Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rhone 2015, 2016, 2017 och 2018 "de fyra musketörerna"

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Som Rhone-freak undrar jag vilken taktik ni andra "Rhone-lovers" och andra "normala" finewines-frekventerare har angående den nu helt makalösa bra årgångsföljden 15,16,17 och 18? Kom med synpunkter, mer fakta.....allt!
En lätt beskrivning av årgångarna:
2015 Norra Rhone: Bästa årgången på 55 år enligt Guigal. Betyg mellan 96-99 av div gurus. Jämförs med -61, -90 och -10. Tanninrik. Måste lagras. Varm. Hög alkohol. Risk för överextraktion.
Min taktik: Köp ganska mkt bra CR, CH och SJ! Köpa på mig några lite bättre Cote-Rotie och Hermitage när de släpps. Dricker redan de lägre prisklasserna. Fn ca 9% av mina viner.
2015 Södra Rhone: Jämförs med 2007. Betyg mellan 92-97 av div gurus. Hög alkoholhalt. Mognar långsamt -måste ligga länge.
Min taktik: Endast enstaka flaskor lite bättre CdP o Gigondas som får ligga ca 8-10+ år. Troligen inget mer köp. Fn ca 2% av källaren
2016 Norra Rhone: Kallare än -15. Lägre alkohol. Hermitage låg skörd. 92-97 av div gurus. Mognar tidigt - dricks innan både -15 och -17
Min taktik: Köpa några bättre flaskor när de släpps - alla kategorier. Fn 1% av källaren.
2016 Södra Rhone: Exceptionell årgång. Bättre än -90. Kan drickas unga men med rejäl lagringspotential. 97-99 av div gurus. Nästan alla producenter gjorde bra vin både röda och vita.
Min taktik: Köpa så mkt jag får plats med i alla prisklasser från Gigondas och CdP. Fn 16% av källaren men räknar med en nästan fördubbling.
Kan börja att dricka redan om bara ett par år...några får ligga 10+
2017 Norra Rhone: Bra år. Torka gav små druvor med mkt koncentration och mkt tanniner. Jfr med -10. Måste ligga länge. 95-97 från div gurus. Saint Joseph tydligen speciellt bra? Mogna och fruktiga men inte syltiga viner. Vita sämre än röda.
Min taktik: Köpa lite Saint Joseph och några (inte många) bättre Cote-Rotie och Hermitage som får ligga. 0% i källaren
2017 Södra Rhone: Små koncentrerade druvor. Mer tanniner och mindre alkohol än -15. Skall ligga länge! Stor variation bland producenterna. 94-97 från div gurus. Röda bättre än vita.
Min taktik: Sortera väl bland producenterna och köpa några bättre Gigondas och CdP som får ligga. Fn 0,5% av källaren
2018 Hela Rhone: Svårt att sia om ännu men det verkar bli ytterligare en exceptionell årgång i både norr och söder?
Min taktik: Ingen ännu
 

LeChat

Medlem
2015 NR: Köpt mycket. Har någon, några kvar att köpa.
2015 SR: Köp ganska många. I princip färdig köpt tror jag.
2016 NR: Köpt en del, inte så mycket. Blir säkert något mer men inga mängder. (Beställde 6 st Alain Graillot CH 2016 senast idag, glömde köpa i december.;))
2016 SR: Köpt ganska många redan och kommer köpa betydligt fler!

2017 och 2018 har jag inte börjat fundera över ännu. Jag har fullt upp med 2015 och 2016 från både Frankrike och Italien.:)
 
Trådskapare
petterkalle

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2017 och 2018 har jag inte börjat fundera över ännu. Jag har fullt upp med 2015 och 2016 från både Frankrike och Italien.:)
Tur att man inte har Italien att fundera över också ;) ...men kanske Spanien:rolleyes:
 
Jag besökte norra Rhone sommaren 2017 då de flesta av producenterna kom ut med sina 2015 så har bunkrat upp med det jag behöver. I somras besökte jag södra Rhone och kom över en hel del 2016. Ett fåtal av producenterna hade fortfarande inte släppt 2016 så blev en del 2015 också. Jag kan bara instämma i hyllningskören om SR och 2016, alla puzzelbitar verkar ha fallit på plats. Båda resorna skedde med bil och man kan väl säga att den var vällastad på vägen hem. Jag känner mig någorlunda klar med dessa båda årgångarna.

Gällande 2017 och SR fick jag samma bild som @petterkalle ovan efter att ha pratat med producenterna. Mindre skörd med de druvor de fick ut höll hög kvalite. Kommer nog dock prioritera andra regioner överlag framöver (även om jag gillar både SR och NR).
 

Tristan

Medlem
Kul tråd!
Har haft mycket Châteauneuf-du-Pape som köpfokus på sistonde, mycket tack vare @LeChat's förträffliga smakpreferenser här men också då en s.k. Parker till flickvän gladeligen uppmuntrar till dessa inköp. Schysst att slippa långlagra allt så främst 2016, vilket dock tyvärr verkar medföra rejäla prishöjningar på sina håll och hela hundringar ibland så ett gäng 2015 har det också blivit.

Btw, har någon kanske koll på när Pegau (Cuvée Réservée) kan tänkas dyka upp på bolis igen?
 

Pontus

Medlem
Definitivt köpa en del från SR 16. Pegau, Clos des Papes och Vieilles Julienne i första hand. Chateau des Tour om jag kommer åt dem, men det är några år kvar till 16 släpps. Lalala från 15 vill jag gärna ha och njuta av på min ålders höst. I övrigt inväntar jag nog 2017.
 

Vinocognito

Medlem
Norra Rhone 2015 och Södra Rhone 2016 är fantastiska!
När det gäller 2017 så tror jag att södra kommer att bli mycket bra. Varför inte prova Dom de Pasquiers enkla Plan de Dieu 2017 som en förtest på vad årgången kan leverera. Koncentrerat och väldigt gott för det blygsamma priset 119!
När det gäller 2018 så tror/vet jag att det blir en mycket liten volym i södra Rhone. Producenter som har någon form av ekocert och därför inte fick bespruta, har fått en skörd som är mycket liten, ibland under 20% av en normalskörd!
 
Toppen