Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Restaurang Hantverket, Stockholm

thunberg

Flaskfantast
Administratör
I veckan besökte jag Hantverket i Stockholm med ett större sällskap från företaget jag jobbar för. Hantverket har en satt meny för sällskap över 6 personer så istället för en massa velande (och översättande, engelsktalande i gruppen) var det bara att luta sig tillbaka. Började med en ginbaserad drink som påminde mycket om en mojito blandad med glassen piggelin. Fräsh och lättsvept.

Till maten drack vi genomgående 1997 Domaine Chamonard Morgon Le Clos de Lys som trots sin ålder hade en hel del frukt, syra och dammiga tanniner kvar. Passade bäst till rotsellerin (se längre ner).
upload_2018-11-22_10-58-19.png


Första serveringen, en struva med vispad anklever och portvinssylt, täkt med parmesan. Svår att äta snyggt, struvan föll i bitar och det var fullt med smulor och onödigt kladd. Varför man valt att servera på en struva kan jag inte förstå, gjorde varken till eller från. I övrigt bra smaker.
upload_2018-11-22_11-2-51.png


En mycket vacker kyld soppa på gröna tomater och kålrabbi och sotad avokado med ett litet sting var fullkomligt lysande.
upload_2018-11-22_11-3-14.png


Så var även tredje serveringen, bakad rotselleri med konfiterad lök, hollandaisesås och brynt smör. Magiskt gott! Med vinet som jag nämnde tidigare blev det en underbar matchning mellan rotsellerins sötma, såsens fetma och vinets syrlighet.
upload_2018-11-22_11-3-40.png


Det kryddstekta reninnanlåret var perfekt stekt, mört och saftigt. Med på tallriken finns Karl-Johansvamp, knaprig grönkål, inkokt lök och en kräm på aubergine. Grönkålen kändes som ett onödigt tillägg, resten satt perfekt.
upload_2018-11-22_11-3-55.png


Den avslutande desserten änglamat med lingon kunde jag skippat. Oinspirerande och smakerna satt inte som de skulle. Sötman slog igenom och syrligheten i lingonen passade inte in.
upload_2018-11-22_11-4-13.png


På det stora hela en riktigt bra matupplevelse som jag kan rekommendera. Ett extra plus till servicen som var kvick, positiv och gav ett lugnt intryck. Ett återbesök är garanterat.
 

Attachments

  • upload_2018-11-22_10-54-49.png
    upload_2018-11-22_10-54-49.png
    351,4 KB · Visningar: 244

IsKr

Medlem
Måste säga att dina restaurangupplevelser är utomordentligt trevlig läsning. Det ger en annan känsla och flöde som man inte kan utläsa från tex White guide. Att du presenterar middagen från början till slut är säkert en bidragande orsak.

För mig som bor långt bort är det är det trevligt då jag inte själv kan besöka dessa ställen allt för ofta. Krogrecensioner i tidningar/nätet ger ofta en annan känsla som inte alltid avspeglar verkligheten. Nog för att allting färgas av skribenters preferanser och en del restaurangers dagsform.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Efter att ha läst recensionen här så var det också den senaste restaurangen jag hade i huvudet, så när jag fick frågan "Vart ska vi äta då?" så blev svaret "Hantverket skulle vara kul att testa". Så det blir ett besök där näst vecka :).
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Tack @thunberg och @Kevin L, utan era kommentarer hade jag inte hittat den här restaurangen.
Jag var där igår och är mycket nöjd med mitt besök! De hade verkligen lyckats bra med att sätta smakerna i sina rätter. Snabb och trevlig service. Lagom ljudnivå trots fullsatt. Kommer absolut att gå tillbaka!


1.JPG

Struva med vispad anklever, parmesan och portvin


2.JPG

Bläckfisk från västkusten med zucchini, chorizo, torkade oliver och lagrad fetaost



3.JPG

Friterad piggvar med blomkål och tryffelremoulad, citron och parmesan


4.JPG

Kryddstekt reninnanlår med aubergine, Karl-Johansvamp, grönkål och inkokt lök


5.JPG

Glasspinne med choklad, mint och pistagenötter
Nyfriterad munk med äppelglass, äppelkompott och mandel
 

Elvis

Medlem
Här är champagnerna du har att välja mellan:
IMG_4937.jpg

Här är rödvinet som vi drack (en 2008:a):
IMG_4938.jpg

Mycket bra. Kostade 1.200 kr, har jag för mig.
 

Elvis

Medlem
2004 Salon Clos de Mesnil ser ju intressant ut. Nytt vingårdsvin från Salon eller slattarna från Salon och Clos du Mesnil ? :rolleyes:

Fnissade också lite åt det. Samtidigt är det rätt bra pris med tanke på att 2007:an kostar 3999 kr på Systembolaget, så de är förlåtna tycker jag.
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Fnissade också lite åt det. Samtidigt är det rätt bra pris med tanke på att 2007:an kostar 3999 kr på Systembolaget, så de är förlåtna tycker jag.
Såg precis att priset höjts till 7500kr. Hyfsad prisökning på några år.
 
Toppen