikett för att börja exportera. Notera att de använder typiskt italienska (!) druvor. De gör den enda rosé som jag någonsin har gett betyget "riktigt bra".
Ger onekligen en viss spänning att vandra runt i vingården samtidigt som vinmakaren berättar om när en brunorm (en av världens absolut giftigaste ormar) dök upp... Man tittar verkligen extra noga var man sätter fötterna...
Och så är där flugor till förbannelse! Och det är verkligen riktigt irriterande kryp, långt värre än de svenska husflugorna. Helt plötsligt förstår man varför man ser de här hattarna med korkar hängande i snören.
Visa bifogad bild 9116
Så nästa gång ni avnjuter ett vin från Australien så skänk en tanke till alla de stackare som slavat för att sätta drickat på bordet.
Vi åkte också upp till Hunter Valley genom Wine Country Tours där en mycket kompetent gentleman guidar. Besök på två vinfirmor ingick.
Den ena, Hungerford Hill, fann jag ganska ointressant. Tyrrells å andra sidan har riktigt bra viner, i synnerhet de röda.
Visa bifogad bild 9117
I Sverige är det Carovin som är importör men efter vad jag kan se på hemsidan så tar de inte hem de bästa vinerna. Synd.
Sammanfattningsvis så håll ögonen öppna och ha lite tålamod för den här elegantare stilen på vinerna borde börja levereras till Europa så småningom.
För övrigt blev det naturligtvis en hel del besök på anständiga krogar.
Här följer några aptitretande bilder med tillhörande kommentarer:
Visa bifogad bild 9118
Här ser vi lunchen som jag hade framför mig efter besöket på Tyrrell's. Lite fläsk med tillbehör i all enkelhet. I glaset en sangiovese. Bra kombo. Restaurangen var Muse Kitchen, lillebror till Muse (japp, de har samma hemsida).
Visa bifogad bild 9119
Förrätten på Pilu at Freshwater: kingfish. Huvudrätten var helstekt griskulting, restaurangens paradrätt, väldigt rustik, väldigt läcker. Till griseknoen stod en cannonau (grenache) från Sardinien. Hur god som helst. Föga förvånande att de har ett bra vin från Sardinien då restaurangen är tungt influerad av sardisk matlagning.
Visa bifogad bild 9120
Signaturrätten på Tetsuya's: confit på havsforell. Som en vansinnigt elegant sashimi.
Det påstås att detta kan vara världens mest fotograferade maträtt och jag såg till att göra +1 på räknaren.
För att knyta tillbaka till tidigare i rapporten så ingick ett av de vita vinerna som jag provade provade på Tyrrell's i vinpaketet.
Dock. De hade mage att ta AUD 40 för ett glas helt vanlig Taittinger. Det motsvarar 260 pix det. Ingen bra måltid är komplett utan bubbel så nog fan köpte jag ett glas men jag måste säga att det priset har passerat anständighetens gräns.
Det var ett axplock av mina mateskapader.
Jag fick en guide av vinmakaren på Freeman över de 100 bästa restaurangerna i Australien och den var rejält utnyttjad under min tid down-under (restaurangerna ovan är alla nämnda i guiden).

Jag kan av personlig erfarenhet lägga till en sak i din lista:

You know it´s HOT in Australia when:
21. När du råkar glömma springskorna ute på en cementplatta i solen någon timme så smälter limmet som håller fast sulorna så de lossnar!

Var tvungen att leka skomakare med superlim och silvertejp för att kunna fortsätta springa på morgnarna!
Skor.JPG
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag kan av personlig erfarenhet lägga till en sak i din lista:

You know it´s HOT in Australia when:
21. När du råkar glömma springskorna ute på en cementplatta i solen någon timme så smälter limmet som håller fast sulorna så de lossnar!

Var tvungen att leka skomakare med superlim och silvertejp för att kunna fortsätta springa på morgnarna!
Visa bifogad bild 9128
Det verkar i alla fall vara "comfy shoes"! ;)
 
Toppen