Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Riesling utan petroleum efterlyses

chambertin

Medlem
Riseling från övre delen av Mosel (från Trier, Ruwer och uppströms i Mosel samt Saar) brukar väldigt sällan ha markerade petroleumtoner utan mer betoning på krusbär,äpple, päron m.m. Dessutom mognar dom ju infernaliskt långsamt. Dock är ju många av de bästa ofta med en dos restsötma och av Kabinett, Spätlese eller Auslese-kvalitet (inget fel i det dock för mig som gärna dricker en Kabinett eller Spätlese till skaldjuren eller fisken :) ).
Bra exempel finns i flera av vinerna från Weingut Karthäuserhof (Ruwer). Har inte provat deras torra viner dock.
Andra bra domäner från övre Mosel är t.ex:
  • Maximin Grünhäuser
  • Reichsgraf von Kesselstatt
  • Bischöfliche Weingüter Trier
m.fl
Sen har jag också fått för mig att många Pfalz-viner inte har så markerad petroleumkaraktär.
Prova t.ex Von Winning Win Win (http://www.systembolaget.se/79394) och se vad du tycker om den.
 

vininfo.nu

Medlem
Enligt en av referenserna i den utmärkta AWRI artikeln som @Matlen länkade till finns en referens till en annan studie där man dels visar att halten av petroleumsubstansen TDN i var och varannat vin gjort på Riesling innehåller mer än detektionsgränsen (där hälften av panelister känner karaktären) och att detta också innebär att mer än häften av oss dödliga borde känna petroleumkaraktären i dom allra flesta av dom rieslingviner vi dricker. Nu är den aktuella artikeln visserligen baserad på amerikanska viner, men även AWRI artikeln påvisar att generellt så innehåller även alla australiska viner ämnet i halter över den sk detektionsgränsen. Men visst undertecknad känner inte petroleum i alla riesling själv.

Med detta sagt så kanske ni som inte gillar petroleum helt enkelt borde välja bort riesling... Själv njuter jag just nu av ett glas S.A. Prum Wehlener Sonnenuhr 2002 Riesling Kabinett Trocken. En riktig "gudagod" diesling!!!

image.jpg
 

Terroirviner

Leverantör
Hittar man lika mycket petroleum i Alsace tycker ni? De få gånger jag druckit några finare expemplar av den franska sidan av Tyskland (eller tyska delen av frankrike) så har jag aldrig känt de tonerna. Detta var yngre viner.

Naturligtvis kan det finnas Riesling från Alsace med petroleumtoner. Men det är inte någonting alltför framträdande eller dominerande. De riktigt bra vinerna karaktäriseras snarare av mineraltoner som kalk eller flinta, och kanderad citrus. Detta är mer representativt och mer vanligt än diesel. Baserar detta på egen erfarenhet samt det jag har hört av andra.
 
Trådskapare
Per Stade

Per Stade

Lege artis
Sen har jag också fått för mig att många Pfalz-viner inte har så markerad petroleumkaraktär.
Prova t.ex Von Winning Win Win (http://www.systembolaget.se/79394) och se vad du tycker om den.

Piglördag idag, så jag smet in på bolaget och köpte en flaska Von Winning. När jag såg den kom jag ihåg att vi köpte flera lådor av ett vin, gjort av något kooperativ i Deidesheim om jag minns rätt, för kanske tio år sedan. På den tiden hade jag lådorna i garaget och en morgon när jag kom ut så stod garagdörren på glänt och den sista lådan var försvunnen.
Tillbaka till nutiden, den fiskande grannen kom förbi med två kilo kräftor, som vi beställt och sedan med ett par kilo räkor, som han hade fått över och undrade om vi ville ha. Han hade för mycket och tyckte det var synd att slänga räkorna och jag kunde inte annat än hålla med honom.
Win Win har definitivt ingen dieseldoft, bra syra och kändes nästan lite spritsig på tungan. Klart ungt och fräscht vin, som även hustrun gillade.
Inte illa, som pigan sa.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu bara MÅSTE jag öppna något riktigt dieseldoftande tüskt snart, annars kommer jag slå knut på mig själv i ren abstinensdesperation.
I Australien anses petrokemi = vaska vad gäller inhemska Rieslingar. Accepteras dock hos importer. Rationanalen lyder att: eftersom den australiska jorden ger MER petrokem-potential än ngn annan jord, och petrokemin utvecklas och multiplyas över åren, så är det alltid och enbart = dåligt... (För mycket av det goda kan ju vara . . . alldeles underbart!)

Personligen sniffar jag gärna i mig dessa dofter. Och de senaste 15 åren har jag tex bara druckit Mosel Riesling från 1976 (över Spätlese) som HAFT detta karaktärsdrag, ingen som varit utan...

Varför skulle man vilja ha dem UTAN?

...blir ju lite som att önska sig Rioja utan ekfat, Bdx utan tanniner, Oz Shiraz utan extraktion och Beaujolais utan meningslöshet... Och det skulle ju vara enbart kontraproduktivt. Eller?
 
Trådskapare
Per Stade

Per Stade

Lege artis
Nu bara MÅSTE jag öppna något riktigt dieseldoftande tüskt snart,

Varför skulle man vilja ha dem UTAN?

...blir ju lite som att önska sig Rioja utan ekfat, Bdx utan tanniner, Oz Shiraz utan extraktion och Beaujolais utan meningslöshet... Och det skulle ju vara enbart kontraproduktivt. Eller?

Eller surströmming, som inte luktar som ett jäsande utedass. :confused:
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Riesling från Alsace var mitt favorit när jag var riktigt ung (förra årtusendet), men
har försvunnit från min horisont under mina utforskningar av chardonnay från
Chablis och Champagne.
Senast jag provade riesling (för några veckor sedan) doftade det som när jag sticker
ner näsan i påfyllningshålet på bilen (en dieselbil) och det smakade symaskinsolja.
Tipsa mig gärna om någon riesling, som inte doftar och smakar på det sättet så
ska jag gärna prova igen.
Drack 2013 A.Christmann Königsbacher Ölberg Reisling trocken (92509) nyligen. En riktigt trevlig Riesling trots att den saknar all typ av petroleumkaraktär. Härlig nerv och elektrisk syra. Inte överdrivet komplext. Mycket nöje!
 
Toppen