Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Resveratrol - en källa till föryngring

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag visste väl att mitt intresse för rött vin i synnerhet var en källa till extremt goda hälsoeffekter. Min fru uttryckte i veckan att hon inte märkt att jag åldrats under de 12 år vi känt varandra och ikväll upptäckte hon varför. Det är Resveratrol - denna undergörande substans som har hållit mig ung:rolleyes:
Allt enligt "The French Paradox":D

Läs och begrunda http://www.doktorn.com/artikel/resveratrol-bluff-eller-verklighet
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vill minnas att det är ganska små mängder resveratrol man får i sig från (röd)vin och om man skulle dricka sådana mängder att molekylen verkligen gjorde nämnvärd nytta som antioxidant hade vi troligtvis behövt dricka mer än vad som anses måttligt och nyttigt.

Men vi vinos vill ju alltid hitta ett extra skäl att poppa visserligen, så kanske borde jag knipa...:tystad:
 
Trådskapare
petterkalle

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Vill minnas att det är ganska små mängder resveratrol man trots allt får i sig från (röd)vin och om man skulle dricka sådana mängder att molekylen verkligen gjorde nämnvärd nytta som antioxidant hade vi troligtvis behövt dricka mer än vad som anses måttligt och nyttigt.

Men vi vinos vill ju alltid hitta ett extra skäl att poppa visserligen, så kanske borde jag knipa...:tystad:
Nu vet de ju inte hur mycket som egentligen behövs? Och teorin om att det skall administreras via munslemhinnan stämmer ju perfekt med mitt vindrickande (behåller ofta vinet länge i munnen:p). För övrigt har jag inte börjat att tappa hår heller:)
Knip du! I´m a believer :D
 

LarsW

Medlem
Huff... nu ska man alltså dricka rödvin för att bli yngre i tillägg till det man dricker för att motverka blodproppar och hjärtinfarkt och det vita vin man dricker för att sänka kolesterolen och inte få diabetes och gin-å-tonicen för att inte få malaria och champagnen man dricker för att den är godast...

Nån som vet nåt gott att dricka för att motverka skrumplever för jag lär behöva det om jag ska hålla mig frisk på sådana mediciner.:confused:
 
Trådskapare
petterkalle

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Huff... nu ska man alltså dricka rödvin för att bli yngre i tillägg till det man dricker för att motverka blodproppar och hjärtinfarkt och det vita vin man dricker för att sänka kolesterolen och inte få diabetes och gin-å-tonicen för att inte få malaria och champagnen man dricker för att den är godast...

Nån som vet nåt gott att dricka för att motverka skrumplever för jag lär behöva det om jag ska hålla mig frisk på sådana mediciner.:confused:
Visst är det kul med vetenskap! Visserligen är jag skolad i att kritiskt granska men när det interfererar med det egna intresset så blir kritiken ytterst ytlig:rolleyes: Även om jag huserar på medicinens bakgård så kan jag säkert vara behjälplig till att hitta boten mot levercirros. Är du säker på att det inte är Champagne? Inte kan den bara vara berättigad för att den är god....;) ...bubblorna har säkert en läkande egenskap?
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Visst är det kul med vetenskap! Visserligen är jag skolad i att kritiskt granska men när det interfererar med det egna intresset så blir kritiken ytterst ytlig:rolleyes: Även om jag huserar på medicinens bakgård så kan jag säkert vara behjälplig till att hitta boten mot levercirros. Är du säker på att det inte är Champagne? Inte kan den bara vara berättigad för att den är god....;) ...bubblorna har säkert en läkande egenskap.

Ja men ser man på!
https://ohmansmatovin.com/2009/08/13/skrumplever/

Liksom du har jag i 6 år blivit drillad i att granska källor kritiskt men denna ser ju helt legitim ut för mig! :D

Nu får jag se till att säkra några Diebolts i morra så är levern tryggad!
 
Trådskapare
petterkalle

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Toppen