Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rimlig prissättning Restaurang

Fixfred

Medlem
Hittade inte någon tråd som passade sig bra så blev att starta en ny.
Vad tycker ni är rimligt påslag på vin på restaurang. Motivera gärna!
Pris för varmrätt ligger mellan 250-400kr ( för att få en bild av vilken typ av restaurang.

Exempel vad skulle ni sätta för pris på följande vin:
2017 Lucien le moine Vosne-Romanée 1 Cru Aux Malconsorts ( inpris 1775kr exmoms)
Louis roederer Brut rosé 2013 (inpris 403kr ex moms)
Châteauneuf-du-Pape 2016 vidal fleury (inpris 295k exmoms)
Pere et Fils sauvignon blanc Laurent miquel (inpris 66kr exmoms)
 
Trådskapare
Fixfred

Fixfred

Medlem
2017 Lucien le moine Vosne-Romanée 1 Cru Aux Malconsorts 2695
Louis roederer Brut rosé 2013 1295kr
Châteauneuf-du-Pape 2016 vidal fleury 1195kr
Pere et Fils sauvignon blanc Laurent miquel 455kr
 
För mig är ett fast påslag på 300 plus moms det ändra rimliga oavsett flaska.
Gör att gästen kan dricka bättre vin till vettig peng och där av få ut mer av total upplevelsen på restaurangen.
Att göra som många krögare förr i tiden o räkna med 3.5 - 4 ggr inköp i påslag känns helt förlegat.
Svårt att förklara det rimliga i stora påslag för gäst också då det ända vi i restaurang branchen gör är att förvara och öppna en flaska.
 
Trådskapare
Fixfred

Fixfred

Medlem
En motivering att ha större påslag på de dyrare vinerna är ju om de säljs på glas. Kan vara så att alla glas inte lyckas säljas innan vinet blir dåligt.
 

JonasBo

Medlem
Jag är enig med den glade kocken. Påslag på 300 + moms är rimligt. 400% påslag är bara ocker.
Lilla Napoli har 200 kr påslag på SBs priser (inkl moms) när jag var där sist vilket är oerhört bra.
 
Sb priser är långt ifrån inköp för restauranger oftast
Tack för svar :)
Helt sant och en ganaka stor anledning att inte ha viner som finns på sb då de ganska missvisande.
Angående vin på glas är det ju alltid en fråga om pris och efterfrågan.
Men löser man carovin som på lilla napoli så blir svinnet extremt litet och förtjänsten bra.
 
Jag gillar inte 3-4x principen men tycker det vore svårt att sätta ett fast påslag. 300 kronor i centrala Stockholm med duktiga sommeliers , bra glas etc lär inte driva runt restaurangen. Sedan får man fundera på om man har vinkällare, vad är kapitalkostnad samt också för äldre viner risken att de är defekta vilket ett antal år efter inköp troligen restaurangen får ta smällen av.

En bra vinlista har intressanta , rimligt prissatta viner, rimligt beror på många faktorer så där krävs kunskap och känsla. Kör ett fast påslag på "standardviner" , lira lite med de mer intressanta och sätt några riktiga kap för de som vet.
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Helt sant och en ganaka stor anledning att inte ha viner som finns på sb då de ganska missvisande.
Angående vin på glas är det ju alltid en fråga om pris och efterfrågan.
Men löser man carovin som på lilla napoli så blir svinnet extremt litet och förtjänsten bra.
Vad är Lilla Napoli?
 

zippan

Medlem
100% Sveriges bästa pizzor. Sjukt rimliga priser också på vin och mat. 90 spänn för ett jäkla lass tryffel är ju bara att bocka och buga för.

För att svara på topic. Det är svårt med priser. Det är klart att restaurangen ska kunna drivas och göra vinst. Men man undviker ju att köpa något när man vet att det är flera 100% procent påslag på något "standard". Men i fallet med PM t.ex, så måste man ju få ta ut mer. Risker och lagerhållning skall tas i beaktning. PM har dock rimliga priser.
 

MarkusJ

Medlem
Sedan får man fundera på om man har vinkällare, vad är kapitalkostnad samt också för äldre viner risken att de är defekta vilket ett antal år efter inköp troligen restaurangen får ta smällen av.
På Farang i Stockholm står följande i vinlistan:
"If the the wines marked with a * are faulty, there will be no discount or changing of bottles since they are considered rare items."
Dock enda stället jag sett detta på, osäker på hur andra gör.
 
Trådskapare
Fixfred

Fixfred

Medlem
På Farang i Stockholm står följande i vinlistan:
"If the the wines marked with a * are faulty, there will be no discount or changing of bottles since they are considered rare items."
Dock enda stället jag sett detta på, osäker på hur andra gör.
Det var konstigt. Har själv tidigare sett det som ett motiv att dricka dyra viner på krogen. Det är ju väldigt tråkigt att lägga 10 000 eller mer på ett vin som är korkat. Har faktiskt inte hört om någon annan som gör så.
 
Trådskapare
Fixfred

Fixfred

Medlem
Helt sant och en ganaka stor anledning att inte ha viner som finns på sb då de ganska missvisande.
Angående vin på glas är det ju alltid en fråga om pris och efterfrågan.
Men löser man carovin som på lilla napoli så blir svinnet extremt litet och förtjänsten bra.
Kör nästan alla viner ( ca 30 på glas) Blir svårt med champagnen. Senkör vi coravin på de viner som kostar över 150kr glaset. De billigare vinerna är det inte värt det på.
 

Wintermute

Medlem
På Farang i Stockholm står följande i vinlistan:
"If the the wines marked with a * are faulty, there will be no discount or changing of bottles since they are considered rare items."
Dock enda stället jag sett detta på, osäker på hur andra gör.
Klosterhotellet i Vadstena gör också så.
 
På Farang i Stockholm står följande i vinlistan:
"If the the wines marked with a * are faulty, there will be no discount or changing of bottles since they are considered rare items."
Dock enda stället jag sett detta på, osäker på hur andra gör.

Vet inte hur Farang köper och lagrar vin men de har bland annat en del Riesling, även från 2017 som är markerade på det sättet. Låter nästan som man köper vin som "ramlat av en lastbil" eller liknande om man inte kan garantera dessa. För övrigt, en Breuer magnum kostade 1250 SEK på SB inklusive moms. Vet att man inte ska jämföra, men att då ta 2995 när man friskriver sig från allt på så unga viner. Men det är ju en ung och trendig resturang så kör väl GG konceptet. Låter också som kunden får ta och betala restaurangens vinst om vinet går i vasken :)

Jag har sett och diskuterat detta med restauranger där vinerna är signifikant äldre och mer "rare". Bakgrund , lagring etc är bra att veta och berätta om man vill att kunden tar hela risken.
 
Last edited:
Trådskapare
Fixfred

Fixfred

Medlem
Vet inte hur Farang köper och lagrar vin men de har bland annat en del Riesling, även från 2017 som är markerade på det sättet. Låter nästan som man köper vin som "ramlat av en lastbil" eller liknande om man inte kan garantera dessa. För övrigt, en Breuer magnum kostade 1250 SEK på SB inklusive moms. Vet att man inte ska jämföra, men att då ta 2995 när man friskriver sig från allt på så unga viner,.

Jag har sett och diskuterat detta med restauranger där vinerna är signifikant äldre och mer "rare". Bakgrund , lagring etc är bra att veta och berätta om man vill att kunden tar hela risken.

Skulle föredra lite högre prissättning , men det är ju klart att det blir svårt om man har ett vin från 1945 för 100 000.
Reklamerar korkskador på moderna viner löpande till mina leverantörer och det brukar aldrig vara något problem. Undrar dock vad de skulle säga om man haft ett vin hos sig i 5 år. Tveksamt om de tar emot det men har inte frågat.

Någon som reklamerat något som legat ett par år till systembolaget?
 
Skulle föredra lite högre prissättning , men det är ju klart att det blir svårt om man har ett vin från 1945 för 100 000.
Reklamerar korkskador på moderna viner löpande till mina leverantörer och det brukar aldrig vara något problem. Undrar dock vad de skulle säga om man haft ett vin hos sig i 5 år. Tveksamt om de tar emot det men har inte frågat.

Någon som reklamerat något som legat ett par år till systembolaget?

Just kork brukar sällan vara problem. Lämnat tillbaka viner som varit ett antal år (en Krug 1996 bland annat). Vet att också restauranger gjort det (förutsatt att det är samma importör som ursprungligen sålde vinet). Även vissa producenter hjälper till om det är kork. Oftast byts vinet och du kanske inte får samma årgång.
 
Trådskapare
Fixfred

Fixfred

Medlem
300 + moms för exklusiva viner låter ju fnuttigt. Om PM med sina upparbetade kanaler lyckas få tag på exklusiva, åtråvärda viner som ej går att få tag på i Sverige. Skulle de bara lägga på 300 kr + moms på dessa? Är det ens värt det då?

Exklusiva viner brukar var lite dyrare , trots lågt påslag så tar det oftast ganska lång tid att få sålt. Brukar normalt läge på lite på priset vartefter tiden går på dessa. Det ökar ju i värde för varje år känns då rimligt att höja priset.
 
Toppen