Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Restauranger i Rom

mnor

Medlem
Har bekanta som skall till Rom som önskar tips på bra Guide Michelin eller White Guide restauranger i Rom. Tacksam för tips.
 

Alpha

Medlem
Nu pratar vi inte nödvändigtvis stjärnor, men när man talar om Rom så är det i mitt tycke inget som behövs om man uppskattar grym mat på fina råvaror. Uppskattar personligen mer det genuina i Rom. Är en kräsen själ som gillar mina stjärnor på rätt platser men var väldigt nöjd med nedan restauranger i sina olika stilar.

La Campana
, Roms äldsta restaurang och har drivits av samma familj sedan 1518. Köket är klassisk romersk mat och är ett favoritställe för många italienare. Maten är enkelt tillredd på fina råvaror och gammal italiensk kokkonst. Fantastisk pasta, bra vin. Här hänger de rutinerade.

Moma , en modern italienare som har moderna tolkningar av italienska rätter, typ fusion food. Inte extraordinärt men mat, vin, service och atmosfär var genomgående mycket bra. Fin lägstanivå och ett säkert kort.

Osteria Barberini, klassisk osteria. Det vill säga en plats som serverar vin och enkel men typisk genuin italiensk mat. Det är en liten restaurang med en skön ägarfamilj som är lätt att klicka med samt med fokus på lokala specialiteter och fina råvaror till bra priser. Berberini är dessutom kända för både svart och vit tryffel i sina rätter samt svamp i olika former. Fantastisk tryffelrisotto. Kom tillbaka hit en andra gång just för denna.

Ad Hoc , Fine Dining med erkänt bra mat och rätt mycket fokus på tryffel. Enorm vinlista samt härliga väggar fulla av viner att se ut över. Tips, googla och se efter själv. Lite kuriosa är att när man lämnar restaurangen så brukar man få med sig en flaska mousserande.

Lite övrigt är:

Da Gino - Blir inte mer lokalt & italienskt än såhär till lunch. Önskar vi hade sånt här i Stockholm.
Ristorante Renovatio La Soffitta - Småsunkigt men grym pizza nära Vatikanstaten.
Trimani - Vinshop med tillhörande vinbar.
Tropical Ice Gelateria - Kanske Roms bästa glass.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag börjar bli löjligt intresserad av att välja Spanien som resmål vid nästa utomlandsäventyr. Bra priser, massor av vinkultur och en hel del bra matställen. Älskar USA, men det är synd att säga att det är på grund av den usla matkulturen och de höga priserna. Spanien kan bli min nästa älskarinna har jag en känsla av! :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag börjar bli löjligt intresserad av att välja Spanien som resmål vid nästa utomlandsäventyr. Bra priser, massor av vinkultur och en hel del bra matställen. Älskar USA, men det är synd att säga att det är på grund av den usla matkulturen och de höga priserna. Spanien kan bli min nästa älskarinna har jag en känsla av! :)
Hur hamnade den posten under "Restauranger i Rom"? Inte för att det gör något men det känns som jag missat grunden till ditt inlägg. Förresten, när åker vi? ;)
 

Alpha

Medlem
Jag börjar bli löjligt intresserad av att välja Spanien som resmål vid nästa utomlandsäventyr. Bra priser, massor av vinkultur och en hel del bra matställen. Älskar USA, men det är synd att säga att det är på grund av den usla matkulturen och de höga priserna. Spanien kan bli min nästa älskarinna har jag en känsla av! :)

Om du inte varit i Baskien och San Sebastian så rekommenderas det verkligen framför "vanliga" Spanien. Sidra & pinchos!
 

Jos

Medlem
Pratar vi inte norra Spanien så tycker jag maten suger men i norra som sagt, sjukt bra mat.

Men Rom! Håller med föregående talare om att välja lokala bra kvarterskrogar. Var nyligen i Rom och struntade helt i Michelin och liknande utan käkade grymt bra på små oansenliga krogar.

Mesta och bästa är helt klart Trastevere även om bra krogar finns överallt.

Roma Sparita - ligger på Piazza di Santa Cecilia. Bra skit!

Da Enso - Liten oansenlig krog som levererar grym pasta som ligger nära ovan nämnda restaurang. Beställ Carbonara och kapitulera...

Da Settimio Trattoria - ligger lite off men som en italiensk polare sa, "si mangia da dio"... Väldigt oturistigt
 

Jos

Medlem
Är ni mitt i smeten och vill ha lite mer klass så kan jag rekommendera Casa Coppelle. Här sitter ni inne för deras coola inrednings skull och käkar franskt/italienskt. Bra vinlista, tog själv in Gaja Barbaresco på kvartsmagnum till bra pris här.
 
Toppen