Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rieslingtips 100-160 kr

rs14

Medlem
Behöver lite tips och råd och jag vet ju att ni här är duktiga på sådant :) Som rubriken lyder, tips på bra riesling (torr) inom prisintervall 100-160 kr (men någon tia hit och dit kvittar).
 

Larseman

Medlem
Behöver lite tips och råd och jag vet ju att ni här är duktiga på sådant :) Som rubriken lyder, tips på bra riesling (torr) inom prisintervall 100-160 kr (men någon tia hit och dit kvittar).
Systembolaget? Beställningssortimentet? Andra kanaler?
 
Trådskapare
R

rs14

Medlem
Okej. En hundring hit eller dit då. Bara det är bra grejor. Systembolaget främst, gärna BS men är såklart öppen för andra kanaler också.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Okej. En hundring hit eller dit då. Bara det är bra grejor. Systembolaget främst, gärna BS men är såklart öppen för andra kanaler också.
Jag skulle också gärna prova något vettigt så bra ämne.
 

chambertin

Medlem
Det mesta från von Winning är bra och det finns viner i ditt prisintervall.
Katarina Wechsler är en annan favorit men då får du vända dig till Atomwine eller www.gute-weine.de.
Hennes Riesling Westhofener kostar 12,5€ och är väldigt bra. Kanske lite väl ung ännu men kommer att bli bra med 2-3 år på rygg.
 

kayaker

Cyklist
  • Dr Bürklin-Wolf Wachenheimer Riesling Trocken 2014. Om du hittar 2012:an så kan du glatt köpa en pall. Den är makalöst bra för sitt pris.
  • Von Winning Deidesheimer Paradiesgarten Riesling Trocken 2014
  • Wittmann Riesling Trocken 2014
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Okej, någon tia eller flera kanske i det här fallet... eller ja...
2014 Georg Breuer Terra Montosa Riesling är ett vin som jag tycker håller hög klass och är en bra representant för Rheingau-riesling i den lägre prisnivån!

Måste även slå ett slag för det tasmanska vinet 2013 Joseph Chromy Riesling som är ett riktigt trevligt sällskapsvin för sitt pris. Jag har ett större antal hemma som jag alltid känner att jag kan ta till när det behövs något lättsamt samtalsvin, så det borde passa perfekt in i det spann av pris du önskar!
 
Trådskapare
R

rs14

Medlem
Tusen tack alla! Har länge varit sugen på att testa att beställa från Atomwine så det får nog bli en beställning inom kort.

"Wachenheimer" från Bürklin gillar jag väldigt mycket. Det är så jag vill att riesling ska smaka så den kan helt klart få stå som referens.
 
Tusen tack alla! Har länge varit sugen på att testa att beställa från Atomwine så det får nog bli en beställning inom kort.

"Wachenheimer" från Bürklin gillar jag väldigt mycket. Det är så jag vill att riesling ska smaka så den kan helt klart få stå som referens.
Beställde precis Keller riesling 'von der fels' 2014 från Atomwine. 139 DKK. Har aldrig gjort mig besviken. Om jag inte missminner mig är det nedklassificerad frukt från det som annars hamnar i morstein och Nierstein.

Från den fantastiska tyska rieslingårgången 2014 kan jag också tipsa om hela sortimentet från Leitz, även om det kanske är mer allmän kunskap än tips. Den årgången har de slagit ut från bollparken, kan rekommendera allt (har inte testat den allra billigaste, dragonstone, dock) i den prisklass du satt har de ju ffa magic mountain (ej på bolaget tror jag) men de har ju också t ex eins zwei dry för 99 sek på bolaget. Den var riktigt prisvärd, och jag brukar annars ofta tycka att den är litet för enkel.

Köpte också några litet dyrare 2014 riesling från keller o Leitz när jag ändå skulle ha ett storpack fån atomwine, men då har vi spräckt taket för denna tråd med råge.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det mesta från von Winning är bra och det finns viner i ditt prisintervall.
Katarina Wechsler är en annan favorit men då får du vända dig till Atomwine eller www.gute-weine.de.
Hennes Riesling Westhofener kostar 12,5€ och är väldigt bra. Kanske lite väl ung ännu men kommer att bli bra med 2-3 år på rygg.
Blev inspirerad och plockade upp 2014 von Winning Deidesheimer Kalkofen Riesling Großes Gewächs som skall avnjutas till lite getost i eftermiddag. Tänkte tagit Wittman men det kändes lite dyrt att ha som smuttevin. :)

image.jpeg
 

Johan_L

Medlem
Torra tyska Rieslingviner ligger högt upp på min favoritlista när det kommer till vitt vin.
Georg Breuer, Keller, Von Winning och Leitz brukar leverera bra, från de lite enklare och sen uppåt i prislägena.
Nu när det snart är sparrissäsong måste man ladda med bra Riesling i kylen. :)
 

Johan_L

Medlem
Jag som gillar tysk Riesling tycker det är skoj att många tips här i tråden rör just tysk Riesling. Men nyfiken som man är vore det skoj om någon duktig forummedlem kunde tipsa om bra Riesling från exempelvis Alsace eller Österrike. Det är alltid kul att vidga sina vyer. :)
 

Larseman

Medlem
Jag som gillar tysk Riesling tycker det är skoj att många tips här i tråden rör just tysk Riesling. Men nyfiken som man är vore det skoj om någon duktig forummedlem kunde tipsa om bra Riesling från exempelvis Alsace eller Österrike. Det är alltid kul att vidga sina vyer. :)
Eller varför inte Australien :)
Jim Barry Riesling The Lodge Hill ligger strax över budget men är ständigt bra. Har druckit 2013, 2014 och så sent som idag 2015. Mineral, tropisk frukt, blodgrape, massor med syra men samtidigt fruktsöt. 2014 hade också lite sköna petroleumtoner som 2015 saknar. Men gott likafullt!
 
Jag som gillar tysk Riesling tycker det är skoj att många tips här i tråden rör just tysk Riesling. Men nyfiken som man är vore det skoj om någon duktig forummedlem kunde tipsa om bra Riesling från exempelvis Alsace eller Österrike. Det är alltid kul att vidga sina vyer. :)

Från Österrikiska vinvärldens nya power-couple: https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/pichler-krutzler-9914401
Har bara druckit deras instegs-grüner veltliner men om de är lika bra på riesling, vilket det finns skäl att anta, är detta högintressant.
 
Toppen