Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Restauranger som inte tar 4ggr pengarna på vinerna

Pontus

Medlem
Ok, tänkte så här:
antag att vi har en restaurang dit gästerna primärt kommer för att äta (inte en bar). Då kan vi anta att konsumtionen av vin per gäst är relativt konstant oavsett pris, typ en ½ flaska per person. Mitt exempel är baserat på att restaurangen säljer 100 flaskor per kväll och har 2000 i lager (har ingen koll på om detta är rimligt). Med ett fast kronpåslag på 400:- blir intäkten 40000:-/kväll eller 800000:- i månaden om man har öppet 20 dagar. Detta är oavsett om vinet kostar 100:- eller 1000:- i inköp. Alla andra kostnader: vinkällare, inventarier, personal etc, är oberoende av inköpspriset på vinet. Det enda som skiljer är kapitalkostnaden. Om restaurangen väljer att bara sälja viner som kostar 1000:- kronor i inköp blir lagervärdet 2 miljoner i det här exemplet. Med en alternativ avkastning på 4 % blir kapitalkostnaden 2000000 x 0,04 /12 = 6700:- per månad. Med bara 100 kronorsviner blir den 670:-. Med 1000 kronorsviner är kapitalkostnaden för lagret mindre än 1% av intäkten för vinförsäljningen per månad. Skillnaden att lagra 1000 kronorsviner jämfört med 100 kronors blir 3 kronor i månaden i kapital, med tanke på att förtjänsten var 400:- så är detta ganska lite.
Kolla gärna mina antaganden och beräkningar - kan mycket väl ha tänkt fel.
Kostnaden att försäkra är kanske inte så jättehög, men troligen ändå relevant i ditt exempel?
 

Jos

Medlem
Görvälns Slott, - mycket bra mat och rejält över mina förväntningar. Bra vinlista men spretig vad gäller pris, - en del saker väldigt humant prissatta. Salon -97 2995, Savart Dame de Cour -12 1300 och alla tre LaLaLa -07 för 2995 styck måste ju ändå vara billigt.

Arnaud Ente Meursault för 1100 och 2200 för Magnum var ju också oerhört sympatiskt. Tror jag pröjsat 1200 för en BB på annan finkrog i ett svagt ögonblick...
 

Ekdahl

Medlem
Firar påsk hos svärföräldrarna i Torekov och smet iväg till Torekov Hotell igår för en bit mat och vin.

Beställde in Gérard Bertrand La Forge 2011 bestående av Carignan och lite Syrah. Mycket härliga aromer och ett tillgängligt vin. Typ 90-91 p.

Det fina i kråksången, vinet kostade 795 kr. Priset på systemet är 457 kr. Inte ens 2 gånger och endast påslag på mindre än 350 kr. Och de verkar generellt ha ett påslag på 300-400 kr oavsett vin. Det applåderar jag!
IMG_3163.JPG
 
La-la-la
Visa bifogad bild 9819
Eller åtminstone La-la...
Var kan man dricka ett glas Guigal La Turque eller La Mouline för under femhunkan? På ICA såklart :)
Närmare bestämt ICA Kvantum i Liljeholmen. Var bara på shoppingrunda med bil och allt, men en annan gång kanske.

Var där för några veckor sedan. Riktigt bra priser. Drack bl.a.:
Mauro Veglio Barolo Castelletto 2010 (120kr 10cl)
Borgongno Barolo Liste 2010 (120kr 10cl)
IMG_3229.PNG
 

Rexel

Medlem
Besökte Bjertorp Slott i helgen, riktigt trevligt ställe med god mat och några rariteter i vinkällaren. ex 1990 Romaneé St Vivant för 7455 pix.
2 flaskor fanns, en kvar då jag övertygade övriga i sällskapet, detta är ett bra tillfälle att prova något som ni troligtvis aldrig kommer att dricka igen:) Tog inga noteringar utan njöt, riktig god och framförallt var det längden som vinet dröjde sig kvar i munnen som jag noterade! I stunden där och då tänkte jag 94-95 P
Fotade vinlistan, så lite bilder för den som vill förkorva sig;)
1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg 5.jpg 6.jpg
 
Toppen