Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Roadtrip till champagne

Sebban

Medlem
Godkväll! Planerar en resa till champagne från Göteborg med bil i början på oktober.

Planen är att bo någon natt i epernay, hyra cykel och besöka några vinhus, har ni några tips på trevliga hus som kan nås med cykel?
Sen tänkte vi bo någon natt i ay och reims och även där ta cyklar till olika producenter, sitter ni på några bra tips?
 
Trådskapare
S

Sebban

Medlem
Ska tillägga att städerna vi skall bo i är inte spikat ännu så har ni bra förslag tar jag tacksamt emot det :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Godkväll! Planerar en resa till champagne från Göteborg med bil i början på oktober.

Planen är att bo någon natt i epernay, hyra cykel och besöka några vinhus, har ni några tips på trevliga hus som kan nås med cykel?
Sen tänkte vi bo någon natt i ay och reims och även där ta cyklar till olika producenter, sitter ni på några bra tips?
Varför cykel?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Varför inte? Härligt o cykla
Tolkar ditt inlägg som att du vill besöka ¨större hus¨ (i Epernay;Moet, Pol Roger, Perrier Jouet, deVenoge m fl) Moet ligger ca 28 meter och deVenoge ca 500 meter från Turistbyrån/cykeluthyrning. Så det är inga vackra böljande landskap som passeras mellan husen! Bor du i Epernay är en cykeltur upp till Hautvillers trevligt men där finns endast odlare att besöka.
 
Last edited:

Jos

Medlem
Tolkar ditt inlägg som att du vill besöka ¨större hus¨ (i Epernay;Moet, Pol Roger, Perrier Jouet, deVenoge m fl) Moet ligger ca 28 meter

Han skriver "trevliga hus" vilket jag inte skulle tolka som "större hus" och särskilt då inte Moet. Snarare De Sousa, Vilmart och kanske Billecart mfl... Även om det blir lite tufft att cykla mellan just dessa :D
 
Trådskapare
S

Sebban

Medlem
Tolkar ditt inlägg som att du vill besöka ¨större hus¨ (i Epernay;Moet, Pol Roger, Perrier Jouet, deVenoge m fl) Moet ligger ca 28 meter och deVenoge ca 500 meter från Turistbyrån/cykeluthyrning. Så det är inga vackra böljande landskap som passeras mellan husen! Bor du i Epernay är en cykeltur upp till Hautvillers trevligt men där finns endast odlare att besöka.
Cyklingen mellan husen är inte hugget i sten.
Har du några goa tips så får du gärna dela med dig. Finns det guider där nere som kan köra runt mellan intressanta odlare/hus?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Cyklingen mellan husen är inte hugget i sten.
Har du några goa tips så får du gärna dela med dig. Finns det guider där nere som kan köra runt mellan intressanta odlare/hus?
Guider finns jag vet dock inte vem som är bäst/bra. Har du några favoritchampagner?
 

Esko

Medlem
Kör du ner så kan du lika bra köra runt, turas om att köra eller spotta på provningarna. Avstånden är korta men cyklar man är de mycket upp och ner man ska trampa.
 
Trådskapare
S

Sebban

Medlem
Guider finns jag vet dock inte vem som är bäst/bra. Har du några favoritchampagner?
Här är några producenter som jag skulle vilja besöka. Sen vet jag att alla inte blir av, tex roederer som svara att dom inte tog emot besök från ”vanliga” privatpersoner och sen att tiden inte räcker till.

Louis roederer
Charles heidsieck
veuve clicquot
Damien hugot
Bonnaire
Domaine nowack
Pertois lebrun
Pertois moriset
Frederic savart
 

magnum

Epernay, Frankrike
Här är några producenter som jag skulle vilja besöka. Sen vet jag att alla inte blir av, tex roederer som svara att dom inte tog emot besök från ”vanliga” privatpersoner och sen att tiden inte räcker till.

Louis roederer
Charles heidsieck
veuve clicquot

Damien hugot
Bonnaire
Pertois lebrun
Pertois moriset
( dessa 4 skulle kunna vara en bra cykeltur för en dag, 9 km till Cramant och 14km till Mesnil, finns ställen att äta på i Cramant, Avize och Mesnil)

Domaine nowack (20 km från Epernay)
Frederic savart (12km från Reims)
 
Toppen