Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Restauranger och inköp av vin

Karl

Medlem
Vilka regler gäller för restauranger. Får en restaurangägare köpa vin direkt från producent eller av utlänska vinhandlare? Eller är det också olagligt av någon anledning, skydda folkhälsan, skattemässiga skäl? Någon som vet?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vilka regler gäller för restauranger. Får en restaurangägare köpa vin direkt från producent eller av utlänska vinhandlare? Eller är det också olagligt av någon anledning, skydda folkhälsan, skattemässiga skäl? Någon som vet?
Så vitt jag vet så måste restauranger köpa av svenska importörer (svenskregistrerade), antingen via Systembolaget (som är importör) eller av någon annan. Men det finns nog andra som vet bättre här på sidan, typ @chambertin. Kan tänka mig att det främst handlar om skattemässiga skäl, dvs en kontroll att staten får sin "lejonpart". Men visst borde även en enskild restaurang kunna agera "importör" om all formalia tas om hand kan jag tänka mig.
 
Last edited:
Trådskapare
K

Karl

Medlem
Beroende av typ av serveringstillstånd, får de bara köpa av detaljhandelsbolaget och oftast även partihandel. Införsel är inte tillåten. ( http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20101622.htm)
Tack. Då vet jag. Vi pratade några stycken. En kompis funderade på severingstillstånd och vi funderade kring att köpa in vin till normala EU priser, särskilt vad gäller tysk riesling som generellt har väldigt stora påslag här i sverige. Men då är det alltså kört.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det är ju inget som hindrar att en person äger flera olika bolag och att bolagen sinsemellan gör upp affärer ibland.
 
Trådskapare
K

Karl

Medlem
Det är ju inget som hindrar att en person äger flera olika bolag och att bolagen sinsemellan gör upp affärer ibland.
Ja. Man måste alltså hitta en producent som inte redan har en svensk importör. Då behöver man väl inte betala systembolagets obligatoriska oslagbar på 19% eller vad det nu är?
 

kayaker

Cyklist
Tack. Då vet jag. Vi pratade några stycken. En kompis funderade på severingstillstånd och vi funderade kring att köpa in vin till normala EU priser, särskilt vad gäller tysk riesling som generellt har väldigt stora påslag här i sverige. Men då är det alltså kört.
Det tror jag inte. Jag vet restauranger som har utländska leverantörer. Om man vill ha en vinlista av rang går det inte att låta sig begränsas av "vanliga" svenska importörer.
 

sunqan

Vinös
Det tror jag inte. Jag vet restauranger som har utländska leverantörer. Om man vill ha en vinlista av rang går det inte att låta sig begränsas av "vanliga" svenska importörer.
Som sagt. Alkohollagen är tydlig på den punkten - en restaurang med serveringstillstånd får bara köpa alkohol från partihandlare eller detaljistbolaget... och får inte importera själva. (Kap 8 par13 resp 4:4)
Däremot finns det utländska företag som är partihandlare i Sverige :) theis och suenson från danmark t.ex. och sen kan man ju alltid bli partihandlare också...
 

sunqan

Vinös
Ja. Man måste alltså hitta en producent som inte redan har en svensk importör. Då behöver man väl inte betala systembolagets obligatoriska oslagbar på 19% eller vad det nu är?

Man betalar bara systembolaget om man handlar via dem :)
Sen är parallellimport ok inom EU (sedan kan övriga ha synpunkter...), så man kan importera DRC och sälja till sin restaurang..
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ärligt talat, när det gäller svensk alkohollagstiftning ska man inte förvänta sig att det finns någon logik. Det går absolut inte att försöka tillämpa sunt förnuft inom detta område för att lista ut hur saker står till. Sedan motboken avskaffades 1955 har de flesta liberaliseringar som trots allt skett, enbart blivit av på grund av en anpassning till EU:s inre marknad och inte på grund av att svenska politiker tyckt att svenska konsumenter och näringsidkare ska ha mer frihet, eller trott att svenskar kan hantera mer frihet. På alkoholområdet är svensken i grunden omyndigförklarad av en härlig allians av politiker, folkhälsobyråkrater och dito forskare, nykterhetsrörelse och Systembolaget.

Därför har vi den klart ologiska situationen att:
(1) restauranger med serveringstillstånd får köpa direkt från svenska importörer, men enskilda konsumenter får inte göra det. (Eller annorlunda uttryckt, svenska importörer får sälja direkt till restauranger med serveringstillstånd, men inte direkt till enskilda konsumenter.)
(2) privatpersoner får köpa direkt från säljare i andra EU-läder, förutsatt att det är för eget bruk och att svensk alkoholskatt betals, men restauranger får inte göra det.
Så yrkesmässiga köpare har en typ av frihet, medan privatpersoner har en annan typ av frihet, som inte överlappar.

Varför ser det då ut så? Jo, inför EU-inträdet 1995 var Sverige tvunget att avskaffa monopolen på tillverkning, import och partihandel med alkoholdrycker, medan det statliga monopolet på detaljhandel blev kvar. Detta förklarar situationen (1).
Sedan kom Rosengrendomen från EU-domstolen 2007 som gjorde det möjligt med distanshandel med alkohol från annat EU-land för svenska konsumenter, men p.g.a. den tidigare Joustra-domen måste man betala svensk alkoholskatt.
När alkohollagen ändrades 2008 för att ta hänsyn till Rosengrendomen, hade de svenska politikerna mycket väl kunnat göra det möjligt även för restauranger att köpa direkt från annat EU-land, men det gjorde de inte. De införde bara minsta möjliga ändringar som de tvingades till.

Man kan förstås spekulera i om förbudet skulle stå sig i EU-domstolen. Det officiella svenska svaret är säkert att restauranger bara behöver registrera sig för partihandel för att själva kunna köpa från annat land, så att detta ska ses som en formalitet som måste följas för att säkerställa skatteuppbörden snarare än ett förbud.
 

sunqan

Vinös
Problemet och fördelen med vagt eller otydlig formulerade lagar är att det inte är avgjort innan högsta instans sagt sitt. I fallet med alkohollagstiftningen är det väl eu-domstolen som ska tycka till. Nackdelen är att det kan bli dyrt...
 
Toppen