Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rödvin BYOB mini-vertikal i Stockholm

Oscaro

Medlem
Har ju varit ett par av dessa för champagne så tänkte kolla intresset för ett liknande arrangemang med med rödvin. Mitt förslag är att vi kör på Tignanello, men är öppen för förslag. Tänker mig max 8 pers.
Flexibel gällande datum, men förslagsvis 3/4 alternativt 17/4.
Ifall intresse finns så skapar jag en tråd med de intresserade.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Kul idé, men det gäller att hitta viner som tillräckligt många har flaskor undanstoppade av. Tignanello är dock kanske inte helt fel.
 
Trådskapare
O

Oscaro

Medlem
Kul idé, men det gäller att hitta viner som tillräckligt många har flaskor undanstoppade av. Tignanello är dock kanske inte helt fel.
Ja precis, tänkte att om inte Tignanello funkar så skulle eventuellt Musar vara lättare, men hoppas att Tignanello funkar. Går fortfarande att få tag på 2016 på systemet, och jag har några årgångar att välja mellan.
 

Thirsty

Smygnykterist
Ja precis, tänkte att om inte Tignanello funkar så skulle eventuellt Musar vara lättare, men hoppas att Tignanello funkar. Går fortfarande att få tag på 2016 på systemet, och jag har några årgångar att välja mellan.
Great, då är jag Ove Sundberg denna gång och reserverar 2016.. :blyg:
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ja precis, tänkte att om inte Tignanello funkar så skulle eventuellt Musar vara lättare, men hoppas att Tignanello funkar. Går fortfarande att få tag på 2016 på systemet, och jag har några årgångar att välja mellan.
Musar är nog en bra idé - där tror jag att jag har någon flaska.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Om vi kör på Tignanello, kan jag bidra med en 2007:a. Jag ser ut att kunna både 3/4 och 17/4.

Min erfarenhet av champagne-BYOB-vertikalerna är att det (möjligen lite paradoxalt) har visat sig enklare att få ihop längre vertikaler av prestigechampagner än "vanliga vintage", trots att prestigerna är dyrare. Detta eftersom de flesta som lagrar upp vanliga vintage verkar dricka upp dem inom några år snarare än att ruva på dem i eviga tider. Om det funkar på samma sätt på rödvinssidan borde det motsvaras av att Tignanello är ett bättre val än något i t.ex. 150-200 kr-klassen. Särskilt bra kanske det kan vara med sådant som sedan länge har rykte om sig att vara ett långlagringsvin, och finns i rätt stor mängd med långvarig distribution i Sverige. Så jag tror också att Musar kan funka och eventuellt Beaucastel. Jag är mer tveksam till om det finns någon Bordeaux som är helt lätt att samla ihop eftersom det är en så "spridd träffbild" där, med säkert 100 châteaux som är väletablerade men ligger i pris "under de allra mest svindyra". (Antar att DDC ska utläsas Domaine de Chevalier?) Kanske skulle det också funka någon Rioja (Tondonia Reserva, Tondonia GR eller La Rioja Alta 904) och någon "uppskriven" bas-Barolo (GD Vajra Albe?), i alla fall om man skulle nöja sig med att få ihop 4-5 årgångar. Men se detta som framtida uppslag...
 

Martin F

Medlem
Det vore praktiskt om man kunde använda cellar tracker till att synka två konton och se vilka gemensamma flaskor man har för att använda till sånt här.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Om vi kör på Tignanello, kan jag bidra med en 2007:a. Jag ser ut att kunna både 3/4 och 17/4.

Min erfarenhet av champagne-BYOB-vertikalerna är att det (möjligen lite paradoxalt) har visat sig enklare att få ihop längre vertikaler av prestigechampagner än "vanliga vintage", trots att prestigerna är dyrare. Detta eftersom de flesta som lagrar upp vanliga vintage verkar dricka upp dem inom några år snarare än att ruva på dem i eviga tider. Om det funkar på samma sätt på rödvinssidan borde det motsvaras av att Tignanello är ett bättre val än något i t.ex. 150-200 kr-klassen. Särskilt bra kanske det kan vara med sådant som sedan länge har rykte om sig att vara ett långlagringsvin, och finns i rätt stor mängd med långvarig distribution i Sverige. Så jag tror också att Musar kan funka och eventuellt Beaucastel. Jag är mer tveksam till om det finns någon Bordeaux som är helt lätt att samla ihop eftersom det är en så "spridd träffbild" där, med säkert 100 châteaux som är väletablerade men ligger i pris "under de allra mest svindyra". (Antar att DDC ska utläsas Domaine de Chevalier?) Kanske skulle det också funka någon Rioja (Tondonia Reserva, Tondonia GR eller La Rioja Alta 904) och någon "uppskriven" bas-Barolo (GD Vajra Albe?), i alla fall om man skulle nöja sig med att få ihop 4-5 årgångar. Men se detta som framtida uppslag...
Å andra sidan kan man köpa äldre mellanklassbordeaux för samma pris som 2015 och 2016. Ska man köpa en en gammal Tignanello blir det rätt dyrt.
 

jalvemo

Medlem
Jag har Tignanello 10-16, men kan tyvärr inte dessa datum. Men fredagarna efteråt ser det bättre ut....
 

Magikern

Medlem
Å andra sidan kan man köpa äldre mellanklassbordeaux för samma pris som 2015 och 2016. Ska man köpa en en gammal Tignanello blir det rätt dyrt.

Jag har fått för mig att det är rätt många på forumet som ligger på en del Domaine De Chevalier flaskor och i mindre grad Beaucastel men det kanske bara är fördomar.

Musar och Tignanello känns oftast inte lika spännande att spara under lång tid men smaken är olika. :)
 
Trådskapare
O

Oscaro

Medlem
Hittills har 4 personer visat intresse
Thirsty
Vintomas
Jalvemo (annat datum)
Jag tänker att man kan köra om man får ihop åtminstone 6 personer. Har eventuellt en vän som kan vara sugen, ska höra med honom.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Musar och Tignanello känns oftast inte lika spännande att spara under lång tid men smaken är olika. :)
@Magikern, hade du alltså tänkt komma på en mini-BYOB i Stockholm om det är ett annat tema? Jag trodde du höll hus i rikets andra stad och tänkte att det oftare brukar vara fullskaliga "vinfernon" eller provningar/arrangemang flera dagar i rad som brukar locka till resor.
Bara för att underlätta för eventuella arrangörer att veta vilka potentiella deltagare som de kan räkna med.
 

The Wall

Medlem
Alternativ plan kanske "super seconds from Tuscanny"? Inte för att jag har några planer att delta, men tänkte bidra med en idé.
 

Magikern

Medlem
@Magikern, hade du alltså tänkt komma på en mini-BYOB i Stockholm om det är ett annat tema? Jag trodde du höll hus i rikets andra stad och tänkte att det oftare brukar vara fullskaliga "vinfernon" eller provningar/arrangemang flera dagar i rad som brukar locka till resor.
Bara för att underlätta för eventuella arrangörer att veta vilka potentiella deltagare som de kan räkna med.

Jag kommer eventuellt att åka till Sthml inom en snart framtid och för mig hade Beaucastel och DDC funkat som tema av den enkla anledningen att jag har några flaskor.
 
Toppen