Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rioja Faustino 1

Vet inte om detta är rätt forum men jag skulle vilja veta hur jag kan få tag på två stycken Faustino 1 Gran Reserva en årgång -70 och en -72
Finns det några tips på detta
 

Trydebull

Medlem
Hur är dagsformen på så här gamla flaskor av Rioja Gran Reserva? :)

Jag har inte druckit speciellt många glas av just Rioja som är äldre än 80-talet, men jag drack en flaska från just 1970 och Rioja förra hösten, i Spanien. Dock ingen Gran Reserva men dock en Reserva, La Alta 904.

Jag kan inte säga att jag har några bra noter, och klassisk Rioja är inte riktigt mitt favoritvin heller för den delen, men det var absolut ett bra vin, hade både frukt, kraft och spänst, och skulle klara sig länge till!
Och jag njöt verkligen av att dricka det, och det var en bra flaska som jag absolut inte skulle trott var nästan 50 år gammal - snarare 15.

Men, över 25 år, oavsett distrikt, gäller en gammal sanning - det finns inga bra viner, bara bra flaskor...
 

Trydebull

Medlem
Vet inte om detta är rätt forum men jag skulle vilja veta hur jag kan få tag på två stycken Faustino 1 Gran Reserva en årgång -70 och en -72
Finns det några tips på detta

Gourmethunters har ’70.

72 kan nog bli knepigare. Både att hitta och att dricka med nöje. Jag har inte koll på Rioja 1972 rakt av, men på många andra ställen var 72 (eller vad f-n, Jag kan egentligen bara min Bordeaux) ett riktigt skitår...
 

Fredrik L

Medlem
Jag har druckit Rioja från 1964 och en från 1950-talet. Båda mycket goda. Tror tom att 1964:an var en Faustino I.
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Jag har inte druckit speciellt många glas av just Rioja som är äldre än 80-talet, men jag drack en flaska från just 1970 och Rioja förra hösten, i Spanien. Dock ingen Gran Reserva men dock en Reserva, La Alta 904.

Jag kan inte säga att jag har några bra noter, och klassisk Rioja är inte riktigt mitt favoritvin heller för den delen, men det var absolut ett bra vin, hade både frukt, kraft och spänst, och skulle klara sig länge till!
Och jag njöt verkligen av att dricka det, och det var en bra flaska som jag absolut inte skulle trott var nästan 50 år gammal - snarare 15.

Men, över 25 år, oavsett distrikt, gäller en gammal sanning - det finns inga bra viner, bara bra flaskor...
Jag inbillar mig att La Rioja Alta är av lite högre klass än Faustino gällande viner från Rioja, men är absolut ingen kännare, inte ens i närheten. :)
Det enda som jag är absolut världsbäst, är att känna igen smaker som känns angenäma i min egen mun. ;)
Rolig present är den, alla fall. Ifall man är född det året.
För att citera Thomaz Grehn i GP, årgång 1970.
”Klassisk rioja från ett år som klassas som ”muy bien”. Alltså inte excelente, magnífico, espléndido – honom ska vi ha! Vinet har tappat frukt, är uttorkat och trött och sexhundra spänn är ett rån.” Källa Göteborgs Posten/
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
72 kan nog bli knepigare. Både att hitta och att dricka med nöje. Jag har inte koll på Rioja 1972 rakt av, men på många andra ställen var 72 (eller vad f-n, Jag kan egentligen bara min Bordeaux) ett riktigt skitår...
70 är nog riktigt bra men 72 är mer tveksam precis som @Trydebull skriver. Jag har några MM -77 som motsvarar 72 i kvalitet (kanske tom ngt bättre) och de är verkligen på gränsen..
 

gece

Man vänjer sig.
Hade inte Faustino en Gran Reserva "ex-château" från 70-talet på Bolis för några år sen? Borde antyda att de själva tror att den lever så länge. Sen är old school Rioja (från bra årgångar iaf) i allmänhet viner som åldras med osannolik värdighet, även i lägre prisklasser.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
1972 är klassat som "M", vilket är det sämsta betyget för en årgång i Rioja. Det ser ut som om 1972 också var den senaste årgången som fick "M". Jag tror att det kan bli väldigt svårt att hitta något från det året.
Edit: det finns faktiskt Faustino V 1972 på Vinosdecoleccion (www.vinosdecoleccion.org/)

1970 finns även på www.enjoywinesl.com
 

Trydebull

Medlem
1972 är klassat som "M", vilket är det sämsta betyget för en årgång i Rioja. Det ser ut som om 1972 också var den senaste årgången som fick "M". Jag tror att det kan bli väldigt svårt att hitta något från det året.
Edit: det finns faktiskt Faustino V 1972 på Vinosdecoleccion (www.vinosdecoleccion.org/)

1970 finns även på www.enjoywinesl.com
Ja, om du skulle hitta en flaska 72 @Anders Karlgren så bör du nog öppna den samtidigt med surströmmingen...:)
Nåja, ibland blir man överraskad - och det kan ju finnas andra speciella anledningar till att det är värt att prova.
72 är svårt, jag har också haft anledning att leta 72or av affektionella skäl.
Tror att Australien var någorlunda - om du inte är bunden till Spanien, och årgången är viktigare än regionen kanske du skulle leta efter en Grange?

Apropå @Patrik Sellin 's post:
Nu har jag inte koll på priserna på Riojor generellt (köpte dock några få flaskor 1994 Faustiono 1, Gran Reserva när de kom på ett erbjudande för 6-12 månader sedan för 299:), men man kan konstatera att det inte är speciellt bra pay-off på att spara riojor rent ekonomiskt - om man nu är lagd på det hållet... En 500-ing för en 50 år gammal flaska, från en av de tio mest "välkända" producenterna (troligtvis en av de fem mest "välkända"), och en av deras bättre flaskor dessutom. Ok. De svämmar ju marknaden både i Spanien och Europa med sina många bulk-viner, så de får kanske skylla sig lite själva också:)
 

sunqan

Vinös
Ja, om du skulle hitta en flaska 72 @Anders Karlgren så bör du nog öppna den samtidigt med surströmmingen...:)
Nåja, ibland blir man överraskad - och det kan ju finnas andra speciella anledningar till att det är värt att prova.
72 är svårt, jag har också haft anledning att leta 72or av affektionella skäl.
Tror att Australien var någorlunda - om du inte är bunden till Spanien, och årgången är viktigare än regionen kanske du skulle leta efter en Grange?

Apropå @Patrik Sellin 's post:
Nu har jag inte koll på priserna på Riojor generellt (köpte dock några få flaskor 1994 Faustiono 1, Gran Reserva när de kom på ett erbjudande för 6-12 månader sedan för 299:), men man kan konstatera att det inte är speciellt bra pay-off på att spara riojor rent ekonomiskt - om man nu är lagd på det hållet... En 500-ing för en 50 år gammal flaska, från en av de tio mest "välkända" producenterna (troligtvis en av de fem mest "välkända"), och en av deras bättre flaskor dessutom. Ok. De svämmar ju marknaden både i Spanien och Europa med sina många bulk-viner, så de får kanske skylla sig lite själva också:)
Nu tycker jag du är elak mot den magnifika fiskrätten... den är värd ett betydligt bättre komplement.
 
Toppen