Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Roederers vinmakare pratar om sendeggad skumpish.

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
http://www.thedrinksbusiness.com/2012/0 ... champagne/


Jag måste säga att jag håller med. Å andra sidan kanske inte en stor hemlighet. Jag har aldrig varit speciellt förtjust i sendeggade skumpor, jag tycker helt enkelt inte att de håller ihop på samma sätt som normaldeggade.

Jag vet att Landström gillar sina RD, och jag måste säga att 96an som vi drack var väldigt jäkla bra, men det som händer när flarran har fått ett gäng år... I don't approve.

Tankar, åsikter och vad tror ni om framtiden?
 
SV: Roederers vinmakare pratar om sendeggad skumpish.

Vill börja med att säga att jag har stor respekt för Jean Baptiste Lécaillon och att jag gillar Louis Roederers husstil. Den är ju åt det lättare hållet och jag kan förstå att de låter vinerna ligga kortare tid på jäst.

Vet inte heller hur genomarbetad artikeln är. Å ena sidan så lanseras Cristal 2005 som om jag räknar rätt legat ca 6 år på jäst och å andra sidan så citeras Jean Baptiste:
Despite the growing popularity of this approach, Lécaillon maintained: “The future of Champagne is to keep wine for two to three years on its lees. You don’t need more than that.”

De flesta hus och odlare låter sina prestigeviner ligga längre än Louis Roederer, exempelvis Krug, Henriot, Bollinger, Pol Roger, Selosse, Taittinger etc etc. Ingen av dessa kallas ju sendegorgerade utan där pratar vi istället om RD, Oenothèque, Vinotheque etc etc. Jag gillar dessa viner men håller med om att efter degorgering så har de oftast en kortare period som de utvecklas. Det verkar som att tillföra syra senare i livet för ett vin snabbare på mognadsprocessen efter degorgering.

Så regeln är väl att dricka sendegorgerade champagne kortare tid efter de blivit tillgängliga.

Få saker slår väl för övrigt att dricka nydegorgerade champagne som legat i huset källare och tas upp för ett besök.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Roederers vinmakare pratar om sendeggad skumpish.

2-3 år på jästfällningen? Han måste i så fall prata om standardskumpor (vilket trots allt är >90% av produktionen...), kommer inte på rak arm på någon "stor" skumpa som ligger mindre än 5-6 år (skulle då vara enstaka småskaliga biodynamikers toppskumpor), och fortfarande krävs ju minst 3 år för en millésime.
 

Elvis

Medlem
SV: Roederers vinmakare pratar om sendeggad skumpish.

Jean Baptiste talar om framtiden, inte nutiden. Enligt artikeln säger han att druvorna, framför allt Pinot, nuförtiden har mycket mer mognad än för 30 år sedan och att den här förändringen kommer att göra att vinerna inte kommer att behöva lika lång tid på jästfällningen i framtiden.

Intressant artikel.
 
SV: Roederers vinmakare pratar om sendeggad skumpish.

Elvis skrev:
Jean Baptiste talar om framtiden, inte nutiden. Enligt artikeln säger han att druvorna, framför allt Pinot, nuförtiden har mycket mer mognad än för 30 år sedan och att den här förändringen kommer att göra att vinerna inte kommer att behöva lika lång tid på jästfällningen i framtiden.

Intressant artikel.
Nja,när i framtiden? Så läser jag inte artikeln. Visst säger han "future" men det står "The future of Champagne" inte "in the future". Det är viss skillnad.

Tidigare i artikeln står det
Wines today before bottling have much more flavour and are more aromatic than 30 years ago. The consequence is that they need less time on lees.
vilket är nutid.

Jag tolkar artikeln som Vintomas , att han pratat om NV och troligen också om att han inte tror på sendegade viner, vilket ju å andra sidan Louis Roederer aldrig gjort. Sedan mixar man och ger på journalistiskt sätt
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Roederers vinmakare pratar om sendeggad skumpish.

En annan intressant aspekt med detta eftersom han indikerar att frukten, och då naturligtvis i förlängningen vinerna, blir allt mognare är ju; hur kommer detta att påverka standardcuvéerna?

Om mognadsgrad och smakprofil förändras på frukt så kommer det att leda till att slutprodukten kommer att påverkas. Kommer vi då att se förändringar i smakprofilerna framöver?

Naturligtvis så inser jag att en bolly idag inte smakar exakt som en bolly gjorde för 40år sedan. Man anpassar ju alltid produkterna efter marknaden. Men vad jag vill komma till är detta; kommer man redan nu att behöva börja förändra sammansättning och still, subtilt må så vara, på de stora husens standardcuvéer för att "förbereda" marknaden på hur vinerna kommer att vara om 30år?

Det skulle vara intressant med lite insikt i champagnes långsiktiga planering och vilka planer de har för att hantera detta.
 
SV: Roederers vinmakare pratar om sendeggad skumpish.

Jimmy Forsman skrev:
En annan intressant aspekt med detta eftersom han indikerar att frukten, och då naturligtvis i förlängningen vinerna, blir allt mognare är ju; hur kommer detta att påverka standardcuvéerna?

Om mognadsgrad och smakprofil förändras på frukt så kommer det att leda till att slutprodukten kommer att påverkas. Kommer vi då att se förändringar i smakprofilerna framöver?

Naturligtvis så inser jag att en bolly idag inte smakar exakt som en bolly gjorde för 40-år sedan. Man anpassar ju alltid produkterna efter marknaden. Men vad jag vill komma till är detta; kommer man redan nu att behöva börja förändra sammansättning och still, subtilt må så vara, på de stora husens standardcuvéer för att "förbereda" marknaden på hur vinerna kommer att vara om 30-år?

Det skulle vara intressant med lite insikt i champagnes långsiktiga planering och vilka planer de har för att hantera detta.
Absolut. Om man som Elvis påpekar har mer mogna Pinot idag så kommer det att påverka vinerna, de blir mer "brådmogna" viner och elegansen försvinner. Det stora boven här är ju det faktum att det blir varmare. Det finns ju en anledning att de engelska vinerna blir bättre och bättre. Många större hus i Champagne köper ju också mark där och på andra platser i världen. Naturligtvis kommer det ta tid innan den förändringen sker men man kanske inte ska bli förvånad.

Så framtiden i Champagne är kanske att gå mer mot stilla viner, det "nya bourgogne" helt enkelt. Finns ju vissa vinmakare som envis med att göra röda viner, kanske om 20-30 år visar det sig att de hade rätt.

Helt klart ett ämne att tala med vinmakarna om. Tror ingen i Champagne öppet skulle prata om problem som ändrar vinerna så det får nog ske lite mer privat

Anders Landström skrev:
Det verkar som att tillföra syra senare i livet för ett vin snabbare på mognadsprocessen efter degorgering.
Ska naturligtvis vara syre
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Roederers vinmakare pratar om sendeggad skumpish.

Anders Landström skrev:
Absolut. Om man som Elvis påpekar har mer mogna Pinot idag så kommer det att påverka vinerna, de blir mer "brådmogna" viner och elegansen försvinner. Det stora boven här är ju det faktum att det blir varmare. Det finns ju en anledning att de engelska vinerna blir bättre och bättre. Många större hus i Champagne köper ju också mark där och på andra platser i världen. Naturligtvis kommer det ta tid innan den förändringen sker men man kanske inte ska bli förvånad.

Så framtiden i Champagne är kanske att gå mer mot stilla viner, det "nya bourgogne" helt enkelt. Finns ju vissa vinmakare som envis med att göra röda viner, kanske om 20-30 år visar det sig att de hade rätt.

Helt klart ett ämne att tala med vinmakarna om. Tror ingen i Champagne öppet skulle prata om problem som ändrar vinerna så det får nog ske lite mer privat
Ska naturligtvis vara syre

Hmm, jag tvivlar på att de kommer att gå mot stilla viner, i alla fall inom en överskådlig framtid, men underligare saker har ju hänt. Förstås.

Jag tror mer på AOC-förändringar som tillåter exempelvis tillsatser av syra och reduktion av socker i druvmusten innan de kommer att kasta in handduken. De känns som troliga scenarier. Bubblorna är för viktiga och Champagne ligger för nära Bourgogne för att våga sig på att slåss om marknadsandelar för stilla vin.
 
SV: Roederers vinmakare pratar om sendeggad skumpish.

Jimmy Forsman skrev:
Hmm, jag tvivlar på att de kommer att gå mot stilla viner, i alla fall inom en överskådlig framtid, men underligare saker har ju hänt. Förstås.

Jag tror inte heller att de kommer kasta bort bubblorna och ge sig in i ett fullt slag med Bourgogne på medellång sikt. Om värmen fortsätter så tror jag dock att vi kommer att se bättre och bättre stilla viner från entusiaster i Champagne. Idag har de långt kvar för att nå en acceptabel kvalité men om 20-30 år så får vi se.

Då kanske också vi vinnördar lägger en större del av vårt bubbelbudget för viner från exempelvis England.

Jimmy Forsman skrev:
Jag tror mer på AOC-förändringar som tillåter exempelvis tillsatser av syra och reduktion av socker i druvmusten innan de kommer att kasta in handduken. De känns som troliga scenarier. Bubblorna är för viktiga och Champagne ligger för nära Bourgogne för att våga sig på att slåss om marknadsandelar för stilla vin.

Hmm, kanske en av anledningarna till den zero-brut trend som pågår (rörande reduktion av socker) Och Champagne har ju varit öppna för andra förändringar i AOCn, ökat skördeuttag etc så att man börjar konstla för att behålla något som är drickbart kommer inte förvåna mig.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Roederers vinmakare pratar om sendeggad skumpish.

Anders Landström skrev:
Jag tror inte heller att de kommer kasta bort bubblorna och ge sig in i ett fullt slag med Bourgogne på medellång sikt. Om värmen fortsätter så tror jag dock att vi kommer att se bättre och bättre stilla viner från entusiaster i Champagne. Idag har de långt kvar för att nå en acceptabel kvalité men om 20-30 år så får vi se.

Då kanske också vi vinnördar lägger en större del av vårt bubbelbudget för viner från exempelvis England.

Hmm, kanske en av anledningarna till den zero-brut trend som pågår (rörande reduktion av socker) Och Champagne har ju varit öppna för andra förändringar i AOCn, ökat skördeuttag etc så att man börjar konstla för att behålla något som är drickbart kommer inte förvåna mig.

Brut-Zero-trenden kom väl till för att "visa på druvornas överlägsna kvalitet" enligt husen, men för att spela på GI0-trenden enligt skeptiker som undertecknad.

Klart som fan de ville in på marknaden för hälsosamma GI-alternativ.

Problemet med Zero-dosage är ju att det inte kommer att fungera om frukten blir för varm och mogen. Socker hjälper till att "brotta ned" orenheter, vilket är anledningen (som ni redan vet) att undermåliga viner innehåller mängder av socker. Det hjälper till att dölja bitterhet och andra otäckheter. Utan en liten dosage i champagne med "övermogen" frukt så kommer det att börja smaka Impérial av grejerna. Naturligtvis så måste man då balansera ut med syra också och då är vi tillbaka till att börja tillåta tillsatser av syra.

Hur ser det ut idag? Finns det något undantag om att tillsätta syra i champagne? Om inte så tror jag att vi kommer att se ett inom en tio-årsperiod. Om det kommer fler årgångar som exempelvis 05 och 09 så kommer det att bli tvunget.

Champagne, som många andra områden, står inför stora omvälvningar.

Ska bli intressant att se hur de hanterar det.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Roederers vinmakare pratar om sendeggad skumpish.

Jimmy Forsman skrev:
Brut-Zero-trenden kom väl till för att "visa på druvornas överlägsna kvalitet" enligt husen, men för att spela på GI0-trenden enligt skeptiker som undertecknad.

Klart som fan de ville in på marknaden för hälsosamma GI-alternativ.

Problemet med Zero-dosage är ju att det inte kommer att fungera om frukten blir för varm och mogen. Socker hjälper till att "brotta ned" orenheter, vilket är anledningen (som ni redan vet) att undermåliga viner innehåller mängder av socker. Det hjälper till att dölja bitterhet och andra otäckheter. Utan en liten dosage i champagne med "övermogen" frukt så kommer det att börja smaka Impérial av grejerna. Naturligtvis så måste man då balansera ut med syra också och då är vi tillbaka till att börja tillåta tillsatser av syra.

Hur ser det ut idag? Finns det något undantag om att tillsätta syra i champagne? Om inte så tror jag att vi kommer att se ett inom en tio-årsperiod. Om det kommer fler årgångar som exempelvis 05 och 09 så kommer det att bli tvunget.

Champagne, som många andra områden, står inför stora omvälvningar.

Ska bli intressant att se hur de hanterar det.

Kanske lite offTopic här, men sånt är vi ju duktiga på här: med det anser du att 2009 var en död årgång i champagne, eller bara allmänt platt utan syra? Eller hur mena du?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Roederers vinmakare pratar om sendeggad skumpish.

johan1279 skrev:
Kanske lite offTopic här, men sånt är vi ju duktiga på här: med det anser du att 2009 var en död årgång i champagne, eller bara allmänt platt utan syra? Eller hur mena du?

Jag menade att 2009, liksom 2005, var varma årgångar. Någonting som bråkar med syran och mognaden i druvorna.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Roederers vinmakare pratar om sendeggad skumpish.

Jimmy Forsman skrev:
Jag menade att 2009, liksom 2005, var varma årgångar. Någonting som bråkar med syran och mognaden i druvorna.
Mycket intressant, de 09or jag testat har aldrig varit mer än exceptionellt bra, dock kanske jag druckit lite för mycket små biodynamiska-odlare. Då du menar att den allmänna-massan/industri producenterna kommer ha svårt med denna årgång?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
johan1279 skrev:
Mycket intressant, de 09or jag testat har aldrig varit mer än exceptionellt bra, dock kanske jag druckit lite för mycket små biodynamiska-odlare. Då du menar att den allmänna-massan/industri producenterna kommer ha svårt med denna årgång?

Har själv inte provat några 09 champagne. Har provat en del 09 Bg och de är inte mina favoriter. Tycker de saknar syra och struktur. Jag gör helt sonika ett antagande och jämför med 05 som jag inte heller är speciellt förtjust i.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Roederers vinmakare pratar om sendeggad skumpish.

johan1279 skrev:
Mycket intressant, de 09or jag testat har aldrig varit mer än exceptionellt bra, dock kanske jag druckit lite för mycket små biodynamiska-odlare. Då du menar att den allmänna-massan/industri producenterna kommer ha svårt med denna årgång?

Provat 2009:eek:r? Vin clair eller färdig skumpa? De första egentliga millésime-2009:eek:rna - de enklaste - degorgeras väl i början av 2013? En del småodlare som kör med monovintage men låter bli att sälja dem som millésime kan väl ha börjat sälja 09:eek:r ganska nyss (i så fall sina enklare viner), men då har de bara gett dem ca 2 år på jästen. Troligen inte ett representativt urval...
 
SV: Roederers vinmakare pratar om sendeggad skumpish.

vintomas skrev:
Provat 2009:eek:r? Vin clair eller färdig skumpa? De första egentliga millésime-2009:eek:rna - de enklaste - degorgeras väl i början av 2013? En del småodlare som kör med monovintage men låter bli att sälja dem som millésime kan väl ha börjat sälja 09:eek:r ganska nyss (i så fall sina enklare viner), men då har de bara gett dem ca 2 år på jästen. Troligen inte ett representativt urval...
Cedric Bouchard har släppt bland att Les Ursules. Har tre som ligger i källaren. Dock inte provat någon ännu. Kanske dags för en liten sammankomst?
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Roederers vinmakare pratar om sendeggad skumpish.

Drack Les Ursules 08 förra veckan och den va faktist lite stängd o trist , hände lite efter 2 tim men den kom aldrig i full blomning som man är van vid Cedrics grejer.
Kan tänka mej att 09 behöver 1 år eller så till i flaska innan man poppar
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Roederers vinmakare pratar om sendeggad skumpish.

Anders Landström skrev:
Cedric Bouchard har släppt bland att Les Ursules. Har tre som ligger i källaren. Dock inte provat någon ännu. Kanske dags för en liten sammankomst?
Ja tack gärna!
men själv har jag dock för tillfället bara Les Ursules från honom, har du några av hans andra viner?
 

Sigdarve

Medlem
Är det så att sendeggade (ett ord jag lärt mig idag) skumpor, är brödigare än normaldeggade i allmänhet? Då ska jag nog akta mig för såna, då jag har svårt för alltför brödiga skumpor. Hur vet man, hur länge champagnen legat på jästfällningen?
 
Är det så att sendeggade (ett ord jag lärt mig idag) skumpor, är brödigare än normaldeggade i allmänhet? Då ska jag nog akta mig för såna, då jag har svårt för alltför brödiga skumpor. Hur vet man, hur länge champagnen legat på jästfällningen?

Sendeggade (och jag vet att jag använder det ordet) ska tas med en nypa salt och inte användas för slarvigt (skyldig). Reglerna säger minimum 1.,5 år för icke årgång och 3 år för årgångschampagne men få kvalitetsinriktade producenter lagrar så kort tid.

Snarare beror det på årgång, exempelvis för 2008 så har många producenter låtit dem ligga längre på jäst än 2009 då den förstnämnda årgången helt enkelt var bättre och vann mer på längre tid på jäst.

För övrigt kan man också konstatera att Cristal 08, på tvärs mot Jean Babtistes kommentar, fick runt 7 år på jästfällning, leverantörer som Henriot, Krug, Taittinger med flera har inte ens släppt sina 08 och de lär gå mot 8-10 år.

Sendagad är snarare ord för att beskriva viner som Bollinger RD, Jacquesson Degorgement Tardif etc, viner som redan lanserats i en tidigare utgåva och släpps en andra gång efter längre tid på jäst. Får oftast en mer brödig ton, men inte alltid, beror mycket på årgång, druvblandning, vinifiering etc. Bara att prova sig fram för vad man gillar. :)
 
Last edited:
Toppen