Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rhôneprovning i Stockholm 29/1 – med vinmakare på plats

Terroirviner

Leverantör
Den 29/1-2016 håller jag en vinprovning med Rhônetema i Stockholm, endast för inbjudna gäster.

För att få inbjudan räcker det att anmäla sig till mejllistan på www.terroirviner.com. Jag mejlar inbjudan med detaljerad information.

I provningen presenteras viner från 2 producenter: Domaine de la Chapelle (Gadagne) och Domaine Les Chênes Blancs (Gigondas), + en eventuell överraskning.

Sylvain Boussier från Domaine de la Chapelle kommer att närvara vid provningen. Ett utsökt tillfälle för gästerna att samtala direkt med vinmakaren och få veta mer om vingården och vinerna.

287a9474-ab58-4bbc-a0d6-93ac9db724fd.jpg

Sylvain Boussier från Domaine de la Chapelle, Châteauneuf-de-Gadagne

Gadagne (15 km utanför Avignon) har "Villages"-status i Côtes-du-Rhône sedan 2012, ett erkännande av terroirens kvalitet i byn. Domaine de la Chapelle omfattar 8 ha och producerar drygt 10.000 buteljer per år genom hantverksmässiga metoder. Ett varmt klimat och mycket låga skördeuttag på 30 hl/ha ger koncentrerade, fylliga röda viner. Vingården utmärker sig även genom sitt rosévin.

Den andra vingården, Domaine Les Chênes Blancs i Gigondas, är mitt senaste fynd. Clément Roux driver Domaine Les Chênes Blancs på totalt 12 ha tillsammans med pappa Jean. En del av vingårdens produktion säljs i bulk, medan det bästa druvmaterialet används för att göra det egna vinet. Vinet uppfostras i minst 18 månader varav 9 månader på ekfat. Ca 5300 buteljer produceras per år. Vinet får regelbundet mycket höga betyg av Wine Advocate.

Gå med i mejllistan på www.terroirviner.com (startsidan) för att få inbjudan till provningen!

Mvh / Philippe
 
Toppen